Inlägg från: sandrus |Visa alla inlägg
  • sandrus

För liten för chicco Liteway?

Hej!

Jag och min familj ska ut och resa under 1 veckas tid i sommar. Då kommer sonen att vara ca 6 månader.
    Vi har en Brio Happy som är på tok för klumpig att ha med sig, så söker en lätt och smidig vagn. 
    Vi vill ju såklart egentligen ha en vagn så att sonen sitter mot oss, men det verkar inte finnas en endaste lätt och smidig vagn på marknaden som har bakåtvänd sits..

Så ni som har en Chicco Liteway, vad tror ni om att sätta en 6-månaders i den vagnen???
    Är det alldeles jättehemskt att göra det???
    Isåfall är det bara under den veckan som vi kommer använda den vagnen tills han blir större 

Mvh Sandra 

• Svar på tråden För liten för chicco Liteway?
  • sandrus

Bärsele har jag absolut tänkt att ha med mig :) 
    Jag är mycket skeptisk faktiskt men måste ju ha en vagn med mig känner jag...
    Skulle egentligen köpa en Babyjogger City Versa, den är vändbar. Först sa det att den skulle komma i april, sen juni, sen juli sen augusti... Så den hinner tyvärr inte komma innan vi åker, så jädra typiskt!!
    Men men,  det är väl mest som sagt att kunna lägga ner han när han blir trött men även att sätta ner i vagnen ibland och det var just det jag undrade om det är "Ok" att göra det på en sån liten, det handlar bara om en vecka.. Åhh jag blir så tveksam :S 

• sandrus

Det är också det att vi inte har använt bärselen så mycket innan, det är först nu när det är gött väder ute som vi har gjort det och han verkar inte gilla det så mycket.. Kanske är ovan bara..

• sandrus
    jaqie skrev 2012-06-16 21:33:37 följande:
    Jag är oxå ute efter en sån vagn men vet inte hur stabila de är. Min pojke är 8 mån, tror ni jag kan sätta honom i den. 
    Nu har jag inte varit o sett vagnen "live" men vet inte om jag hade vågat sätta min pojke i en sån när han va 6 månader. Han satt inte speciellt bra eller stabilt då, men det kanske din gör! 
    Har varit och testat vagnen, i plant liggläge så ligger han rätt så bra i den.. Även halvläge.. han är än sålänge 5 månader och är inte särskilt stabil i sittläge :) Men jag har inte heller tänkt att han han sittandes i vagnen, bara lägga ner han när han ska sova och eventuellt låta han "halvligga" om bärselen inte passar sig... :)
  • sandrus
    Fru Bult skrev 2012-06-16 21:35:17 följande:
    Det är förstås problematiskt när barnet inte tycker om att bli buren i sele! Men att ha ett pyttebarn framåtvänt med alla intrycken som kommer... Du blir tveksam av en bra anledning! Öva lite mera med selen, tycker jag. Vår lille var också tveksam i början men sen började han älska det.
    Ja precis.. :/  Ska öva lite mer med bärselen :) 
  • sandrus
    BellaMaxi skrev 2012-06-16 21:44:18 följande:

Förstår att du känner dig tveksam eftersom vagnen är framåtvänd men en sulky är ju inte heller en vagn som man går längre sträckor med. Vi köpte en sulky när vår minsta son var 6 månader eftersom vi skulle på semester. Däremot köpte jag ingen Chicco Liteway, vi var och testade den men då vi skulle använda vagnen när sonen behövde sova  ville jag ha en en vagn där han kunde sova bekvämt. På Chicco Liteway hängde hans ben utanför vagnen vilket inte såg bekvämt ut så vi köpte Emmaljungas sulky, Scooter S, med svängbara hjul. Den var både stabilare och längre så att sonen sov bekvämt men ändå lika liten som en vanlig sulky när man fäller ihop den :).

Ja verkligen.. Vill ju inte att min lille solstråle ska känna sig otrygg eller ha det obekvämt på något sätt men som du säger det är inga längre sträckor heller direkt.

Helt klart intressant att kolla upp,  :) Kan man ha den bakåtvänd? 
  • sandrus
    ldis skrev 2012-06-16 21:58:40 följande:
    Vår son var fyra månader då vi använde vår liteway första gången på resa. Vi hade den hela tiden i fullt liggläge och bäddade den med filtar och täcken. Jag kan inte tycka att vi utsatte honom för mer intryck än vi hade gjort med en bakåtvänd liggvagn faktiskt. Har du en mjuklift som kan tas med på resan kan ni använda den i. Då blir det ännu mer som en vanlig liggvagn.
    Lutar att det får bli så, kommer definitvt inte att ta med brio-vagnen iaf, och en vagn måste vi ha med oss.. Tar emot lite måste jag säga, mest för att vi redan hade hittat en sulkyvagn med vändbar sits som verkade jättebra och så hinner den inte komma innan vi åker.. Så det får nog bli en Chicco. Konstigt att det inte finns några sulkys som är bakåtvända, kan väl inte vara såååå svårt att tillverka???? 
  • sandrus
    t0va skrev 2012-06-16 21:50:23 följande:
    köp en begagnad buggabo bee eller bee+ och sälj sen efter resan, ni lär inte förlora några pengar på det. Då kan barnet åka bakåtvänt och har fullt liggläge och det är en bra sufflett över. Stabilare än paraplysulkysarna men liten ihopfälld.
    Hej, missade helt detta inlägget.. Jag har faktiskt helt och hållet missat dessa vagnar...?Skäms
    Det ska jag absolut kolla upp! Tack för tipset!
  • sandrus
    NochA skrev 2012-06-16 22:05:50 följande:
    Jag skulle inte haft en sån liten bebis framåtvänd.

Det finns några smidiga vagnar som du kan ha mot dig:
    Bugaboo bee+ eller classic (finns ju beg som t0va sa). Väger: ca 8kg Phil & Teds Smart: väger 7kg Quinny Zapp extra: väger 8,7kg

Hoppas att du hittar nån som passar bra

Ska kolla upp dessa vagnar, har missat de på nåt konstigt sätt!
    Tack för tipsen! Skrattande 
Svar på tråden För liten för chicco Liteway?