• mia A

Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!

min dotter jollrade när hon var liten med lekte inte med leksaker. Hon åt all mat man lassade in i munnen.

Hon bara var när hon var liten, tog inte kontakt och var inte så hon ville bli upplyft hon var snäll och bara var där.

Följde inte vikt och längdkurvan alls planade av och ligger fortfarande när hon snart är 9 år långt under alla kurvor är som en 5 åring i storlek. Hon tittade aldrig oss i ögonen när hon var så liten min syster var på besök och funderade var det var för fel men hon sade inget.

Tror inte du ska vara så orolig, alla barn är olika.
     Min dotter är autistisk.

• mia A

Jo när man bar min dotter var hon bara som en trasdocka helt slapp.

• mia A

Sedan är hon väldigt liten vänta tills hon blir 2 år och se.

• mia A

Emma ns: OBS flickor och pojkar med autism är väldigt olika,
    Sök på nätet. Svenny Kopp är bäst i landet på flickor med autism man kan inte jämföra flickor och pojkar med autism.
    Pojkar är mer inåtvända medans flickor tar kontakt.

• mia A

Min dotter var svårbedömd så vi fick träffa Svenny Kopp som var och är expert på flickor med autism. Hon träffade Elin i 30 minuter och sade att hon hade autism och behövde medecineras men pga av väldigt låg vikt har vi fått sluta medecinera henne.
    Hon sitter i skolan stilla i 10 minuter av alla 40 minuters lektioner, därför har hon en resurs som går där ifrån med henne och gör andra saker.

Avslutningen var hon med på scenen men tittade bort och sjöng inte alls hon såg vettskrämd ut.

• mia A

Det är framför allt de flickor som har ett begåvningshandikapp och en försenad språkutveckling som får diagnosen autism. Högfungerande flickor (begåvning över IQ 70 på intelligenstest) får inte lika ofta en diagnos, det vill säga Aspergers syndrom eller autistiskt syndrom hos en högfungerande person (kallas ibland högfungerande autism). Deras problem tolkas oftare som andra svårigheter och eftersom kunskapen om flickor med autism fortfarande är liten är det lätt att missa dem. Men det finns tecken på att könsfördelningen börjar jämna ut sig. Fler flickor har diagnostiserats under de senaste fem åren och bland dem finns också fler fall av Aspergers syndrom och högfungerande flickor med autism.

ur flickor med autism

• mia A

Jag tycker du ska vänta och börja oroa dig när hon är runt 2 år. Vid 8 månader kunde inget av mina barn så mkt. Hon är ju mkt liten ännu.

Vi träffade Svenny när min dotter var ca 3-4 år. Det är ju ett tag sedan.
    Alla så små barn är olika från barn till barn.

Svårt att komma ihåg för jag märkte ju inte mkt av detta här vid så låg ålder. När hon fyllde 1 år var min syster på besök som vi då träffade sällan hon trodde att E var blyg för henne.

Det ja reagerade på är att min dotter hållde armarna rakt ut. Tror det finns bilder på min dotter i bildgalleriet.

• mia A

Säger man till Elin om hon gjort fel då vägrar hon ögonkontakt och försöker åla sig ur.

Om du ser mina bilder tittade hon alltid in i kameran när vi tog kort.
    Förändringarna ser man oftast när barnet är större. Om detta är ditt första barn ska du nog inte reagera för mkt.
    BVC kan ju faktiskt anmäla en om man är för orolig.

Vi flyttade långt när min dotter var ca 1 ½ år och då gick hon ner kraftifgt i vikt hon vägde ca 10 kg fram tills hon var 2½ år -3.
    Så vi blev då anmälde för vi inte gav vår dotter mat när hon hade god aptit, sedan började cirkusen och de gav ingenting utredningen för det var inget fel och mat fick hon.

Nu snart 9 år väger hon 21 kg och är 123 lång så mkt liten har hon alltid varit. Från att hasa sig fram när hon var ca 1 ½ år så plötsligt ställde hon sig upp och sprang.

Såå var inte orolig både bvc och även när hon börjar dagis då märker de om det är något, för din dotter går ju inte på dagis ännu? Och barnen mognar något kopiöst när de väl börjat där.

Svar på tråden Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!