Trotsig 2-åring
När en hund börjar tugga på nått den inte får så brukar vissa ta ifrån den det och direkt ge den nått den får tugga på
Så, om din son inte får drämma fjärrkontrollen i golvet så kanske du kan hitta en leksak som är gjord för att drämma i saker med ? :) Sen tar du leksakshammaren tillexempel och börjar leka med den med honom och visar hur man gör med dden och vad han kan göra med den och då kansk ehan säger "Nej! Jag vill slå på nallen med den!" Ja, men då kan ni ju sitta och slå på nallen med leksakshammaren
Sen när ni har lekt en stund så säger du att "så, visst var det roligt?" "nu måste mamma vila lite, så låter du lite trött och sömnig och reser dig samtidigt o går o gör vad du nu tänkte göra, sätter dig o tittar på tv en stund eller börja laga mat, eller gå på toa eller vad osm helst. Om du ska laga mat kanske han kan hjälpa till med nått. Du hackar morötterna och han får lägga dom i kastrullen, eller om ni ska göra sallad så kan han riva sönder salladen o lägga i en skålen
På dethär sättet blir du och han ett litet team där du är lagledaren eftersom du alltid tar initisativen till vad ni ska göra. Sne kanske han säger "mamma nu vill jag bygga lego" eller jag vet inte vad, ja då kan du ju göra det med honom en stund så när ni håller på o bygger lege och du ser att han börjar ta över legobyyggandet och gör allt mer själv så kan du gå och kanske pyssla med annat, på det sättet kanske han också vänjer av sig med att klänga på dig ? :)
(Leksarna och leksakerna som jag skriver om tog jag bara som exempel för jag vet ju inte vad ditt barn gillar att göra, så du kanske kan hitta andra saker, men huvudsaken är att du förstår principen)