• Galino

    Till er som använt amningsnapp

    Hejsan, 

    På grund av plana bröstvårtor var jag tvungen att börja med amningsnapp för att min lilla skulle kunna amma. Tyvärr åkte jag på en redig mjölkstockning också, men den är på övergång nu.

    Min fråga till er - när ni skulle sluta med amningsnappen, hade ni problem med att er lilla inte ville ta bröstet då? Mina vårtor har kommit fram men hon vägrar ta ett bra tag - jag kan ju förstå henne för det är ju nytt och konstigt när hon är van vid nappen, men hur ska jag göra för att lyckas?

    Tack på förhand :) 


  • Svar på tråden Till er som använt amningsnapp
  • SannaM

    Jag ammar fortf med amningsnapp, mitt barn är drygt 9 månader. Nu har han börjat bitas och då är det jäkligt skönt att nappen skyddar..!

  • Galino

    Efter lite mer tränande och era tips har jag lyckats amma i några minuter här och där utan nappen. Jag tycker absolut inte det är fel att använda nappen men vill prova och se om jag lyckas utan. Men går det inte så går det inte och då kommer jag fortsätta med den, det viktigaste är att jag kan amma mitt barn :)

    Jag uppskattar alla era kommentarer och det känns skönt att höra att fler använder napp och att man kan ha den hela tiden, på amningsmottagningen låter det som om man måste sluta med nappen - får nästan dåligt samvete över att jag inte lyckats när jag är där.. Men nu tänker jag inte ha det mer :)

  • avocadoo

    Jag lyckades inte sluta med nappen... Började med den när han var två veckor och hade den tills jag slutade amma när han var 5 månader. Struligt hela vägen :(

  • Äppelmamma

    jag ammade bägge barnen med amningsnapp hela tiden
    första barnet till 7 månader, andra barnet 1 år.
    Hade inga problem med mjölkstockning och jag hade gott om mjölk, barnen ökade fint i vikt som de skulle.
    hade inte heller kunnat amma utan amningsnappen- den var suverän!   

  • Prin Sessa

    Jag ammade 6 månader, från dag 3 med amningsnapp. Brydde mig inte om att försöka sluta med den för det fungerade så bra :) Testade någon gång och då ville hon inte ta bröstet så jag struntade i det helt enkelt och behöll nappen :)

  • Cornellia

    Jag kunde aldrig sluta med amningsnappen och det resulterade att det var ett jäkla krångel med amningen hela tiden och när han var 3 månader så orkade jag inte hålla på strula längre.

  • Kinne79

    Jag har för mig att jag testade nångång utan men använde den hela tiden tills hon slutade amma vid 7 månader.

  • kixan
    Galino skrev 2012-06-15 22:25:06 följande:
    Efter lite mer tränande och era tips har jag lyckats amma i några minuter här och där utan nappen. Jag tycker absolut inte det är fel att använda nappen men vill prova och se om jag lyckas utan. Men går det inte så går det inte och då kommer jag fortsätta med den, det viktigaste är att jag kan amma mitt barn :)

    Jag uppskattar alla era kommentarer och det känns skönt att höra att fler använder napp och att man kan ha den hela tiden, på amningsmottagningen låter det som om man måste sluta med nappen - får nästan dåligt samvete över att jag inte lyckats när jag är där.. Men nu tänker jag inte ha det mer :)
    Självklart är det inte fel, gör den så att amningen funkar är det ju guld värt! Men det är bra att vara medveten om problemen som kan komma med amningsnapp, att det är ökad risk för mjölkstockning, att bebisen inte får i sig nog, att man måste vara noga med att rengöra den ordentligt ofta ofta osv. Därför är ju det ändå bättre för de flesta att försöka vänja av den just för att slippa eventuellt krångel.
    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • LiteniAugusti

    Vi lyckades inte få bort bröstnappen ur amningen, tyvärr. Hon fick inte i sig tillräckligt via nappen och gick ned i vikt. Jag pumpade ur och gav henne ur flaska tills jag inte orkade med det mera. 

    Så, aldrig mera bröstnapp, för min del. 

  • soccermum01

    Hej TS har du provat att klämma ihop runt vårtgården som en hamburgare så att bebisen kan få tag´?. Detta har funkat för mig 

Svar på tråden Till er som använt amningsnapp