• Rosasockor

Trotsig 2-åring

Hjälp!
    Jag håller på att bli galen, jag har en tvååring hemma som gör exakt allt h*n inte får. H*n vet exakt vad h'n får oh inte får göra, h'n pratar extremt mycket för sin ålder. Och förstår ännu mer. Det är bara ett evigt gnäll och skrik, aldrig en tyst minut. Jag är helt ensam utan någon avlastning och jag har gått in i en allvarlig depression. Jag får aldrig vara glad i mer än fem minuter innan tjatet börjar och jag orkar inte mer nu. Jag kommer knappt ur sängen på morgnarna.
    Vad skall man göra?
    Jag har provat allt, skällt, försökt prata, stänga in på rummet, ignorera, ALLT.
    Inget fungerar. 

• Svar på tråden Trotsig 2-åring
  • skogsvitter

Du måste bryta den onda cirkeln, sluta tjata helt enkelt. Du har alldeles för höga krav på en liten 2-åring att h*n ska lyda din minsta vink, de är inte förmögna att göra det! De har en alldeles för starkt biologisk upptäckardrift, vilket är en del av utvecklingen, samt att deras impulskontroll fortfarande är väldigt outvecklad.

10 gånger mer kärlek, är en väldigt bra riktlinje (och en bra bok). Ta bort den negativa uppmärksamheten, släpp konflikterna och låt det vara. Låt honom få välja och bestämma vissa saker, och håll bara på de absolut viktigaste punkterna (typ säkerhetsaspekter som att man sitter fast i bilen osv).

Antagligen har du större krav på barnet just för att h*n är så pass duktig på att prata, det är lätt att bli lurad att de kan och förstår mer än vad de faktiskt gör. Även om de förstår språket så betyder det inte att de har den kognitiva förmågan att agera utifrån det som sägs.

Detta är ju ännu viktigare nu när du själv är väldigt känslig och behöver underlätta så mycket som möjligt för dig själv, du underlättar genom att sluta skälla och tjata och straffa. Att stänga in på rummet, ignorera osv är helt fruktansvärt för ett litet barn och förvärrar naturligtvis beteendet enormt! Se och hör barnet istället och låt barnet finnas och utvecklas! Låt h*n vara arg om h*n blir arg, trösta istället och bekräfta känslan och att det är ok att känna så! Både för din egen skull och för barnets!

• Rosasockor

Jo det är väl klart att jag också skulle tycka det var jätteskönt att sluta tjata, men man kan inte låta barn springa rätt ut i gatan, ha sönder alla ömtåliga grejer i hemmet, äta godis i affären osv.. jag får aldrig sitta ner och äta, jag får aldrig vara ifred. Det är inte så lätt att bryta en cirkel om man aldrig ens hinner tänka på hur man skall göra, och hinna läsa böcker skulle jag aldrig hitta tiden till just nu.

• Rosasockor

Men ja du har alldeles rätt i att jag förväntar mig så mycket för h'n pratar så bra, en det är väldigt svårt att inte bli arg när jag vet att h'e förstår exakt vad som är ok och inte och hela tiden gör tvärt emot det jag säger...

• Flickan och kråkan

Du ska självklart inte låta honom göra en massa saker bara för att han vill, problemet är dina förväntningar och hur du reagerar. Han är 2 år och ja 2-åringar blir galet frustrerade vid motgångar, vill, vill, vill och vill inte en massa saker. Är han gnällig eller ligger han på golvet och skriker så bli inte arg på honom för att han inte har något bättre uttryckssätt i just detta nu.

Det tar MINST 5 år att skapa sig en förståelse för vad som är rätt och fel och dessutom kunna agera utifrån det. Dessutom så undersöker ditt barn hur världen och inte minst du fungerar. Var går dina gränser? Hur hanterar du olika situationer etc.? Små barn gör inte som man säger utan som man gör. Det är totalt meningslöst att förvänta sig att en 2-åring ska göra som man säger eller att bli arg på honom/henne för att han/hon inte gör som man säger. Man får sätta gränser konkret. Man tar undan saker som de "missbrukar". Man lyfter bort barnet ur en situation han/hon inte kan hantera. Man hindrar.

Försök att inte ta gnäll och skrik och vrål och protester personligt. Det är inte ett kvitto på att du har ett ovanligt gnälligt och besvärligt barn eller att du fostrat en bortskämd gnällspik - det är alltså inte fel på vare sig henne eller dig - du har helt enkelt en 2-åring . Ta gnäll och protester med ro. Håll på din gräns om du tycker att den är viktig och låt henne bli arg. Försök heller inte övertyga henne om att du har rätt och hon har fel, låt henne få vara av annan uppfattning än dig . Du bestämmer. Du sätter gränser, men bli inte arg på henne för att hon inte tycker som du . Och bli inte stressad av att hon protesterar.

