Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!

Min äldsta jollrade aldrig. Första konsonantljudet kom när han närmade sig 9 månader - ma ma. Innan dess var det vokalljud. Oavsett vilket så var han allmänt tyst. Han kunde säga ma ma någon enstaka gång eller ba ba, men jollrade, det gjorde han aldrig. Han fortsatte att vara tyst tills han var ungefär 2 år. Vi märkte tidigt att han förstod väldigt bra, var social och kommunicerade men inte verbalt.

Han är idag 4,5 år. Han pratar massor men är sen med sitt tal. Vi har logopedkontakt och de har konstaterat en mild språkuttalsförsening. Han saknar alla de bakre ljuden t.ex som brukar ha kommit vid den här åldern. Spåkligt är han annars inte sen alls, tvärtom. När de testat honom så har han mycket god kognitiv förmåga och läser redan lätt-att-läsa-böcker. Han är vetgirig och babblar på, men som sagt lite sen just uttalsmässigt. Han har en "tänkande" personlighet . Han var småsen motoriskt också, så han har alltid tagit saker med ro

• Flickan och kråkan
    emma ns skrev 2012-06-17 11:40:23 följande:

Flickan och kråkan, du skriver att du snabbt visste att hon förstod saker, var socilat mm. I viken ålder var detta?

Det kom lite senare än vid den ålder din dotter är i. De är ju mitt i separationsfasen då så då är de rätt osociala med alla andra än mamma och pappa . När han var runt 9 månader så började jag fråga honom om saker.....var precis som du orolig för att han var så tyst och undrade om han förstod. Han pekade sent men tittade efter sådant man frågade efter och efter att han börjat krypa (var 9 månader då) så kunde han krypa och hämta sådant man frågade efter. Det kunde inte lillebror i den åldern (fattade inte en bråkdel och han var tvärtom tidig med talet - förstod mindre men pratade mer). Att han var social märkte vi väl när han var runt året och uppåt. Men å andra sidan har jag som sagt ett yngre barn med som är mycket mer osäkert bland andra människor och som tycker att det är jobbigt med barn och vuxna han inte känner väl och han är långt ifrån autismspektrat ändå, så det är nog snarare en personlighetsläggning än något annat (lillebror är 3 år).

Det som man verkligen ska tänka med barn som är lite sena just talmässigt (nu är hon ju så liten ännu så kanske inte kommer att vara det minsta sen om ett par månader) är ju att inte därmed tro att de inte begriper och är sena språkligt....för det är något helt annat. 

Min äldsta var som sagt mer eller mindre helt tyst tills han blev två år och det första han kläckte ur sig var "vinröd" och "månskära" samt pekade på bokstäver i tidningen och talade om vilka bokstäver det var. Kommer ihåg att jag satt med honom på spårvagnnen när han var 2½ år och tjattrade frenetiskt med honom om vad vi såg etc. Man vill ju ge mycket språk till ett barn som är tyst för att liksom det ska komma igång. Och så kom vi till en hållplats och jag babblade på om människor vi såg etc. Jag konstaterade att det inte fanns någon annan spårvagn på hållplatsen. Han svarade "Nej, (lång tystnad), buss däremot". Sedan sa han inte så mycket mer under den färden. Sög in och hade ett rikt språk, men fick liksom inte ur sig något direkt flöde verbalt  .

Jag vet hur lätt det är att oroa sig. Min äldsta var sen med allt. Sen motorisk, sen med talet etc. så jag oroade mig massor. Och nu sitter jag här med en 4-åring som i och för sig har en mild språkuttalsförsening, men som cyklar på vanlig tvåhjuling utan stödhjul och som läser själv lätt-att-läsa-böcker. Jag oroade mig så mycket alldeles i onödan. Han är sen med vissa saker fortfarande, tidig med annat. Och oavsett så är ju ens barn det underbaraste för just dem de är .

Jag har två totalt olika barn .         
  • Flickan och kråkan
    emma ns skrev 2012-06-20 12:36:28 följande:

Hej och tar för alla era kommentarer. Jag kanske ska korrigera lite med hur min dotter leker med leksaker. Hon förstår ju givetvis inte att man ska köra med en bil, kasta en boll osv. Hon trycker på knappar på leksakstelefoner, blir glad när man rullar bollen till henne för att sen gosa in huvudet i den. Hon skakar på skallror, trycker på sin hund som spelar musik mm. Plockar gärna ut saker jag lägger i en större skål. Men det mesta går ju in i munnen för att suga och bitas på och visst studerar hon och vrider och vänder på leksakerna. Var det så cruz ditt barn gjorde? Jag antar att de inte kan leka på något annat sått just nu, det kommer väl senare? Eller? För tillfälligt kryper hon mycket runt och ställer sig mot allt möjligt så sitta still och leka gör hon inte jättemycket just nu.Uppfattar att hon är extremt mammig ( tror jag) just nu gnäller mycket och kryper efter mig och drar mig i byxbenen. Då tittar hon upp på mig i ögonen samtidigt  När hon gör något hon  inte får och man då säger till henne "ajaj" så vänder hon sig alltid mot en. Men man blir ju så orolig för det bästa man har. Man vill bara dem allt väl och att de ska få en framtid och förutsättningar som alla andra och jag är så rädd för att hon inte får det. Hon är så otroligt tyst och då i kombination med att hon är den mer allvarigare typen så blir man ju extremt orolig. Läste någonstans att har inte det typiska spädbarnsjollret kommit igång vid 9 månader (baba, dada osv) så var det en stor varningssignal för just autism. Hon börjar ju närma sig den gränsen...

