• Daddysthlm

Fru utan lust

Hej

Jag har sedan snart 10 år ett förhållande med kvinna jag älskar mycket och idag är gift med. Vi har tre fina friska barn ihop är 38 å 40år och torde vara lyckliga.

Sedan tre-fyra år har min fru inte velat ha något sexuellt samliv med mig, eller rättare sagt inte har lust. Visst får man till det ibland, men det är lika ofta i kvartalet som medelsvenson har i veckan.

Vi har diskuterat detta utan resultat. Jag bönar och ber om att i alla fall få veta om det är på mig det hänger. Men hon säger att det inte finns lust och det inte har med mig att göra. 

Jag är frustrerad och vet inte vad jag skall ta mig till. För mig är sexlivet inte bara ”sex” utan en stor ömhets- och kärleks-bekräftelse.

Sexet som sådant kan jag ju lösa på annat håll ”inget alternativ för mig”.

Men det känns jobbigt eller nu snart inte hållbart är, att jag inte känner mig älskad längre.

Visst får man fina kommentarer och så men dem bryts ner i molekyler då man inte är önskvärd på hennes sänghalva.

Jag har flera gånger frågat vad man skall göra åt detta då hon själv säger att hon vill ha det bättre. Men jag kan ju inte med än prata med henne. Hon har inte heller sökt hjälp fast jag föreslagit detta. Men hon gör inte det.

Om hon nu talar sanning om att det inte är på mig felet ligger så kan jag ju inte göra mer är vara en duktig man med fina komplimanger, blommor och så.

Skall jag boka tid hos familjerådgivningen för hjälp att göra ett smidigt avslut på detta eller finne det hopp?

Jag har bestämt mig att inte leva i celibat vilket jag mer eller mindre idag gör.

Vad gör man?

/ledsen man..

• Svar på tråden Fru utan lust
  • Daddysthlm

Slå näven i bordet har ja gjort, resultatlöst. Sånär som ett par extra nått kvartal.

Kews förslag kanske bara blir fel, fast det låter lockande. ;)

• Daddysthlm
    Anonym (en i samma sitts) skrev 2012-06-18 15:59:29 följande:

Låna ut lät ju inte som klockor i kyrkan.

Men hur tror du det skulle kännas för en man som redan står på stupets kant, påväg att bryta upp livet, att låna ut frugan lite för att förhoppningsvis få henne att få kåthetskännslor för än själv?
    Om det inte fungerar så har ju den mannen sett sina sista dagar..
    Varför skulle hon kåta ner sig i andra om inte jag duger. Tjafs..
    Ok om man i en ”bra” relation går på t ex swingersparty eller liknande. Det kan jag förstå..
    Men varför skulle hon få det goda hos andra då hon inte vill ta tag i saken? 

Om det är så att den som saknar sexlust i ett förhållande inte tar det på allvar, talar om varför, eller gör sitt bästa för att "friskna till" Sorry. Då tycker jag att det inte vore helt fel om vi som har en sådan partner, i denna situation skaffa en älskare/älskarinna. Om det känns som det vore ett bra alternativ.
    Jag tror ju inte alla skulle se det som ett alt.
    Vissa saknar kanske just SEXet och andra ömhet och kärkeksbekräftelsen i sexet.
    Men det skulle ju i vissa fall vara fairplay.  J
    Den ena parten går där och har det bra utan sexlust och inget intresse för att göra något åt det.
    Och den andra parten löser sitt på annat håll. ”om det är rätt för honom/henne”

Det kanske håller en bra relation vid liv.
    Har man det som jag skitbra på alla sätt utom sexlivet, så varför inte.

Varför kommer sexlusten igång lite då man visar att man är på väg att lämna partnern?
    Sen ebbar det ut till en i kvartalet igen.

