• Hoppet 3

Har idag fått hem min undulat som jag tror är hona. Bild

Hej!

Jag undrar om någon kan se om de är en hona eller hanne?

Jag tror att de är en hona. 7-8v. Vill bara vara säker på de innan namngivningen. Solig

• Svar på tråden Har idag fått hem min undulat som jag tror är hona. Bild
  • Hoppet 3

Jag vet att hanar är blå över näbben och honorna bruna.
    Men iom att detta är en ungfågel så är det svårt att veta rätt utgång.

Spelar ju inte så stor roll för mig vad de blir vill ju bara veta vilket namn jag ska ge min söta underlat. Solig

YummyMami skrev 2012-06-16 21:59:21 följande:
    Hane säger jag med. Har det blivit blått så förändras inte färgen sen, däremot kan obestämd ljus färg på ung undulat byta senare till blått eller begie. Men från blå blir de inget annat än blått. 
    Om det stämmer som du säger så får jag ju hitta på ett killnamn nu då. Skrattande

Annan bild tagen i mer dagsljus tidigare idag:

1 timme i nya hemmet och buren.
  • YummyMami
    Hoppet 3 skrev 2012-06-16 22:31:52 följande:
    Jag vet att hanar är blå över näbben och honorna bruna.
    Men iom att detta är en ungfågel så är det svårt att veta rätt utgång.

Spelar ju inte så stor roll för mig vad de blir vill ju bara veta vilket namn jag ska ge min söta underlat. Solig

Om det stämmer som du säger så får jag ju hitta på ett killnamn nu då. Skrattande

Annan bild tagen i mer dagsljus tidigare idag:

1 timme i nya hemmet och buren.
    Väldigt söt kille! 
  • Hoppet 3
    YummyMami skrev 2012-06-16 22:45:03 följande:
    Väldigt söt kille! 
    Tackar så mycket! Solig
  • YummyMami

Fast nu läste jag lite och såg något nytt som jag aldrig sett tidigare.. Kopierat 

Det är inte alltid så lätt att se om det är en hane eller hona när man har att göra med undulatungar under deras första veckor i livet. När du köper din fågelunge så ung som 6–8 veckor kan det ibland vara svårt att helt säkert uttala sig om dess kön.

Från allra första början har alla undulatungar oavsett kön en ljuslila vaxhud. Ganska snart får de unga hanarna en slags jämn rosaviolett vaxhud ovanför näbben och de unga honorna en ljusare och mera blåaktig vaxhud med en tunn vit ring kring näsborrarna. Relativt ofta följer det vita hos honan med ner i näsborrarna vilket man tydligt kan se på några av fotona nedan.

Första ruggningen

Egentligen är det inte förrän vid 3–4 månaders ålder (när undulaten ruggar för första gången) som man med någon större säkerhet kan säga vad det är för kön. Honans vaxhud får då fullt ut sin vita färg (som under häckningsperioden oftast skiftar åt brun) och hanen får sin karakteristiska blå vaxhud (som under häckningsperioden oftast blir mer intensivt blå).

Jag skulle nog satsa på ett könslöst namn! Hahahhaa! 

• Mio

Hade en fågel för några år sedan som var knallblå ovanför näbben men som efter några månader gick över till att bli brun. Så "Snobben" blev "Snobban"! ;)

• Mrs Mountainstream

Hane, verkar vara tydligt blå över näbben.

• Insatt

Det är en gullig pojke! Guuud så go! Vi hade sådana när jag var barn Hjärta

• Hoppet 3
    YummyMami skrev 2012-06-16 23:05:36 följande:
    Fast nu läste jag lite och såg något nytt som jag aldrig sett tidigare.. Kopierat 

Det är inte alltid så lätt att se om det är en hane eller hona när man har att göra med undulatungar under deras första veckor i livet. När du köper din fågelunge så ung som 6–8 veckor kan det ibland vara svårt att helt säkert uttala sig om dess kön.

Från allra första början har alla undulatungar oavsett kön en ljuslila vaxhud. Ganska snart får de unga hanarna en slags jämn rosaviolett vaxhud ovanför näbben och de unga honorna en ljusare och mera blåaktig vaxhud med en tunn vit ring kring näsborrarna. Relativt ofta följer det vita hos honan med ner i näsborrarna vilket man tydligt kan se på några av fotona nedan.

