• FlitigaLis

Prickar under hakan..

Min son är fem månader. Han har alltid dreglat mycket, men nu dreglar han extremt. Vi byter tröja/body på honom 2-3 gånger om dagen, låter han vara utan tröjan när det går osv. Men han är alltid så röd och prickig under hakan. BVC säger bara att man ska smörja med hydrokortison och miniderm, men det blir inte bättre. Nån som har nått tips? Nått puder kanske?

Måste tillägga att dreglis är det fulaste som finns, men jag har börjat överväga det fast jag verkligen inte tycker det ser klokt ut, men jag undrar om det skulle vara bättre än tröja, måste ju ändå byta lika ofta.

• Svar på tråden Prickar under hakan..
  • skogsvitter

Torka ofta med torra tvättlappar (gnid inte utan "dutta" hellre) och om du ska smörja så smörj absolut inte med miniderm och liknande, hur i hela friden kan BVC tipsa om det?! Miniderm är ju till för torr hud! Inte våt och fuktig hud! Den är alltså återfuktande, vilket i ditt fall självklart bara spär på problemet ytterligare. Alltså man blir ju helt bestört över deras okunskap inom så extremt grundläggande områden! Sen är det ju nästan ännu sjukare att de råder er att använda kortison mot en helt normal företeelse som drabbar alla spädbarn, kortison som är ett inflammationshämmande läkemedel som har biverkningar. Det är absolut inget man tar till i första taget utan ska undvika in i det längsta till spädbarn! Hydrokortison är till för envisa eksem som blir infekterade och inte läker av sig själva, det är då man behöver inflammationshämmande. Inte för att ett spädbarn dreglar mycket... herregud.

Om hydrokortison:
    "Man ska inte använda medicinen på barn under två år om inte en läkare har rekommenderat det."

Inotyol är en däremot salva som skapar en skyddande hinna mot fukt liksom alla andra salvor som innehåller zink. Zinksalvor fungerar alltså mer uttorkande eftersom den skyddar fukt från att tränga in till huden, och det är den sortens salva du i så fall behöver använda.

• skogsvitter

Det finns massor av olika zinksalvor för den delen, man behöver ju inte använda just inotyol. Vi har använt weledas zinksalva till våra barn.

• Riotflickan

Samma här, fast mer kräk än dregel som resulterar i röda utslag. Jag lovaratt det är enklare att byta dreglis än body! Japp, det är Ganska fult. Men det är ingen jäkla modeshow du ska på, eller? ;) jag testar just nu blöjkrämen, Weledas. började igår, så ingen direkt förändring ännu. Det är svårt att lufta när de typ inte har ngn hals! Lycka till! Återkommer om jag kommer på nåt bra!

• FlitigaLis

Nej men jag vill ju att han ska vara fin i övigt.. även om det inte är en modeshow. Så jobbigt är det inte att byta tshirt tycker jag.

Får testa blöjsalva..

På BVC säger de att jag ska ha hydrokortison på varenda lite prick och om jag inte har det kommer det bli värre och då måste man ta till nått starkare, lite skrämselpropaganda typ

• skogsvitter

Låter ju helt sjukt att BVC säger så, förklara för dem nästa gång att de borde ta reda på vad hydrokortison är för något innan de tipsar fler föräldrar om det. Säg att du inte vill ha mer felaktiga råd från dem utan då kan de hellre hålla tyst om de inte vet vad de pratar om. Du kan ju hota med att du faktiskt kan anmäla dem för att de ger så felaktiga och faktiskt rent skadliga råd.

• Fia85

Min dotter dreglar också jättemycket. Jag använder hydrokortison, miniderm och intyol eller vad den heter. Smörj in extra mycket till natten för det du smörjer in under dagen dreglas bort. Jag tar en kväll hydrokortison, kvällen efter miniderm och kanske kvällen efter intiyol. De verkar på olika sätt så variera å använd inte samm. Hydrokortison tar bort det röda men torkar ut som gör att det blir rött.

Det finns ju många fina dreglisar. Dom från pippi tycker jag är fina och sitter bra. Även om du tycker det är fult så skulle jag använda det. Tycker det verkar hemsk att inte använda något bra pga utseendet...skit larvigt å egoistisk...

