• Peixes

Lite allmänt om Björklinge, Bälinge, Gunsta, Vänge, Vattholma?

Hoppas att det finns någon med vetskap om något av dessa Uppsalaområden :)
    Hur är det vad gäller mataffärer? (känner till Vattholmas MatÖppet och Björklinges Hemköp).
    Finns det öppen förskola / kyrkis på någon av dessa platser?

Lite annan info hade också varit av intresse.
    Håller tummarna på svar! :)

• Svar på tråden Lite allmänt om Björklinge, Bälinge, Gunsta, Vänge, Vattholma?
  • Peixes

Jag såg Björklingesidan nu och att det finns en Öppen Förskola i kyrkan.
    Solig

• Callan

Kolla upp hur det är med transporter till såna här ställen lite utanför.

Du har Upptåget som går Uppsala-Storvreta-Vattholma-Skyttorp och vidare.
    Då tar man sig snabbt och smidigt in till Uppsala.
    De andra ställena är det buss som gäller. Björklinge har väl stadsbussar, precis som Bälinge.

Björklinge har  mataffär, förskolor, skola, pizzeria mm. Likaså Bälinge och Storvreta. Har mindre koll på ställena åt andra håll som Vänge och Gunsta.

Vad är du ute efter TS? Vad söker du? 

• HokusPokus

Nix till björklinge är det regionbuss som gäller. Men de går ganska ofta tror jag.

• Callan

Jaså är det?
    På UL stod det 102 tyckte jag, trodde det var grön buss.
    Som sagt, värt att kolla upp. 

• Peixes

Tack så mycket. Glad

Jag har inte någon vidare bra koll på Uppsala, bodde dock där i ett år förut.
    Får snart barn och är nyfiken på dessa områden till stor del för att det är mycket natur, lugnt
    och samtidigt acceptabelt avstånd till centrala Uppsala... den andra anledningen är att jag inte har tillräckligt bra kötid för att bo ännu närmare stan.
    Jag har kollat upp alla dessa områden på UL.
    En mataffär och öppen förskola är det viktiga för mig, så jag försöker ta reda på sådant för att sålla bort sådana områden som inte passar in på mina önskemål. Är även intresserad av att veta allt möjligt om områdena, har aldrig varit i någon av dem.
    Det enda området jag vet att jag med 100% säkert kan få en bostad i är Alunda, men det känns lite väl avsides. Dock ett tänkbart alternativ.

• HokusPokus

Vänges affär är nedlagd och jag tror inte det har öppnats nån ny där ute, i gunsta vet jag inte riktigt vad de har men är ganska säker på att det inte finns någon affär. ÖF vet jag inte heller om det finns.

Björklinge, vattholma och vänge borde iaf ha ÖF tycker jag.

I björklinge finns en sjö med stor fin badplats (det fick oss att överväga just den orten) i bälinge finns ett landbad. Sen vet jag inte om det finns så mycket mer som utmärker orterna

• Peixes
    HokusPokus skrev 2012-06-16 20:56:50 följande:
    Vänges affär är nedlagd och jag tror inte det har öppnats nån ny där ute, i gunsta vet jag inte riktigt vad de har men är ganska säker på att det inte finns någon affär. ÖF vet jag inte heller om det finns.

Björklinge, vattholma och vänge borde iaf ha ÖF tycker jag.

I björklinge finns en sjö med stor fin badplats (det fick oss att överväga just den orten) i bälinge finns ett landbad. Sen vet jag inte om det finns så mycket mer som utmärker orterna
    Tack så jättemycket Glad!
    Just Björklinge och Bälinge var faktiskt mina favoriter, nu låter dem ännu lite bättre!
    Vattholma får räknas till den lilla skaran också, kan tänka mig att det är skönt med upptåg när man har barnvagn.
    Drömmer
  • Crazy M

Jag bor i Gunsta. Här finns pizzeria med affär, Buss 809 går minst en gång i halvtimmen på vardagarna och en gång i timmen på helgerna. Tar typ 20 min till stationen. Finns ett dagis i Gunsta och tå till inom gångavstånd. Skola finns oxå. Kyrkan har öppen förskola. Tror det är två förmiddagar i veckan. Gunsta är ett väldigt lugnt samhälle

• Peixes
    Crazy M skrev 2012-06-16 22:26:05 följande:
    Jag bor i Gunsta. Här finns pizzeria med affär, Buss 809 går minst en gång i halvtimmen på vardagarna och en gång i timmen på helgerna. Tar typ 20 min till stationen. Finns ett dagis i Gunsta och tå till inom gångavstånd. Skola finns oxå. Kyrkan har öppen förskola. Tror det är två förmiddagar i veckan. Gunsta är ett väldigt lugnt samhälle
    Tack så mycket för svar!
    oj oj, fanns mer i Gunsta än jag trodde.
    Så affären är som en kiosk?
  • Crazy M

Ja det är väl lite som en kiosk. Det mesta man kan behöva finns att köpa här. Gunsta ska ju bli mycket större så då lär vi väl få en större affär. (tror det var typ 600 nya bostäder det är planerat för) Sen har vi ju Plantskola här oxå. Och så går Lennakatten här på somrarna. Det finns badplats på cykelavstånd

Svar på tråden Lite allmänt om Björklinge, Bälinge, Gunsta, Vänge, Vattholma?