• jonte02

Fru utan lust

Även om vi alla är unika och alla förhållanden har sina ryggsäckar osv så tror jag ändå att vi alla är väldigt lika. Jag vet inget om ditt förhållande men kan dela med mig lite av mitt.

När jag och min partner fått tre underbara barn tillsammans och den minste av dem blivit lite mer än två år kände jag en oerhörd frustration över vårat sexliv. Jag saknade viet som under flera år malts samman i en grå vardag full av rutiner och blöjbyten och amning tillsammans med hämntning och lämning, städning och diskande hit och dit. Jag och min partner delar och ger lika och stöttar varandra, men trots detta så verkar graviditet, amning och senare anpassning till fulltidsjobb (för båda) tagit ut sin rätt i trötthet.

När jag började rota i detta med våran olika lust till sex och närhet blev det en total kollision. Jag ville förmedla min lust mer eller mindre diplomatiskt medan hon kände sig anklagad och otillräcklig. Det blev lite fel i början även om syftet var gott och genuint. Nu när jag ser tillbaka på det hela så känner jag mer och mer att de rutinerna vi skaffat oss under småbarnsperioden (bebisar, blöjbyten, amning, laga mat, sitta på akuten sent på kvällarna, köpa det ena och det andra) skapade en distans till det vi hade innan barnen. Visst hade vi sex. Visst hade vi närhet, men det var mil ifrån det vi hade innan vi skaffade barn.

Sedan drygt ett år tillbaka, när jag började ta upp detta, har det gått lite upp och ner. MEN. Utan min strävan efter att hitta tillbaka till varandra hade det inte gått alls. Såklart att jag ville ha mer sex. Men jag ville även ha mer av oss. Jag ville ha närheten som hon "slösat" med till våra barn under flera år. Hon har själv sagt att hon gett mig för lite tid under den perioden. Att hon fick tillräckligt med närhet av barnen så när jag kom och "knackade på" så blev det bara jobbigt.

Den närheten som ibland kan leda till sex och ibland inte fanns inte på samma sätt som innan vi skaffade barn. Men nu har vi fått tillbaka den och det känns underbart. Sen tror jag att den med mer lust till sex måste lägga lite band på sig själv även om det kan vara så fruktansvärt svårt (inräknat mig själv)...men genom att jag gav av mig själv och ansträngde mig att inte förvänta mig något tillbaka kom vi frammåt. Det ena gav det andra. Jag var väldigt tydlig med min lust och vad jag önskade mig och ville så min partner visste. Det byggde jag vidare på...och bygger vidare på. Men det går som sagt upp och ner. Två steg fammåt och ett tillbaka, ibland två, men nu ett år senare så vet vi vad vi har varandra sexuellt. Vi vet vad vi vill ha och det tror jag är viktigt. Att vara tydligt på ett snyggt sätt. Kommunicera på ett sansat och konstruktivt sätt samtidigt som man lyssnar och öppnar sig för varandra.

• jonte02
    Anonym skrev 2012-06-16 19:22:19 följande:
    Jag var oxå en annan fru. Så här var det för mej oxå. Jag är kvinna o tre barnsmor, heltidsarbetande, o var totalt ointresserad av sex. Vi var gifta i 25 år o precis som ovanstående inlägg kände jag oxå. Tråkigt, inte värt det, fick alltid orgasm men utan den energi som beskrivs ovan. Jag bara kom  o det var ungefär lika kul eller ansträngande som att gäspa. Jag klargjorde att jag lovade ställa upp närhelst mannen vill, men saknade själv totalt intresse o hade ingen lust att gå till nån terapeut för att ta reda på vad som var fel. Det kändes ungefär som att jag skulle gå  till en terapeut för att försöka bli intresserad av ishockey eller nåt annat lika ointressant.
    Vi hade mycket fysisk kontakt o mannen öste kärlek över mej. Vi var fysiska på många vis, men sex var helt ointressant. Det var absolut inget fel på mannen. Jag älskade väl honom, tyckte jag. Vi hade det bra på alla vis. Men naturligtvis tröttnade han. Så det tog slut o jag blev singel. Jag var inte ett dugg förvånad över det. Så hamnade jag då på marknaden o upptäckte till min egen stora förvåning att jag ÄLSKADE sex o allt som hade med det att göra!!!!!! Ingen i världen blev väl gladare än jag. JAg testade grejer som jag aldrig tidigare ens drömt om. Jag började läsa om sex, prata om sex, uppleva sex, ta sex, ge sex o få sex! Jag fick erfarenheter som jag förvånas över själv. Men nu är det underbart. Det har gått några år o jag har ett liv att ta igen. JAg vet inte vad som var felet, men det känns ointressant för nu är det då inget fel nå mer.
    Så lycka till ni två. Men jag tror inte det...... I er ålder, med barn som växer upp o efter ett långt förhållande..... att lämna o se framåt o gå vidare är en naturlig utveckling i er situation.  Livet är för kort för att krångla bort.
    Det du skriver i ditt inlägg tycker jag är både tragiskt och logiskt. Tragiskt för din dåvarande partner och att du inte intresserade dig för sex tidigare eller var nyfiken och ville har inställningen till att försöka (nu kanske du försökte på alla tänkbara sätt, men det ser jag inte i ditt inlägg).