• FlitigaLis
    skogsvitter skrev 2012-06-15 21:27:02 följande:
    Låter ju helt sjukt att BVC säger så, förklara för dem nästa gång att de borde ta reda på vad hydrokortison är för något innan de tipsar fler föräldrar om det. Säg att du inte vill ha mer felaktiga råd från dem utan då kan de hellre hålla tyst om de inte vet vad de pratar om. Du kan ju hota med att du faktiskt kan anmäla dem för att de ger så felaktiga och faktiskt rent skadliga råd.
    Att hålla på att hota tycker jag verkar dumt och överdrivet..
    Fia85 skrev 2012-06-16 08:23:52 följande:
    Min dotter dreglar också jättemycket. Jag använder hydrokortison, miniderm och intyol eller vad den heter. Smörj in extra mycket till natten för det du smörjer in under dagen dreglas bort. Jag tar en kväll hydrokortison, kvällen efter miniderm och kanske kvällen efter intiyol. De verkar på olika sätt så variera å använd inte samm. Hydrokortison tar bort det röda men torkar ut som gör att det blir rött.

Det finns ju många fina dreglisar. Dom från pippi tycker jag är fina och sitter bra. Även om du tycker det är fult så skulle jag använda det. Tycker det verkar hemsk att inte använda något bra pga utseendet...skit larvigt å egoistisk...
    Varför är det egoistiskt? Jag byter ju tröjan istället.

Tack för tipsen..
  • skogsvitter
    FlitigaLis skrev 2012-06-16 09:05:34 följande:
    Att hålla på att hota tycker jag verkar dumt och överdrivet..
    Tjaa det beror ju på hur BVC reagerar och om de fortsätter ge felaktiga råd. Sådant ska ju helst anmälas, annars är ju risken att de fortsätter ge samma råd ju.
  • FlitigaLis
    skogsvitter skrev 2012-06-16 09:27:04 följande:
    Tjaa det beror ju på hur BVC reagerar och om de fortsätter ge felaktiga råd. Sådant ska ju helst anmälas, annars är ju risken att de fortsätter ge samma råd ju.
    Men vad ska man använda på torrhetseksem då? När BVC bara säger hydrokortison
  • skogsvitter
    FlitigaLis skrev 2012-06-16 09:40:35 följande:
    Men vad ska man använda på torrhetseksem då? När BVC bara säger hydrokortison
    Torrhetseksem? Din bebis dreglar och blir så fuktig att han får utslag. Det är inte torrhetseksem, det är fuktutslag precis som de kan få av att gå med fuktig blöja för länge. Jag har ju redan gett tips på vilka salvor man ska använda vid olika tillfällen. Du måste ha en zinksalva mot fukten. Inte något som bara gör huden ännu mer fuktig. Hydrokortison är till för ilskna inflammationer vid eksem, hängde du inte med i det jag skrev? (Personligen anser jag dock att hydrokortison är rena giftet och helst inte ska användas vid allvarliga eksem heller utan det finns andra lösningar om man ser till roten på problemet istället. Men det ska då rakt inte användas i onödan och i synnerhet inte på nyfödda spädbarn! Det står ju tom i FASS!)
  • u77

Jag har alltid använt bepanthen salva på barnens alla röda prickar, sår.. you name it.
    Funkar klockrent! Förvinner på ett kick.

• FlitigaLis
    skogsvitter skrev 2012-06-16 09:48:34 följande:
    Torrhetseksem? Din bebis dreglar och blir så fuktig att han får utslag. Det är inte torrhetseksem, det är fuktutslag precis som de kan få av att gå med fuktig blöja för länge. Jag har ju redan gett tips på vilka salvor man ska använda vid olika tillfällen. Du måste ha en zinksalva mot fukten. Inte något som bara gör huden ännu mer fuktig. Hydrokortison är till för ilskna inflammationer vid eksem, hängde du inte med i det jag skrev? (Personligen anser jag dock att hydrokortison är rena giftet och helst inte ska användas vid allvarliga eksem heller utan det finns andra lösningar om man ser till roten på problemet istället. Men det ska då rakt inte användas i onödan och i synnerhet inte på nyfödda spädbarn! Det står ju tom i FASS!)
    det vet jag väl.. snälla nån.. men han har torrhetseksem på resten av kroppen, speciellt armveck och knäveck där vill bvc att jag ska ta hydrokortison, har du nått annat förslag vad man kan ta där?
  • skogsvitter

Bepanthen är en klassiker, har inte ditt BVC nämnt dem salvan heller? Dock är den främst mot torr hud, men den kanske kan fungera för TS då den verkar genom att skapa en skyddande hinna och den är ju till mot hudirritationer vilket är fallet för er TS.

