• Haley

Varför går han så konstigt (katt)

Har en innekatt hane som fyller 10 i sommar. Idag upptäckte jag att han går konstigt. Vid första anblicken trodde jag att han skulle ställa sig i sån ställning som de gör när de ska bajsa. Men nej, det verkar vara något med bakbenen-höfterna. Det är som om han är stelare i bakre delen av kroppen och har lite svårare att gå.

Jag tog upp honom i famnen och han verkar inte ha ont. Han verkar pigg för övrigt, inte medtagen eller så. Vad kan det vara? Kan det vara något akut eller kan jag avvakta till måndag innan vi ringer veterinären?

• Svar på tråden Varför går han så konstigt (katt)
  • Sandreli

kläm lite på magen på honom och kolla runt urinblåsan att den inte är spännfylld.. min lille gubbkatt hade urinsten och gick underligt, satte sig, hukade sig och svansen hade ingen styrsel...

• kaksmulan

Han kanske bara är gammal! Många katter visar inte på något vis att de har ont. Varken med jamningar eller annat. Går det inte över tycker jag att du ska ringa och få tid hos veterinär.

• Haley

Tack Sandreli. Var inne hos honom nu och försökte klämma och lyfta honom igen, men han var inte så medgörlig för han hade tänkt sova. Vilket är ganska normalt när det gäller honom. Ska försöka klämma lite mer när han vaknar.

• Haley

kaksmulan: Ja, fast han var inte sån igår och enligt sambon var han det inte tidigare i morse heller. Jag får nog avvakta.

Man blir så orolig när det gäller ens lilla bebis.

• kaksmulan

Tja, jag håller med Sanderli om att det faktiskt kan vara urinsten. Kolla i lådan, har han kissat något det senaste dygnet eller kan ni se om det är blod där? Luktar katten kiss?

• Haley

Kaksmulan: Det är lite svårt för vi har två katter som delar samma låda.
    Han luktar inte något illa eller så, men jag ska ha honom under uppsikt.

• Haley

Förresten, vad händer om det är urinsten? Är det en dyr historia?

• Sandreli

min pisse hade AKUT urinsten, åkte in på sjukan under helgen, låg inne två nätter för observation och tömning. Jag har försäkring via agria, så summan jag fick betala "själv" låg på kring 2000:-
    De visste inte om han ö.h skulle klara sig, men tack gode Gud, det gjorde han... nu går han på dietfoder och det blir ingen mer fisk/fågel för den krabaten.

• Madeleonten

Om det är urinstopp så är det MYCKET akut att åka till veterinären.
    Har han bajsat? Annars kan det även vara förstoppning.

• Haley

Usch, nu blir jag orolig för honom. Vet ju som sagt inte om han har kissat eller bajsat eftersom vi har en katt till som går på samma låda, men jag får hålla koll på honom idag.

• Sandreli

Ring veterinären idag tycker jag, åk in om de har akuttider!

• Haley

Nu har han bajsat i alla fall, så förstoppning var det inte. Men han går konstigt fortfarande.

• Haley

Jag har bytt i lådan helt nu och försökte få honom att gå och kissa men han var helt ointresserad och gick därifrån. Tänkte om han kände trängningar så kanske han åtminstone försöker. Ska ringa vet. nu.

• Sandreli

ja, Haley, ring dem absolut. OM det är urinsten är det viktigt att få hjälp snarast. Önskar dig lycka till med den lille farbrorn och skriv gärna och berätta hur det går!!

• Haley

Har pratat med vet. Hon sa att oftast om det är urinsten så börjar det med lite småblödningar och att katten skvätter lite överallt, men så är det inte fallet. Hon ville iaf kolla på honom så vi ska dit kl 15.00. Håll tummarna för att det inte är någon större fara med vår älskling!

• Sandreli

klart jag håller tummarna för er!!! Släng en rad i min GB när du vet hur det står till?

• kaksmulan

Aha, du borde snart vara klar hos vetrinären nu. Berätta hur det gick!

• Haley

*pustar ut* Fråga mig inte hur det gick till men det verkar antagligen som han fått en spricka i svansroten! Han är alltså innekatt så det finns inte så många sätt att skada sig på. Han fick smärtstillande i en spruta och så fick vi med oss tabletter hem. Skulle kolla honom under ett par dagar och är det så att han inte blir bättre så får vi åka in och röntga.

1000 spänn fattigare men lyckliga matte och husse

• kaksmulan

Vad skönt att ni vet vad det är! Klappa kissen från mig!

Svar på tråden Varför går han så konstigt (katt)