Man tröttnar…

Kunde inte sagt det bättre själv.
    Släppa ut na på grönbete när hon inte vill ha hemma och hoppas hon kommer tillbaka..
    Njaae..
    Jag har tänkt samma tanke som dig ang Älskarinna.
    Helt klart vore det inte mer än rätt. hör hon inga ansträngningar åt problemet så why not.
    Hon slipper sex och gnället om det.
    Jag får sex och gnäller inte om det.
    Tydligen vanligt med att dem bättrar sig en kort stund om man hotar med att t e x flytta isär. och sen går in i det vanliga gunget.
    Frågan är nu bara om man skall orka hålla sig över semesterm eller göra slag i saken innan.
    Nått skall göras
    /daddy  
  • Daddysthlm

Givetvis skall man inte göra nått bakom ryggen på varandra.
    Jag tyckte bara att det låter som ett vinn vinn situation.
    Det är absolut inte min grej att gå bakom ryggen på någon.

Men man reagerar ju bara mänskligt, på flirtar ute på marknaden, och tar det som en trevlig komplimang.
    Och går man torr hemma så undrar man ju hur länge man bara ler tillbaka och tackar för komplimangen.

Man förstår ju att det behövs en avdelning som heter "Otrohet" här.
    Säkert en stor del Ts där som startade här.
    Tråkigt.

Annars samma lunk hemma.

• Daddysthlm

Nu är det ju så att.
    1: Jag är inte förespråkare för och klargjort att otroher inte är min grej.
    2: vin-vin är under förutsättning att den andra "lustlösa" parten inte har något intresse av att göra det till nått bättre.

Och givetvis skall det va öppna kort.
    Något annat har jag inte sagt.

• Daddysthlm

Sedan tror jag det är en typisk idee tjejer kommer med.
    Swinga runt lite och se om det hjälper.

Hur skulle en kvinna svara om den "lustlösa" mannen sa:
    Jag kan ju knulla runt lite och se om jag går igång på dej sen????

• Daddysthlm
    Karl71 skrev 2012-07-31 14:56:06 följande:
    Exakt samma sits.   Bränner oändligt med timmar på att lösa min frus bristande sexlust (då hon tyvärr inte gör det).   Hon erbjuder sig att "hjälpa" mig nu och då men jag har försökt att förklara att det handlar om mer än en orgasm nu och då (vore det så enkelt "fixar" jag det själv):  1.)  Att känna sig önskad på alla plan (inkl fysiskt)  2.) Närhet  3.) Bekräftelse  4.) Att tillfredställa henne o.s.v. 5.) Att själv bli tillfredsställd / orgasmen i sig - sist på listan!

Älskar min fru och mina barn och VILL inte vara otrogen av en rad olika skäl.   Jag VILL få sexlivet att fungera med kvinnan jag vigt mitt liv åt.   Inte massa kåta singlar på bodycontact.se etc.

Eftersom hon helt tappat sexlusten tänker hon inte på hur ofta vi älskar vilket i sig emellanåt är deprimerande.  Skulle önska att vi gjorde problemet till VÅRT problem, inte mitt.

Nu är det som det är och jag har nu gett mig f-n på att ta reda på vad som gått snett.  Göra vad JAG kan för att förbättra situationen även om hon BORDE engagera sig minst lika mycket om inte mer.

Har gjort små framsteg som jag lever på.   Här är min erfarenhet (lite konstruktiva råd och inte bara gnäll som jag skulle kunna skriva spaltmeter med)

I mitt förhållande funkar INTE följande:

1.) Det går inte att prata till sig sex
    2.) Går ej att sparka igång sexlivet med skuldbeläggelser eller bestämma si och så många ggr/veckan
    3.) Att bara "ta henne" fungerar nu och då men inge regelbundet.  Osäkerheten om hon verkligen vill gör mig osäker och tar död på all manlighet / självförtroende + har för första gången i mitt liv fått potensproblem.
    4.) Att hela tiden lyfta fram att det måste vara något fel på henne får henne osäker och verkar avtändande i sig.

Trots p.4 har jag personligen zoomat in på punkt 4 i största hemlighet och i samband med att jag bryter mot p 1 och tar ett ordentligt snack om att jag förgås av längtan efter hennes närhet har jag presenterat möjliga problemområden och frågat om hon är villig att "se över" dessa.   Detta samtal får inte ske för ofta utan nu och då med full kraft och mycket tid emellan.   Jag har rotat i allt från sidoeffekter av mediciner till kvinnlig psykologi och i MITT förhållande hittat följande potensiella problem hos henne (avslutar med problem hos mig).

