• Äldre 14 Jun 22:35
    6315 visningar
    13 svar
    13
    6315

    Är det möjligt att adoptera trots att man har biologiska barn?

    Jag har två små söner och har avråtts av läkare från att bli gravid på nytt. Jag är lycklig över mina barn, men har alltid önskat mig fler barn.

     Är det överhuvudtaget möjligt att adoptera om man har biologiska barn? Jag förstår om barnlösa barn går före och kanske är min önskan om fler barn egoistisk. Jag vet absolut ingenting om adoption.

  • Svar på tråden Är det möjligt att adoptera trots att man har biologiska barn?
  • Vinxen
    Äldre 14 Jun 22:41
    #1

    Ja du kan adoptera även om du har biologiska barn!

  • Äldre 14 Jun 22:48
    #2

    Så fint att höra att det inte är helt kört för mig att få fler barn. :)

  • Tufsel­ina
    Äldre 14 Jun 22:50
    #3

    ...barnlösa par går inte före.

    Titta in på www.mia.eu så får du en massa information och länkar till olika adoptionsorgansationer.
     

  • Äldre 14 Jun 22:56
    #4

    ^ Tack för länken! Ska läsa igenom allt!

    Har bara en snabb fråga om nån råkar veta: Skälet till att jag inte ska bli gravid på nytt är att jag har en kronisk sjukdom som kan förvärras av graviditeter. Den har inte påverkat mitt liv hittills alls, och det värsta scenariot är att jag måste äta medicin för att kontrollera den. Hittills har jag inte märkt av sjukdomen alls. Är det ett problem?

    Alltså, hur frisk måste man vara för att få adoptera?

  • Äldre 14 Jun 23:12
    #5

    Olika länder har olika krav. Vissa accepterar att man har biologiska barn, andra inte. Vissa accepterar vissa sjukdomar, andra inte. Läs igenom kraven på de olika länderna. Förmedlingarna hittar du på mia.eu

    Lycka till

  • Äldre 14 Jun 23:30
    #6

    Har en biologisk och en adopterad son. För oss tog det via Kinas lista med barn som har i förväg kända särskilda behov mindre än 6 mån från det att vi fick medgivande tills vi var hemma med vår lilla kille ( ovanligt snabbt).

     I vissa länder kan det antingen gå fortare eller ta längre tid om man har barn sedan innan, allt beroende av vilken familj myndigheterna tror att barnet har behov av.

    Ang sjukdomen så är det svårt att säga om den är ett hinder i de olika länderna. På mia.eu hittar du länkar till olika organisationer. Ring dem o fråga om de har något land som ni skulle kunna adoptera ifrån trots din sjukdom.

     Om ni får medgivande eller ej är det "socialnämnden" i din kommun som bestämmer men om den inte påverkar dig i vardagen så borde det ju inte vara några problem. Alla måste göra en hälsoundersökning i samband med utredningen och om den inte syns på den undersökningen så måste du ju inte ens berätta om den.... Man ska absolut inte ljuga i en utredning men fakta som kan oroa helt utan anledning kan man ju faktiskt välja att inte nämna.

  • Äldre 15 Jun 01:51
    #7
    fabbemam skrev 2012-06-14 23:30:03 följande:
    Ang sjukdomen så är det svårt att säga om den är ett hinder i de olika länderna. På mia.eu hittar du länkar till olika organisationer. Ring dem o fråga om de har något land som ni skulle kunna adoptera ifrån trots din sjukdom.

     Om ni får medgivande eller ej är det "socialnämnden" i din kommun som bestämmer men om den inte påverkar dig i vardagen så borde det ju inte vara några problem. Alla måste göra en hälsoundersökning i samband med utredningen och om den inte syns på den undersökningen så måste du ju inte ens berätta om den.... Man ska absolut inte ljuga i en utredning men fakta som kan oroa helt utan anledning kan man ju faktiskt välja att inte nämna.
    Nu är ju inte adoption en privatsak och därmed inte man själv som kan bedöma om man skall välja att vara ärlig eller inte .... Man skall intyga sin hälsa på heder o samvete och om x antal år se sitt barn i ögonen och tala om att man varit helt igenom ärlig under adoptionsprocessen.....
  • Äldre 15 Jun 07:21
    #8
    en glad skrev 2012-06-15 01:51:50 följande:
    Nu är ju inte adoption en privatsak och därmed inte man själv som kan bedöma om man skall välja att vara ärlig eller inte .... Man skall intyga sin hälsa på heder o samvete och om x antal år se sitt barn i ögonen och tala om att man varit helt igenom ärlig under adoptionsprocessen.....
    Jo men adoptionsutredare är inga läkare och enligt TS är hon ju säker på att sjukdomen inte kommer att påverka hennes liv på annat sätt än att hon inte bör gå igenom en graviditet (vilket hon ju undviker genom adoption), så varför oroa utredaren med detta. Det värsta som kan hända är ju enligt TS att hon kan få äta tabletter. På vilket sätt skulle det göra att hon inte skulle kunna bli en bra förälder?

     Det är ju just föräldraförmågan som ska bedömmas och var och en väljer ju själv vad man vill berätta. Jag skrev i mitt första inlägg att man inte ska LJUGA, så länge man håller sig till sanningen skulle i alla fall jag kunna stå för mitt val inför mitt barn i framtiden. Förklaringen är enkel: det var ju för att vara säker på att få dig som  jag valde att inte berätta om dessa tabletter. Fast jag tror ju INTE att barnet kommer att ens fundera på detta, jag äter också tabletter varje dag, P-piller, ett barn vet inte anledningen till allt föräldrar gör!
  • Äldre 17 Jun 15:25
    #9

    Tack föe era svar! Adoption är inget som är aktuellt just nu, då mitt minsta barn är så litet ännu. Det är iaf skönt att veta att det faktum att jag har biologiska barn inte är nåt hinder i frmatiden.

    Jag ska tala med min läkare om min kriniska sjukdom och höra vad hon anser.

  • Äldre 17 Jun 18:23
    #10

    Även om det inte är dags än så rekommenderar jag er att ställa er i kö hos någon adoptionsförmedling. Om ni väljer att adoptera om några år så är det guld värt att ha en bra köplats!

  • Äldre 17 Jun 18:33
    #11
    ekke skrev 2012-06-17 18:23:12 följande:
    Även om det inte är dags än så rekommenderar jag er att ställa er i kö hos någon adoptionsförmedling. Om ni väljer att adoptera om några år så är det guld värt att ha en bra köplats!
    Tack för tipset! 
  • Sanna o Ryan
    Äldre 17 Jun 18:34
    #12

    Det är möjligt, men det gör det svårare. 
    Och det beror på vilket land, adoptionsbyrå och krav ni har.  


    Förvänta dig inget svar om du är anonym =)
  • burnin­gsavio­urs
    Äldre 17 Jun 19:32
    #13

    Adoption tar låååång tid. Om Ni vill ha mer barn och är intresserade att adoptera så kan det vara läge att börja titta närmare på det redan nu. Det tar tid tro mig :)

    http://adoptivfarsan.blogg.se/

Svar på tråden Är det möjligt att adoptera trots att man har biologiska barn?