Logiskt för att allt förändras.

Men vad var det som skapade denna olust? Varför ville du inte? Hur kan intim kärlek/sex till någon man älskar bara bli jobbigt och energikrävande?  
  • jonte02
    de Robespierre skrev 2012-09-07 12:05:59 följande:
    Ibland finns det ingen förklaring för att saker sker. Det bara är så och man kan bara spekulera. För hur skall man förklara vad det är att man faller för en viss person men inte för någon annan? Vad är det som gör att man stå framför en otroligt attraktiv person "som har allt" men man känner att det saknas? Alla andra runt omkring en undrar vad som är fel när man inte ser och känner det som de gör? Hur man ibland kan undra vad en person ser i en annan eftersom man själv inte ser det magiska?

Allt bygger nog på ett antal saker som krävs för att en person skall vara komplett i ens ögon. Vissa utav dessa saker kan vara viktigare än andra men ju mer komplett bilden blir desto mer attraktiv blir personen och väcker det där inom oss. Självklart  kan det även finnas en del av det vi intalar oss eller förhåller oss till en person. Om vi tror eller förväntar oss att se brister så kommer vi med största säkerhet även hitta dem (oavsett om de finns där eller inte). Men i grunden bygger nog det mesta på det vi som person söker hos någon annan. Och då kan vi leva med en partner som uppfyller det vi vill ha men som saknar en viktig pusselbit för att det skall bli komplett. Den går inte att låtsas att den finns där. Men kan även ställa till problem för den som förtränger att den är viktig.

Vi kan alltså leva med  någon som vi älskar över allt här i världen och som vi inte vill mista. Men samtidigt så kan vi sakna det där hos personen som får en att känna lust - lust som får oss att vilja utforska och upptäcka nya saker. Det är väl här en del brukar säga att man inte är synkade sexuellt.

Det här skall dock inte blandas ihop med att man har tappat bort varandra i ett förhållande. Det är en annan sak men kan ha liknande symptom.

My 2 cents
    Det ligger en del substans i det du skriver, men svarar inte på frågorna. Om man börjar se brister/bristen/bristerna så är det, inbillar jag mig, något som hänt i relationen. Att gå från att träffas och sammanföras i ett rus av förälskelse och kärlek till att lära känna varandra, skaffa barn och sedan bara dö sexuellt trots att man fortfarande älskar sin partner i fråga och relationen för övrigt fungerar och är levande (om den nu är det) är för mig en gåta. Det är väl så jag tolkar det inlägget jag ställde mina frågor till. Att kvinnan i fråga fortfarande älskade sin man, men förstod inte själv varför hon inte ville sexa. Varför triggades inte hon av hennes mans försök? Varför (om hon nu inte gjorde det) såg hon inte detta som ett gemensamt problem? Hur kan man älska någon och inte ryckas med i dennes försök att få igång relationen? Vad är det hon har saknat utan att ha lyckats få sin man att verkligen förstå och lyssna? Uppskattades försöken från hans sida eller var de bara jobbigt? Försökte han på fel sätt? Såg han bara till sina egna behov? 

Det är givetvis inte en grej som börjar "gå fel"...det är, tror jag, tunna tunna lökringar som sakta byggs på varandra. Att göra saker med varandra är inte lika viktigt. Att se varandra och varandras behov blir mindre viktigt än ens egna behov. Man hör vad den andre säger men lyssnar inte. Går det för lång tid så försummar man varandra och inser själv vad man "gått miste om" för att man inte sagt ifrån tidigare eller uttryckt vad man önskar och vill tidigare. Balansen mellan tvåsamheten och jaget finns inte kvar. Respekten för varandra och att man faktiskt, livet igenom, är olika har gått förlorad. 