1.) Googlade fram att min frus psoriasismedicin orsakar kraftigt nedsatt sexlust samt en rad vitamin och mineralbrister som i sin tur kan påverka sexlust.
    2.) Googlade fram att hormonsprialen påverkar många kvinnors sexlust.
    3.) Rädsla att barnen skall komma på oss är stor hos frugan.
    4.) Dålig självkänsla/viktproblem/trötthet i största allmänhet
    5.) Brist på uppskattning utanför sängen.
    6.) Hon är livrädd att bli gravid igen (2 barn räcker för oss båda)

Efter att ha fiskat fram så mycket som möjligt direkt från henne och egen research har jag tagit följande steg för att röja alla hinder ur världen:

* Har lyckats få ner hennes vikt genom att föreslå att vi båda äter hälsosammare (och verkligen pushat detta) 
    * Fått henne att testa alternativmedicin och helt sluta med psoriasismedicinen
    * Sagt till henne att ta ut den där förbannade hormon-spiralen som lurar kroppen att tro att den är gravid i första stadiet.
    * Har varit och steriliserat mig istället för att slippa oroa sig för oönskad graviditet och ta detta ansvar på mig istället. 
    * Installerat ett lås på insidan av sovrumsdörren så barnen inte KAN komma på oss
    * Engagerat mig mer än någonsin att få barnen i säng i tid för att maximera egen tid med frun.

p 3-6 arbetar jag nu aktivt på att göra det jag kan efter det att hon gått med på att ändra p1-2

Läser tonvis med material kring kvinnors språk/behov kontra män och finner att vi ofta gör/agerar mot våra partners pådet sätt VI skulle vilja de gör mot oss istället för att ta reda på vad de gillar eller tänder på.

En bra start var att både själv ta och låta frun ta denna quiz:  www.5lovelanguages.com/assessments/love/

Vidare:   Som man skulle jag vilja att hon förde vulgära sms med mig och var mer dominant fysiskt och sexuellt - pang på m.a.o.  

Hon verkar tända bättre på att bli överöst av komplimanger och uppskattning, kramar utanför sängen, beröring annat än sexuellt.   Kvinnans förspel börjar vid frukostbordet är ingen kliché.

Har satt mig i sinne på att ta initiativet att bli en bättre man på dessa områden fast jag anser mig ha alla ursäkter i världen att hitta en kåt kvinna på nätet som inte kräver lika mycket "arbete".

Kanske låter detta manipulativt men jag "översätter" medvetet min råa kåthet till vad jag uppfattar som "kvinnans språk".    D.v.s. när jag sitter på jobbet och kåt som f-n skulle vilja  sms:a ett sånt där vulgärt sms jag skulle vilja ha från henne skriver jag istället något oskyldigt o "gulligt" som "Tänker på dig" eller "saknar dig".

Istället för att göra det jag skulle vilja göra jobbar jag på fysiskt beröring utan sexuella anspelningar så ofta jag kommer ihåg under dagtid, frukost, korta träffar när barnen är vakna etc.

Av någon anledning har jag fått för mig att vissa kvinnor måste få sina sinnen berörda innan kroppen vilket innebär ett ständigt upprepande (i olika former) hur mycket jag uppskattar henne som fru, mor till mina barn etc.

Sist men inte minst - livsviktigt för barnföräldrar;  Tid tillsammans nu och då helt barnfritt.   Uppmärksamma bröllopsdag med barnvakt över natt var en succé två år i rad (sexuellt + andra plan).   Nu jobbar jag på att hitta en regelbunden barnvakt månadsvis med minimum några timmar på stan för att hitta tillbaka till varandra, helst med möjlighet att spendera natten ihop.

Även om det inte VERKAT som min fru saknar MIN närhet verkar det trots allt som hon gör det bara hon får chansen att "känna efter".