Första ruggningen

Egentligen är det inte förrän vid 3–4 månaders ålder (när undulaten ruggar för första gången) som man med någon större säkerhet kan säga vad det är för kön. Honans vaxhud får då fullt ut sin vita färg (som under häckningsperioden oftast skiftar åt brun) och hanen får sin karakteristiska blå vaxhud (som under häckningsperioden oftast blir mer intensivt blå).

Jag skulle nog satsa på ett könslöst namn! Hahahhaa! 

Tackar så mycket! Jag tror att jag väntar med namn och kallar hen för något indian namn så som "lilla fjädern" så länge. Solig
  • viseversa
    Hoppet 3 skrev 2012-06-16 23:46:56 följande:
    Tackar så mycket! Jag tror att jag väntar med namn och kallar hen för något indian namn så som "lilla fjädern" så länge. Solig
    Fluff är ett bra fågelnamn som passar på både honor och hanar.
  • Blå damcykel

En solklar hen? Ha ha. Jag hade satstat på Henry och om det visar sig bli en tjej kanske det funkar med Henrietta.

• Pimpinellan

Himla söt hur som helst! Glad Vi hade flera undulater när jag var barn,men alla gröna hannar och alla fick heta Jocke-praktiskt så!
    Min ena kusin köpte två ungar och döpte den ena till Emil och den andra till Tjorven. Det blev lite märkligt när Emil helt plötsligt la ägg!

• nobilis

Jag tycker det ser ut som en säker hona.
    Hanar är mer jämnt rosalila över vaxhuden i den åldern.

Sen vill jag tipsa dig om att genast ta bort alla plastpinnar ur buren och ersätta med grenar utifrån. Du kan använda alla träd utom Ek. 

Dessa grenar ska vara i varienrande storlek, från tunntunn till tjocka. Plastpinnar förstör fötterna på fåglar medans naturgrenar ger formotion samt slipar ner klorna. Dessutom tränas balansen då grenarna ska vara lite vingliga.

Såhär års är naturen full av gratismat till din pippi, ge henne gräsfrö, Nate, Maskrosor- hela plantan. Blad från olika bärbuskar, Kvickrot, groblad. Rena vitaminkuren.

Gräv gärna upp en grästuva med jord och allt och lägg på botten, detta brukar alla fåglar gilla. Var inte rädd för att något förljer med utifrån som jord, insekter mm.    

Lycka till     

• linn74

Mitt råd: lägg ut en bild på undulatportalens forum,en närbild o skriv där oxå åldern. Läs oxå en massa på undulatportalens hemsida,under fakta finns massor av bra tips,där har vi(har 2 undisar...) läst massor.Finns om mat,leksaker,inredning av bur mm mm.O som ngn annan skrev,bort med alla plastpinnar, förstår inte varför djuraffärer fortfarande envisas med att sälja de...i vår bur är det bara grenar från träd de sitter på.
    Lycka till! 

• cattus

Glöm inte att köpa en kompis till honom, undulater är flocklevande och behöver komis/ar

• Missmiso

Vilken sötnosHjärta

Eftersom den är så ung så är det svårt att säga. Har haft zoobutik och många gånger blivit lurad när man försökt klura ut vad ungarna är för något:)  Många honor får en vitaktig färg som blir brun när dom vill häcka. en del honor får även ljust blå färg under häckning, så dom kan lurasGlad

• MrsElvisPresley

Kan vara jättesvårt att se könet på undulater!

När jag var mindre och bodde hemma blev vi hellurade av vår undulat
    Den var blå över näbben, så vi trodde att det var en hane, och döpte den till Pelle.
    Satte den i buren med vår andra undulat, som också var en hane (och det visste vi säkert då vi innan haft en undulathona som fått ägg och ungar med honom).
    Helt plötsligt en dag något år senare så låg det undulatägg i botten på buren, haha
    Så då fick Pelle blir en Pillan istället

Teodor 2010-03-30 & Wilmer 2011-11-21, mina allt<3 teodorsmamma.blogg.se
Svar på tråden Har idag fått hem min undulat som jag tror är hona. Bild