• tinakk

Vad ska jag köpa för kläder till förskolan?

Vår dotter ska börja på förskolan i höst. Jag undrar hur mycket kläder hon behöver ha då? Kan inte ni skriva en lista ni som vet ? Typ 2 kortärmade tröjor, 5 par mjukisboxor osv? Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad ska jag köpa för kläder till förskolan?
  • Amy27

Åh det vill jag också veta eftersom sonen börjar i aug och jag har ingen aning heller. Första barnet. :)

• Mossagti

Som extrakläder räcker egentligen ett ombyte eller två. Det finns inte plats att förvara hur mycket som helst på hyllorna. Galonkläder och gummistövlar ska också finnas.

• Echidna

nån extra mössa, vantar , en regnjacka, galonbyxor, stövlar, sen räcker det med ett ombyte på dagis.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Azi

Barnet behöver sin vanliga basgarderob plus några par ombyten att ha på dagis. Regnkläder eller skalkläder. Gummistövlar. Solmössor och kepsar på sommaren. Mössor och vantar på vintern. Vantar kommer ofta bort eller blir blöta så köp några extra.

• Echidna

Tänk på att det inte ryms så mkt på dagis. Köp extra och förvara hemma och ta med när det behövs så du slipper tvätta som en galning för o få det rent o torrt till dagen efter.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • veh

Mitt barn har sin vanliga garderob + två ombyten som finns på förskolan. Nu på sommaren så blir det litet extra, för att ombyten måste finnas för både varma dagar och svala dagar...

• josser
    2-3 ombyten (beroende på hur förvaringen ser ut) (T-shirt, tröja, byxor, strumpor) 
    Galon-set helst luva med knappar på jackan
    galonvantar en underbar uppfinning!
    fleace-set
    (att ha under galonen till kyligare höstdagar)Kanske inte till första dagen men senare i höst.
    Ett par rejälare skor Det skrapas och slits ute på gården
    gummistövlar
    vind jacka helst luva med knappar på jackan
    Överdragsbyxor
    Tunnare mössa
    tunna tumvantar
     istället för fingervantar - underlättar för pedagogen vid påklädning av ca10st 2ggr om dagen...

Ett tips också om barnen ska sova på förskolan och "snuttis" eller gosedjur används
    ha gärna en som "bor" på förskolan och en som "bor" med familjen så att det alltid finns. Ett panikgråtande barn vid sövning av kanske 10st gör en lite måttligt stressad....

Några tips från mig, sen får man ju alltid utgå från hur mycket plats det finns att förvara saker på,
    annars kan man ju skaffa en liten "dagis-väska" där ombyte kan läggas, smidigt att hänga på kroken bara :)

Underlätta gärna för personalen genom att märka kläderna!
    Vantar, strumpor, skor, tröjor, byxor ja ALLT!
    Iallafall om man vill ha tillbaka grejerna som de små gärna plockar av sig under dagen.

Det ska finnas att beställa stryklappar där man kan skriva namn och grejer på :)

Hoppas det hjäper lite iallafall :)
    Lycka till! 
  • veh

Den vanliga garderoben + två extra ombyten att ha på dagis. Vi har valt att ha en omgång med skalkläder och stövlar på dagis, så vi köper extra av det. På vintern blir det extra vantar på dagis. Galonkläder är absolut inget måste, iaf inte på den förskola där vårt barn går!

• Veritaslux

Är det någon som har mer tips på bra praktiska plagg?

Jag kan själv tipsa om vindfleece och skalbyxor som jag tror dottern kommer använda mycket i höst. Köpte på Pop:s rea och det blev mycket använt redan i våras och kommer passa även i höst. Så jag kommer köpa fler vindfleece. Skaljacka har jag också (inte lika mycket använd än) och så fick jag galonbyxor och regnjacka av en kompis så det har hon också så det passar i höst och kanske nästa vår...

Men vilka vantar är bra? Bra kläder att ha under ytterkläderna? Mössor?

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Jazzmamman

Det beror kanske på vilken förskola man går på men de allra minsta brukar inte vara ute så mycket i för sunkigt väder så ta inte i med regnkläder första terminen.
    Mitt tips är så få plagg som möjligt för att underlätta påklädnad. Det där med lager på lager är ju bra i teorin men man får vara glad om man får på 1 plagg på en sprattlande 2-åring. Blöt-kalla nov-dec i Skåne är det guld med fleecefodrade regnställ (Har bara provat Didrikssons och de var bra). Var själv en fan av s.k. funktionsplagg tills jag insåg att de inte tål lervälling=många tvättar nåt vidare. Plast ska det vara. Mina barn har skalkläder också för de dagar som inte har lervälling.
    Vantar är ett svårt kapitel. Billigt är kass men det är stor risk att bli av med vantar. Galonvantar (billig duger), skalvantar (PoP som håller hyfsat vattentätt) som kan kombineras med en stickad tumvante kör vi med. På vintern har vi Reima-vantar. Provade Everest en vinter och de var kass. Framförallt var de svåra att få torra igen. Man fick vända på dem för de skulle torka på insidan också.
    Mjukisbyxor är väl bäst under. Kan bli lite klumpigt med jeans men du får se om de bryr sig.
    Fleece är skönt men ull är varmare. Finns ett antal trådar här om ullunderkläder, du får söka lite.

• SockerStinn

Här vill de ha 3 ombyten i lådan. Regnkläder ska alltid finnas. Regnbyxor används även i sandlådan i princip oavsett väder för där är det alltid fuktigt. Och finns det en vattenpöl ska den hoppas i, så det med att skippa regnkläder när de är små är nog det dummaste jag hört på FL

• Veritaslux

Tack för tipsen! På vår förskola är de ute varje dag oavsett väder har de sagt (jättebra tycker jag) så vi måste definitivt ha kläder som tål väta. Och dottern älskar vatten.. Ser hon en pöl, kran, balja, you name it, så ska hon dit.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Azi

På vår förskola är de också ute även om det regnar så dottern har verkligen haft bra nytta av sina galonisar. Vi körde på kax från kappahl och är nöjda. De är knappt slitna trots att de är välanvända och enligt råd och röns tester så innehåller de inte bly, till skillnad från t.ex. pop.

• Jazzmamman

Är det bara fuktigt ute eller i sandlådan så räcker ju skalbyxor. Det är ju svettigt värre att sitta i galonbyxor. Och vi tog med regnkläder i liten väska de dagar det skulle bli regn och de låg oftast kvar när vi hämtade. Jag menar bara att det kan vara onödigt att köpa ett extra regnställ att ha på dagis.
    Personalen säger alltid att de är ute trots det regnar men det behöver inte vara sant. Men dagis är olika, ni får se vad som gäller på ert. Vi fick faktiskt en utrustningslista om jag inte minns fel.

• dawm123

Jag ger mitt barn att köpa kläder i smalltao.com butiken leveranser för barnen är mycket klar kan du gå och se.

Svar på tråden Vad ska jag köpa för kläder till förskolan?