Visst drabbas jag av en sorgsenhet över att hela ansvaret faller på mig just nu men jag ser små, små framsteg vilket håller mig vid liv...

Finns mycket mer att säga men jag ville bara dela med mig lite eftersom jag är i samma sits.

Karl, gift i 21 år (!) med två små killar 3 och 9........ 
    Hoppsan
    Här kom ett inlägg att heta duga.
    Hur komenterar man detta. Jo som du började. Samma sits här, fast du har dragit vissa trådar lite längre.
    Du har ju så rätt i det du skriver. Undrar om du och andra i vår sits känner igen sig i följande.

Något jag läst här på FL och även andra ställen och tillika hört av vänner i samma sits är. 
    I slutet på den bra sexperioden då frugan/sambon är påväg in i sin sexlustlösa period gör många med mig samma sak. Vi lägger in tvåans växel och bjuder till lite extra med t ex fina ord, , ömhet, blommor, överaskningsmiddagar dåde hemma och ute. Vi överaskar med båtresor, hotellweekends mm. och responsen är den samma. Sexlusten kanske i bästa fall infinner sig just den sekunden men faller sedan vidare.

Jag känner det som ett stort problem att idag få höra från kvinnor, män och litteratur att VI MÄN ska göra mer för att få igång hennes sexlust. Vi skall ge henne komplimanger, blommor, vuxentid mm mm. Jag gjorde ju allt plus lite till, då fenomenet olust till sex visade sig, resultatlöst, och nu skall jag göra det igen?

Även om jag förstår att man måste hjälpas åt så slås man av tanken.
    Varför skall det läggas på vårt bord att rätta till ett fel vi upptäckt och serigöst försökt rätta till med en metod, och nu skall vi lösa problemet med samma metod, x antal år senare?
    Vad är problemet. Ni kvinnor har ju en gång lärt oss att den metoden inte fungerar, och nu så skall vi göra samma sak igen.

? När ska ni kvinnor komma till oss och säga, vi har ett problem vi måste lösa. jag tycker att vi bla bla ....... 
    catdancing skrev 2012-06-21 07:20:15 följande:
    Så är det, i många fall där otrohet är inblandad och förhållande spricker för att den andra har träffat någon annan är för att det inte är så bra på hemma plan, känner man sig bortglömd av sin älskling och blir ständigt besviken hemma så är det supelätt att ta till sig en positiv kommentar från annat håll. Det är mänsligt och inget annat. Är kärlekslivet bra på hemma plan och man känner sig åtrådd och älskad hemma så söker man ingenting annat man blir inte lika öppen för inviter då
    Så sant så.
    Men när man läser om varför män och kvinnor är otrogna så skiljer det sig rätt ordentligt.
    Män saknar oftast sexet och hamnar i en ond spiral av sökandet av sex. Porr i olika former eller en älskarinna. eller snarare KK. Sex löser inte mannens problen då själva sexet inte är det primära han saknar. Men han fastnar i det, då det för stunden hjälper, väl medveten om problemet där hemma.

Kvinnor saknar ömhet, spontana flitar, kompimanger, uppskattning mm mm, så får hon det hon söker, så är hennes tillvaro bra.
    Hon får ömhet, spontana flitar, kompimanger, uppskattning mm, och ett "om endå hemligt" bra sexliv, tror hon. Hon glömmer verkligheten där hemma.

Vänta nu...
    Var de inte det vi män överöste henne med från början.
    Vi upptäcker problemet med olust till sex och lägger i tvåan/treans växel med ömhet, spontana flitar, kompimanger, uppskattning, båtresor, hotellweekends  mm. resultatlöstGråter
    Sedan försvarar hon sig med att hon inte fått det och därav fallit för detta. Förvånad

Detta är bara en reflektion/slutsats jag gjort efter att läst en massa trådar och artiklar.

Vore kul att höra kvinnornas sida på detta. Inte moraltanternas.. 

Sorry alla moraltanter, men jag har inte haft den bästa sommaren och känner för att ha denna ton nu.

Svar på tråden Fru utan lust