Jag är en man på 40 år som har diagnosen fobisk personlighetsstörning sedan två år tillbaka. Jag har inte haft så jättestarka symptom, men jag har ändå haft svårt att bygga upp ett socialt umgänge sedan tonårstiden. Jag har varit väldigt mycket ensam i vuxen ålder. Ett tag hade jag en jämngammal barndomskamrat som bodde på samma område som mig. Vi träffades, drack öl och kollade på film emellanåt. Men sedan han flyttade för många år sedan har jag inte haft någon på besök hos mig och jag har inte haft någon att umgås med regelbundet. Försökte ett tag vara vän med en några år yngre kvinna, som också bor på samma område som mig. Men hon tappade intresset för att hålla kontakten, eller nåt, jag vet inte exakt. Ibland förstår man sig inte på folk.
Däremot så har jag pluggat på universitet och jag har haft jobb. Och jag har känt att sådana saker stärker och utvecklar mig socialt. Jag har egentligen inte så stora problem att vara social om situationen kräver det. Men det har ändå funnits problem som lett till att jag dels inte har någon examen och dels har rätt lite arbetslivserfarenhet. Jag ställer rätt höga krav på mig själv och det gör att det lätt knyter sig. Mitt stora problem just nu är att jag vill ut och arbeta, och gärna på en rätt krävande arbetsplats, eftersom jag har så positiva erfarenheter av att jobba under krav. Men arbetsförmedlingen har fått för sig att jag inte klarar detta eftersom jag blev sjukskriven från mitt förra jobb. Jag har försökt förklara att jag egentligen mest var deprimerad under den tiden men det är svårt att bli tagen på allvar. Och jag behöver tyvärr deras hjälp att hitta en praktik-/arbetsplats eftersom jag har så svårt att göra det själv. Men jag skall visa dem!
Jag gick i KBT ett tag och tyckte det var ganska bra. Jag har upptäckt att jag kan övervinna min rädsla i de flesta sociala sammanhangen, men att jag snarare har någonslags tvångsmässig problematik som gör det svårt för mig att "komma igång". Men jag känner igen mycket av det ni andra skriver här, särskilt det där om att känna sig sämre än andra människor.