• Jellybeanbaby

Lite nyfiken på sanningshalten på trådar samt anonymitet

Hej!
    Jag är en färsking på Familjeliv, men jag har forumvana sen länge, faktiskt väldigt länge.
    Jag har haft lite tid till mitt förfogande och det har jag "förvaltat" på FL, och jag har lagt märke till ett mönster.

De hetaste trådarna innehåller alltid en eller två osannolika historier, oftast involverandes otrohet på något sätt. Dessa berättelser känns som noveller när man läser dem. De flyter på bra. Av någon anledning har alla dessa stackars bedragna trådstartare det gemensamt att de skriver bra, fylligt, grammatiskt rätt så riktigt - och nästan helt utan stavfel. Dessa trådar får drösar av följare och inläggsskribenter.

Jag la också märke till en annan sak angående sådana trådar - som faktiskt får inlägg där TS' sanningshalt ifrågasätts. Trådstartarna är ofta anonyma, alltså de använder inte sitt egentliga FL-nick när de startar tråden.
    Därför funderar jag på om det är så bra, egentligen, att man är anonym när man startar en ny tråd. Vad kan man vinna på det? Det är väl ändå extremt få av oss som startar en profil med våra egna namn, efternamn, etc. Vi är väl ändå anonyma på den här sajten? (Gäller förstås inte de som nickar som sina IRL-namn.)

Det skulle vara intressant om ni vill diskutera detta. Exempel på infallsvinklingar:

* Starta tråd som anonym i stället för med ens nick - bra eller anus?
    Ett exempel på varför det kan vara dåligt: Det skulle kunna vara så att en eller ett par goda novellförfattare ligger bakom ett flertal trådar.

* Behöver trådarna på FL vara sanningsenliga? För / emot.

* Ifall historierna som skrivs är falska - varför tror ni folk skriver dem?
     Kan det vara av en "popularitets"-anledning som folk skriver sånt här? De är ju hemskt underhållande och jag måste erkänna att jag blir "biten" och vill läsa mer, även om jag är skeptisk.

• Svar på tråden Lite nyfiken på sanningshalten på trådar samt anonymitet
  • Ingrid Bergman

Läste för inte så länge sen att det är FL som "anlitar" folk att skriva lite dramatiska trådar för att hålla liv i FL sajten och få mer besökare.

Ingen aning om det är sant eller inte men roligt iallafall.

Vad jag lärt mig av FL: tips på hur man bäst försvarar sig själv mot en våldtäktsman = uppmaning till brott
  • Jellybeanbaby
    Ingrid Bergman skrev 2012-06-15 00:10:23 följande:

Läste för inte så länge sen att det är FL som "anlitar" folk att skriva lite dramatiska trådar för att hålla liv i FL sajten och få mer besökare.

Ingen aning om det är sant eller inte men roligt iallafall.

Men det är ju fantastiskt. En sann konspirationsteori! :D Och det funkar uppenbarligen haha.
  • EnKoppKaffe

Jag, som också är ny här, har tänkt precis som du TS. Faktum är att det känns som att det finns fler troll här än på Flashback...

• Jellybeanbaby
    EnKoppKaffe skrev 2012-06-15 00:16:17 följande:
    Jag, som också är ny här, har tänkt precis som du TS. Faktum är att det känns som att det finns fler troll här än på Flashback...
    Jupp. Känns som att de försöker lite för mycket, tänker på den senaste tråden med "min mamma och min man# där folk faktiskt skrattade och skämtade för det bara blev FÖR mycket... Varför så många såna här trådar nu? Eller har det alltid varit så här? Kan man undra.

Ska tillägga att jag reggade mig i typ tisdags. Så jag är bara några dagar gammal på den här sajten. Och ser redan nu ett mönster...
  • musky

Hej

Jag tror absolut de flesta "kvallstidnings-rubrik-tradar" ar fejk.

Det sitter nagon uttrakad stackare som har nagra nick pa FL och hittar pa dessa historier.

Sen kartlagger personen de som svarar, och pa sa vis far en bild om vilka de andra ar. Personen har suttit sa manga ar pa FL, att den till och med kan luska ut vem som ar vem aven under "anonym"

Ofta skriver personen svar i sin egen trad for att skaka till den lite.

Det ar som vad heter han..... Jerry Springer! Underhallande. Jag tror de flesta fattar att det inte ar sant. Men det far ju folk att kanna en massa saker sa det ar ju kul att se hur folk resonerar och domer varandra osv

Jag hade nog svarat mer anonymt (och lite elakt kanske) men som sagt, jag ar ju anonym redan ... musky liksom haha vem f-n ar det?

