sharatec skrev 2012-06-15 19:38:02 följande:
Hur vet du att det var "en kärlek"?
Det är ett uttryck som används ibland även för att beteckna frivilliga sexuella kontakter. Så det var så jag menade. Men jag som mamma skulle dock verkligen inte vilja att min 15-åring hade lite "casual sex" på eftermiddagarna med halvt okända karlar - det är för mig ett allvarligt riskbeteende när man är såpass ung och oftast ganska omogen/naiv. Kanske är min bild snedvriden, jag träffar dessa tjejer lite då och då i mitt yrke och de är oftast rätt trasiga tjejer som inte har självkänsla nog att säga nej.
Så jag hoppas att detta var en "riktig kärlek", dvs en hyfsat jämnårig kille som hon nu startar ett förhållande med.
Och skulle min dotter i den situationen säga att hon kanske inte kommer hem, så skulle jag också överväga att ringa socialjouren för råd och stöd. (Men ibland kanske man som förälder vet att det är tomma ord och kan försöka försonas på telefon.) Bodde jag i en liten stad så skulle jag annars ut och leta dottern på stan, hela natten om så krävdes. Det må vara lagligt att ha sex med vem man vill i denna ålder, men det är inte okej att sticka hemifrån utan en förälders samtycke, på oklar tidsrymd, till okänd plats, när man är omyndig. Det är också att utsätta sig för en risk man inte kan hantera vid 15 års ålder och kan sluta riktigt illa.