• linus66

Vad är normal timlön för en rörmokare?

Fick faktura för 4-5timmars jobb på nästan 3000kr och då var rot avdraget redan gjort på 1800kr.

Skulle nog valt att bli rörmokare om man vetat det när man valde yrke.

Nästan 7000 för installation av två rostfria slangar med ventiler var lite dyrare än jag tänkt mig  

• linus66

Det står bara arbete och en summa på min faktura samt vad rot avdraget blev och någon offert på jobbet finns inte.
    Allt material är noga noterat med antal och pris samt kostnad för servicebil på fakturan.

Det bör alltså stå timmar på en korrekt faktura.

Jag hittade en 9år gammal faktura från samme rörmokare och då var timkostnaden 285kr med på fakturan.
    Om jag räknat rätt nu kostar samme rörmokare nånstans mellan 800-1000kr/timmen 9år senare vilket är en betydligt bättre löneutveckling än min.
    Jag ska försöka få en ny faktura med timpris och antal,annars tror jag att väljer nån annan till nästa jobb

• linus66

Det gäller att hitta rörmokare som har så kort resväg som möjligt.
    Ca 1/3 av arbetskostnaden jag fick betala satt rörmokaren i bilen till och från och särskilt brått har man inte med den timpengen.
    Nästa gång ska jag vara mer noga med offert innan jag anlitar hantverkare.
    Nästan 8timmar arbetskostnad för att byta 2slangar och 2ventiler tycker jag var ganska mycket tid för lite jobb. 

• linus66

Det är inte billigt även med rotavdraget.

det sura är ju att man måste betala lika mycket när de dräller i bilen till och från jobbet som när de utför jobbet jag vill ha utfört.
    Man får ju betala för servicebil ändå får man betala extra tid för att de måste åka och hämta nån skit grej de glömt ta med sig från början  

Svar på tråden Vad är normal timlön för en rörmokare?