Tradarna skulle nog bli trakiga utan anonyma inlagg darfor folk vill inte att andra ska veta hur tragiska dom ar som sitter och laser sadana saker (som nar man gommer sin kvallstidning) ??

Jag tycker det ar ratt kul 

• Jellybeanbaby
    musky skrev 2012-06-15 00:19:51 följande:
    Hej

Jag tror absolut de flesta "kvallstidnings-rubrik-tradar" ar fejk.

Det sitter nagon uttrakad stackare som har nagra nick pa FL och hittar pa dessa historier.

Sen kartlagger personen de som svarar, och pa sa vis far en bild om vilka de andra ar. Personen har suttit sa manga ar pa FL, att den till och med kan luska ut vem som ar vem aven under "anonym"

Ofta skriver personen svar i sin egen trad for att skaka till den lite.

Det ar som vad heter han..... Jerry Springer! Underhallande. Jag tror de flesta fattar att det inte ar sant. Men det far ju folk att kanna en massa saker sa det ar ju kul att se hur folk resonerar och domer varandra osv

Jag hade nog svarat mer anonymt (och lite elakt kanske) men som sagt, jag ar ju anonym redan ... musky liksom haha vem f-n ar det?

Tradarna skulle nog bli trakiga utan anonyma inlagg darfor folk vill inte att andra ska veta hur tragiska dom ar som sitter och laser sadana saker (som nar man gommer sin kvallstidning) ??

Jag tycker det ar ratt kul 
    Jag tror jag förstår vad du menar, men jag tycker ändå att man ska kunna posta med sitt hyfsat anonyma FL-nick.

Enligt mig så är det här med att posta som "Anonym" som upplagt för trollning.
  • Mossagti

Trolltrådar har alltid funnits här och de engagerar oftast många medlemmar som lever sig in i berättelserna. Jag kan tycka att de kan vara underhållande och läser dem dom tidsfördriv vilket hela FL iofs är för mig.

Under storhelger kommer det alltid fler trolltrådar vilket tyder på viss ensamhet hos de som startar trådarna.

Inför storhelger och semestertider kommer tiggartrådarna (inte fått pengar från A-kassa, FK, barnen behöver blöjor, inget att sälja, ingen att låna av etc). Till slut börjar folk erbjuda mat, pengar, begagnade kläder och barnvagnar mm. Det i sin tur tyder på att det finns många godtrogna människor här på FL och andra som inte drar sig för att utnyttja det.

• Iryelle

Det där med sanningshalten är så svårt att bevisa och risken finns att någon som verkligen mår dåligt blir lidande om man fyller tråden med trollteorier. Men självklart hoppas jag på att merparten är sanna, vad är annars poängen?!

Anonymitet är överlag bra. Är man med i olika grupper där man är känd så vill man kanske inte att alla ska veta allt tex sjukdomar, svackor i sexlivet, problem med bonusbarn. Sen tycker jag folk klickar i anonym alldeles för ofta när de svarar. Frågor som "vilken är din favoritfärg?" kräver inte anonyma svar. Eventuella troll kan skaffa fler konton så de behöver egentligen inte vara anonyma.

• Jellybeanbaby
    Kommandomamman skrev 2012-06-15 00:31:43 följande:
    Trolltrådar har alltid funnits här och de engagerar oftast många medlemmar som lever sig in i berättelserna. Jag kan tycka att de kan vara underhållande och läser dem dom tidsfördriv vilket hela FL iofs är för mig.

Under storhelger kommer det alltid fler trolltrådar vilket tyder på viss ensamhet hos de som startar trådarna.

Inför storhelger och semestertider kommer tiggartrådarna (inte fått pengar från A-kassa, FK, barnen behöver blöjor, inget att sälja, ingen att låna av etc). Till slut börjar folk erbjuda mat, pengar, begagnade kläder och barnvagnar mm. Det i sin tur tyder på att det finns många godtrogna människor här på FL och andra som inte drar sig för att utnyttja det.
    Men där har vi en intressant parallell. De sk tiggartrådarna är väl sällan skrivna av "Anonym", eller hur? Tänker på att det måste vara lättare att utbyta kontaktinfo om man inte är "Anonym". Jag vet fortfarande inte riktigt hur det funkar här men här finns väl både PM och gästbok t ex.
  • Mossagti

Tiggartrådarna är alltid anonyma. De som erbjuder TS saker uppmanar därför TS att kontakta via PM.

Svar på tråden Lite nyfiken på sanningshalten på trådar samt anonymitet