• skogsvitter
    FlitigaLis skrev 2012-06-16 10:04:47 följande:
    det vet jag väl.. snälla nån.. men han har torrhetseksem på resten av kroppen, speciellt armveck och knäveck där vill bvc att jag ska ta hydrokortison, har du nått annat förslag vad man kan ta där?
    Jaha ja det var ju en annan femma
    Vår äldsta hade väldiga problem med sin hud när hon var bebis och utvecklade torrhudseksem, salvorna och krämerna som BVC tipsade om förvärrade bara problemet (vi blev dock aldrig tipsade om hydrokortison). Vi införde flera små förändringar. Bytte tvättmedel. Badade henne nästan aldrig (2 gånger det första halvåret typ). Började använda endast helt vanlig olja att smörja torra fläckar med, vi använde kallpressad rapsolja. När vi slutade smörja med de salvor som BVC tipsat oss om så minskade såren direkt (det var deras salvor som orsakade sår där det tidigare bara var torra fläckar) och vi lyckades hålla fläckarna i schack med ren olja. Det är såklart avgörande av vilken anledning han har eksem, det måste ni ju självklart utreda! Han kan ju ha mjölkallergi, vilket vanligtvis ger eksem. Har ni kollat upp det? Hur tycker ni att hydrokortison fungerar på eksemen då? Det ska ju bara användas mycket, mycket kortvarigt. Hur länge har ni använt hydrokortison? Här kan du läsa på FASS hemsida om hydrokortison:

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7

Där står bland annat att eksem kan orsakas av tvål, rengöringsmedel etc. Så fundera också över vilka sådana produkter ni använder. Det står också att om det inte blivit bättre efter 7 dagar så måste man kontakta läkare för annan rådgivning. Samt att det står att barn under 2 år inte ska använda kortison om inte läkare ordinerat det. Vanliga biverkningar är irritation i huden och kontaktallergi. Det är därför man helst inte ska använda hydrokortison på spädbarn, eftersom deras hud är i allmän mycket, mycket känsligare än hos äldre.
  • FlitigaLis

Nån mjölkallergi har vi inte funderat över alls. Han är ju bara fem månader. Sköljmedel har vi minskat, och vi använder nästan aldrig tvål när han badar, bara efter badhuset då man vill få bort allt klor och skit.

Nej jag tycker bara de blir bättre tillfälligt, men när man slutar med hydrokortisonen så kommer de tillbaka efter några dagar.

• skogsvitter
    FlitigaLis skrev 2012-06-16 10:45:39 följande:
    Nån mjölkallergi har vi inte funderat över alls. Han är ju bara fem månader. Sköljmedel har vi minskat, och vi använder nästan aldrig tvål när han badar, bara efter badhuset då man vill få bort allt klor och skit.

Nej jag tycker bara de blir bättre tillfälligt, men när man slutar med hydrokortisonen så kommer de tillbaka efter några dagar.
    Vad menar du? Det är ju hos spädbarn som mjölkallergi är vanligast och ger ni tex ersättning så är ju den uteslutande baserad på komjölk! Även om du ammar så förs komjölksprotein vidare till bröstmjölken och påverkar bebisen. Dock tycks det ofta bli starkare reaktion om man ger ersättning än om man ammar.

Jasså ni har babysim med honom, då blir det ju massvis med påfrestningar på huden både av klor och tvål (som man ju absolut inte ska använda på spädbarn) inte konstigt att han får problem då ju! Ni kanske ska överväga att avvakta med babysim tills hans hud mår lite bättre? Och sluta med sköljmedel, det är ju helt onödigt. Tvättmedlet hoppas jag är parfymfritt och så milt som möjligt? Tvätta också alla nya kläder ni köper innan han får på sig dem. Men först och främst så måste ni ju testa för mjölkallergi.

Poängen är ju att ni måste hitta orsaken till eksemen, annars kommer det ju bara bli värre och värre.
Svar på tråden Prickar under hakan..