Inlägg från: augustisten |Visa alla inlägg
  • augustisten

Någon som fött barn i vecka 35?

Jag har fått mina barn i vecka 33+6 och 36+0. 

Speciellt första väldigt "med" från start men just utvecklingssprång och konkreta saker som att fästa blicken, leenden, sitta, vända sig, krypa osv har vi tänkt korrigerat första halvåret/året och det har stämt bra då. Men ju längre tiden går ju större blir ju de individuella skillnaderna och då blir det till slut meningslöst att korrigera när det rör sig om lite senare prematurer.

Första gick tex då han fyllde ett - vilket är helt normalt - men båda kusinerna gick vid tio månader så det kan ju stämma även korrigerat sas. Och hade han inte gått vid 18 månader så hade det ju inte varit jättekonstigt heller...  

Det är bra att tänka på att korrigera om barnet är lite sent med något tycker jag - är det något som enligt "regelboken" brukar ske när de är mellan åtta och tolv veckor kan man tänka att man har prematurveckorna också "tillgodo" innan man behöver oroa sig nämnvärt. Så har vi tänkt i vilket fall. 

Min andra är tio månader nu och hon var nog över två månader innan vi fick svarsleenden. Ögonkontakt kom väl något innan. Första månaderna sov hon mest... men nu är det full fräs. Det kommer som sagt      

Svar på tråden Någon som fött barn i vecka 35?