Tappa hår vid amning?
Hej hej !
Har hört att man tappar hår när man ammar. När börjar man göra det? Tösen blir 5 veckor i morgon och mitt hår (och naglar) är bättre än någonsin. Kanske drabbas inte alla?
Tack på förhand!
Hej hej !
Har hört att man tappar hår när man ammar. När börjar man göra det? Tösen blir 5 veckor i morgon och mitt hår (och naglar) är bättre än någonsin. Kanske drabbas inte alla?
Tack på förhand!
hej, jag började tappa hår när min son var runt 4 månader och tappar än hemskt är det känns som att jag inte har kvar något hår snart! Vet inte när det går över!
han är snart 7 månader
Det har inget med amningen att göra, utan graviditeten. När man är gravid så tappar man väldigt lite hår. Det är det som faller av nu
...inget konstig alltså, utan helt normalt. Man tror att man ska bli skallig
Mitt hår och speciellt naglarna har aldrig varit bättre än nu! Ammat, slutade för några månader sen, men naglarna bara växer starkt!
Jag tappade jätte mycket framför allt framme vid pannan.
Så nu är det på utväxt så det täcker pannan allafall, men det var inte kul när det var jätte kort.
Vi får se hur länge det varar, kommer väl säkert tappa det snart igen
att tappa hår vid ammning är vanligt, men alla drabbas inte! när man ammar så är det barnet som tar all extra näring du inte behöver och de första reserverna kroppen stänger av är just hår och naglar, eftersom dessa i praktiken är slaggprodukter av vår kropp! men det kommer tillbaka efter amningen! man börjar ofta tappa hår ca. 3 - 6 mån efter förlossningen! vissa tappar så mycket att det syns andra kanske bara mister glansen i håret och somliga slipper helt undan!
ha d bra!// Marica, frisör
Precis som Junija skriver så är det inte själva amningen som är anledningen till att håret ramlar av. Även kvinnor som inte ammar kan alltså tappa hår efter graviditeten. Det börjar som sagt när barnet är några månader så du får allt vänta ett tag till innan du vet om du drabbas eller inte... Själv tappade jag _massor_ och gissa hur snyggt det var när när jag några månader senare gick omkring med en tre cm gloria av stubb som stack ut genom mitt annars långa hår runt om hela huvudet......
Att man tappar hår har _inte_ med amningen att göra, man tappar hår även om man inte ammar! Man har en tillväxt period när man är gravid och tappar då inget eller lite hår, det är det håret man tappar efteråt. Ca 3 månader efter förlossningen brukar det börja.
Ok, då vet jag att det kan ta ett par månader innan jag märker något (om jag märker något).
Tack för svaren !
Jag tappade aldrig hår (även om det inte gjort så mycket... ), däremot blev det väldigt risigt, tycker jag.