Vad ska jag köpa för kläder till förskolan?
Det beror kanske på vilken förskola man går på men de allra minsta brukar inte vara ute så mycket i för sunkigt väder så ta inte i med regnkläder första terminen.
Mitt tips är så få plagg som möjligt för att underlätta påklädnad. Det där med lager på lager är ju bra i teorin men man får vara glad om man får på 1 plagg på en sprattlande 2-åring. Blöt-kalla nov-dec i Skåne är det guld med fleecefodrade regnställ (Har bara provat Didrikssons och de var bra). Var själv en fan av s.k. funktionsplagg tills jag insåg att de inte tål lervälling=många tvättar nåt vidare. Plast ska det vara. Mina barn har skalkläder också för de dagar som inte har lervälling.
Vantar är ett svårt kapitel. Billigt är kass men det är stor risk att bli av med vantar. Galonvantar (billig duger), skalvantar (PoP som håller hyfsat vattentätt) som kan kombineras med en stickad tumvante kör vi med. På vintern har vi Reima-vantar. Provade Everest en vinter och de var kass. Framförallt var de svåra att få torra igen. Man fick vända på dem för de skulle torka på insidan också.
Mjukisbyxor är väl bäst under. Kan bli lite klumpigt med jeans men du får se om de bryr sig.
Fleece är skönt men ull är varmare. Finns ett antal trådar här om ullunderkläder, du får söka lite.