Fru utan lust
Även om vi alla är unika och alla förhållanden har sina ryggsäckar osv så tror jag ändå att vi alla är väldigt lika. Jag vet inget om ditt förhållande men kan dela med mig lite av mitt.
När jag och min partner fått tre underbara barn tillsammans och den minste av dem blivit lite mer än två år kände jag en oerhörd frustration över vårat sexliv. Jag saknade viet som under flera år malts samman i en grå vardag full av rutiner och blöjbyten och amning tillsammans med hämntning och lämning, städning och diskande hit och dit. Jag och min partner delar och ger lika och stöttar varandra, men trots detta så verkar graviditet, amning och senare anpassning till fulltidsjobb (för båda) tagit ut sin rätt i trötthet.
När jag började rota i detta med våran olika lust till sex och närhet blev det en total kollision. Jag ville förmedla min lust mer eller mindre diplomatiskt medan hon kände sig anklagad och otillräcklig. Det blev lite fel i början även om syftet var gott och genuint. Nu när jag ser tillbaka på det hela så känner jag mer och mer att de rutinerna vi skaffat oss under småbarnsperioden (bebisar, blöjbyten, amning, laga mat, sitta på akuten sent på kvällarna, köpa det ena och det andra) skapade en distans till det vi hade innan barnen. Visst hade vi sex. Visst hade vi närhet, men det var mil ifrån det vi hade innan vi skaffade barn.
Sedan drygt ett år tillbaka, när jag började ta upp detta, har det gått lite upp och ner. MEN. Utan min strävan efter att hitta tillbaka till varandra hade det inte gått alls. Såklart att jag ville ha mer sex. Men jag ville även ha mer av oss. Jag ville ha närheten som hon "slösat" med till våra barn under flera år. Hon har själv sagt att hon gett mig för lite tid under den perioden. Att hon fick tillräckligt med närhet av barnen så när jag kom och "knackade på" så blev det bara jobbigt.
Den närheten som ibland kan leda till sex och ibland inte fanns inte på samma sätt som innan vi skaffade barn. Men nu har vi fått tillbaka den och det känns underbart. Sen tror jag att den med mer lust till sex måste lägga lite band på sig själv även om det kan vara så fruktansvärt svårt (inräknat mig själv)...men genom att jag gav av mig själv och ansträngde mig att inte förvänta mig något tillbaka kom vi frammåt. Det ena gav det andra. Jag var väldigt tydlig med min lust och vad jag önskade mig och ville så min partner visste. Det byggde jag vidare på...och bygger vidare på. Men det går som sagt upp och ner. Två steg fammåt och ett tillbaka, ibland två, men nu ett år senare så vet vi vad vi har varandra sexuellt. Vi vet vad vi vill ha och det tror jag är viktigt. Att vara tydligt på ett snyggt sätt. Kommunicera på ett sansat och konstruktivt sätt samtidigt som man lyssnar och öppnar sig för varandra.