• skogsvitter

Han gör ju inte det medvetet för att jävlas, han gör det därför att han fortfarande är mycket omogen och inte är tillräckligt utvecklad ännu för att hejda sig. Även fast han förstår orden.

Varför skulle det behöva resultera i tjat bara för att barn inte kan springa rakt ut i gatan, ha sönder en massa grejer eller äta godis i affärerna?! Det kräver inte det minsta tjat. När man inser att barn inte kan lyda order utan har en impulskontroll som är näst intill noll så förstår man också att ord inte hjälper ett dyft utan du måste handgripligen hindra ditt barn. Går man vid vägen så håller man i handen, det är väl inte så svårt? Är man i affären så håller man barnet och/eller låter barnet hjälpa till med det som ska handlas och distraherar barnet på så sätt. Låt honom få positiv uppmärksamhet och bekräftelse när han hjälper dig att leta reda på tex bananerna eller gurkan ni ska köpa. Tala om vad som är på listan och gör det lite till en lek att hitta grejerna. POSITIVT är nyckeln. Inte tjat, gnäll, ilska, hot, regler och straff. Precis samma sak gäller hemma, positiv bekräftelse, visa hur man gör och bekräfta när barnet gör rätt. Det som man är väldigt rädd om låter man naturligtvis inte stå framme helt öppet och inom räckhåll för en nyfiken två-åring, det hoppas jag att alla småbarnsföräldrar inser? Vi har hängt upp tv-kontroller etc i ett fack på väggen som vår dotter inte kan nå. Annat stoppar man undan. Vi har hängt upp skåp på väggen istället för tex en byrå eller hylla i golvnivå. Man måste ju anpassa sig och vardagen till ett liv med barn! Du kan inte förvänta dig att barnet ska kunna sitta still, tyst och nöjd i en fyrkantig låda de kommande åren... barnet måste få upptäcka och utforska så mycket som möjligt, då blir det lättare för barnet att acceptera ett stopp där det verkligen är stopp och nöjer sig med det om driften att utforska kan stillas med andra saker.

Slutligen är det väldigt viktigt att vara utomhus mycket om man har ett väldigt aktivt och motoriskt barn (som tex klättrar mycket på möbler osv) så att barnet får utlopp för sin motoriska utveckling på ställen som är ok. Då är det lättare för aktiva barn att acceptera att man inte får klättra lika mycket inomhus. Hela tiden handlar det ju om att ge och ta. Förebygga, avleda, distrahera och uppmuntra positivt beteende. Ge med massor av JA genom att visa alternativ istället för att tjata och bråka, så kommer några enstaka nej när du tar göra vardagen ofantligt mycket lättare.

• Opappan

När en hund börjar tugga på nått den inte får så brukar vissa ta ifrån den det och direkt ge den nått den får tugga på  
    Så, om din son inte får drämma fjärrkontrollen i golvet så kanske du kan hitta en leksak som är gjord för att drämma i saker med ? :) Sen tar du leksakshammaren tillexempel och börjar leka med den med honom och visar hur man gör med dden och vad han kan göra med den och då kansk ehan säger "Nej! Jag vill slå på nallen med den!" Ja, men då kan ni ju sitta och slå på nallen med leksakshammaren Sen när ni har lekt en stund så säger du att "så, visst var det roligt?" "nu måste mamma vila lite, så låter du lite trött och sömnig och reser dig samtidigt o går o gör vad du nu tänkte göra, sätter dig o tittar på tv en stund eller börja laga mat, eller gå på toa eller vad osm helst. Om du ska laga mat kanske han kan hjälpa till med nått. Du hackar morötterna och han får lägga dom i kastrullen, eller om ni ska göra sallad så kan han riva sönder salladen o lägga i en skålen
    På dethär sättet blir du och han ett litet team där du är lagledaren eftersom du alltid tar initisativen till vad ni ska göra. Sne kanske han säger "mamma nu vill jag bygga lego" eller jag vet inte vad, ja då kan du ju göra det med honom en stund så när ni håller på o bygger lege och du ser att han börjar ta över legobyyggandet och gör allt mer själv så kan du gå och kanske pyssla med annat, på det sättet kanske han också vänjer av sig med att klänga på dig ? :)

(Leksarna och leksakerna som jag skriver om tog jag bara som exempel för jag vet ju inte vad ditt barn gillar att göra, så du kanske kan hitta andra saker, men huvudsaken är att du förstår principen)

• puss

Hem vet exakt vad hem får och inte får göra?
    Det är ju sjukt. Skaffa hjälp från mån som kan förklara för dig hur barn fingerar.

Svar på tråden Trotsig 2-åring