Visst går det nästan bara att spekulera...de som har erfarenhet vet. Jag är inte en av dem och som det känns nu kommer jag inte bli det heller, men det kan jag bara spekulera i och jobba för att "undvika". 
  • jonte02
    Anonym skrev 2012-09-07 23:07:02 följande:

vet inte vad som skapade detta läge som nog var snarare ett mer neutralläge än olust. Jag hade varken lust eller olust på nåt vis. Det var mej likgiltigt....
    Varför ville jag inte? Ja bra fråga..... Jag tände nog helt enkelt inte på karln, men det förstog jag först efteråt när jag upptäckte hur kåt jag hade förmåga att bli. Jag trodde mer att jag bara saknade förmågan att bli kåt. Jag trodde att livets lotter falla olika. Idag tror jag att med rätt förutsättningar kan alla bli hur kåta som helst. Har ju hört liknande historier från ett stort antal av mina väninnor oxå. 
    Jag älskade mannen men sexet var en börda. Sex o kärlek är helt enkelt inte samma sak. Man kan ha det ena eller båda. Sen undrar jag allt emellanåt över ordet "älska".... vad är det då? Jag tyckte om mannen, var lojal o trogen.  Hade respekt för honom. Såg att han var attraktiv. Vi grälade aldrig. Han var en god far o en förebild. Vi var de goaste vänner.... älskar man då?  Men jag var aldrig kåt. Älskar man inte då?   
    Frågar du mig så anser jag att en atmosfär av kåthet kan skapas. Men känner och vill inte båda det blir det svårt att älska. Det är så mkt annat som måste läggas in och värderas och hanteras, stötas och blötas. Bakgrund, erfarenhet, förhållandet till varandra, förhållandet i familjelivet m.m.

Ok, ponera att du inte tände på din man. Vad var det i så fall som gjorde det? Tror inte att det endast var för att han (om det du var så) hade lagt på sig några extra kilon. Gav ni varandra respons i vardagen? Trivdes du/ni på era jobb? Fanns ni där för varandra? 

Naturligtvis är det svårt att inte bli/vara vänner i ett förhållande och visst formas man lite av varandra även om man är olika i ett förhållande. Men är det i så fall det som händer. Att den ena stannar av i förhållandet. Tillför inget bränsle så det hela blir spännande och mer levande? Eller faller båda för de "tråkiga" och gråa vardagsrutinerna och hittar ingen kraft/ork för att förändra eller skapa något nytt i det tråkiga!?

• jonte02
    Anonym skrev 2012-09-10 20:46:03 följande:

Vi sågs utifrån som det ultimata perfekta paret som var snygga framgångsrika o stöttade varann i allt. Jag pluggade på universitet o han startade eget företag. Vi hade de jobb vi valt o var nöjda med löner o bostad o barn o hade fina bilar.
    Vi promenerade ofta hand i hand o vi tillbringade timmar i intellektuella samtal. Vi var överens om barnuppfostran o hade en trygg umgängeskrets. Vi reste runt jorden flera varv. Både i arbete o privat. Oftast tillsammans. Det fanns ingen tråkig vardag i vårt liv. Saker o ting hände runt oss. Saker blev gjorda. Inget stog stil utan vi var ett dynamiskt par som trivdes i varandras sällskap.  
    Men så var det sexet då..... katastrof! O det enda vi grälade om de få gånger vi nu grälade. Inte ens en gång om året.
    Så inte klandrar jag honom för att han skaffade ny kvinna!   
    Ok, men hur var det med närheten till varandra? När hade ni tid med varandra? Verklig tid? Jag ser vad du skriver och förstår att ni måste haft häcken full (ursäkta uttrycket). Eget företag innebär i de flesta fall mer än 40 timmars veckor. Studerande innebär inte helt oofta sena kvällar. Tröttheten måste ha varit total!?...och där tröttheten råder finns ingen plats för verklig närhet. Det är iaf min erfarenhet av vad trötthet kan "ställa till" med.

Jag tolkar det du skriver som ni ryckts med i allt ni gjort och glömt av att stanna upp och fundera.

Jag lever precis som du beskriver, men jag är inte orolig för oss, mig och min partner i det avseendet. Vi har en bra och tät kommunikation om allt och inget och numera även sex, vilket min partner hade lite svårt för i början. Vi anses vara det perfekta paret. Vi vet bättre. Vi vet idag att det krävs en hel del jobb av båda i relationen för att få till kärlek, ömhet och åtrå även om vi inte är perfekta i det avseendet. Nu säger inte jag att ni inte hade det eller att ni inte jobbade på er relation, men det är min reflektion på ditt inlägg. 
Svar på tråden Fru utan lust