Jag är ingen expert på autism på något sätt men hennes beteende låter väldigt, väldigt normalt för en 8-månaders. Hon kommunicerar ju tveklöst och beter sig på alla sätt för sin ålder - att vara extremt mammig i den åldern är ett sundhetstecken, hon är mitt i en kraftig fas med separationsångest. Jag förstår att du oroar dig för hennes tystnad, men det finns barn som är det. Vad gäller det verbala så låter hon väldigt lik min yngsta. Han var ofta väldigt tyst. De ljud han använde var vokalljud och så pruttljud med munnen och jättefina rrrrrr, precis som din lilla . Det är ju lite roligt för de rullande R:en brukar ju vara ett av de ljud som kommer sist. Allra sist t.o.m. . Min stora var också den allvarsamma typen. Svårflörtad. Nu när han är 4,5 så har jag större förståelse för hur han var som bebis. Jag vet ju hur hans personlighet har utnyttjas. Han är en betraktare och en som funderar väldigt mycket. Han observerar och tar in. Han ler inte förrän han är 100% säker på att det faktiskt är något att le åt. Min yngsta har tvärtom en personlighet med starka känslouttryck och är väldigt här och nu. Han blir jätteglad, jättearg, jätteledsen och det kan förändras på en nanosekund. Min äldsta har ett mycket jämnare humör. han blir inte lika exalterad och begrundar så att säga saker och ting innan han reagerar .

Jag kan så klart inte veta, men förutom att hon är rätt tyst så låter hon väldigt väldigt typisk 8-månaders.
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2012-06-20 20:03:27 följande:
    Jag vet ju hur hans personlighet har utnyttjas.
    Har UTVECKLATS menade jag givetvis .
  • Flickan och kråkan
    Paisley skrev 2012-06-21 20:45:26 följande:
    Som en regel när det gäller språkutvecklingen:
    No babbling by 12 months No pointing or waving bye-bye by 1 year No single words by 16 months No spontaneous 2-word sentences (for communication, not repetition) by 2 years Any loss of acquired speech or communication skills at any age

Dessa ovan måste man utreda.

Menar du varje enskild punkt separat? Vi missade många av dessa med vår äldsta. Vi har i och för sig logopedkontakt nu, men han har bara en mild uttalsförsening.
  • Flickan och kråkan
    emma ns skrev 2012-06-20 12:36:28 följande:

Hej och tar för alla era kommentarer. Jag kanske ska korrigera lite med hur min dotter leker med leksaker. Hon förstår ju givetvis inte att man ska köra med en bil, kasta en boll osv. Hon trycker på knappar på leksakstelefoner, blir glad när man rullar bollen till henne för att sen gosa in huvudet i den. Hon skakar på skallror, trycker på sin hund som spelar musik mm. Plockar gärna ut saker jag lägger i en större skål. Men det mesta går ju in i munnen för att suga och bitas på och visst studerar hon och vrider och vänder på leksakerna. Var det så cruz ditt barn gjorde? Jag antar att de inte kan leka på något annat sått just nu, det kommer väl senare? Eller? För tillfälligt kryper hon mycket runt och ställer sig mot allt möjligt så sitta still och leka gör hon inte jättemycket just nu.Uppfattar att hon är extremt mammig ( tror jag) just nu gnäller mycket och kryper efter mig och drar mig i byxbenen. Då tittar hon upp på mig i ögonen samtidigt  När hon gör något hon  inte får och man då säger till henne "ajaj" så vänder hon sig alltid mot en. Men man blir ju så orolig för det bästa man har. Man vill bara dem allt väl och att de ska få en framtid och förutsättningar som alla andra och jag är så rädd för att hon inte får det. Hon är så otroligt tyst och då i kombination med att hon är den mer allvarigare typen så blir man ju extremt orolig. Läste någonstans att har inte det typiska spädbarnsjollret kommit igång vid 9 månader (baba, dada osv) så var det en stor varningssignal för just autism. Hon börjar ju närma sig den gränsen...

Men TS - VAD i det du skriver här är på något sätt inte fullkomligt normalt för ett barn i den ålder din dotter är i?
  • Flickan och kråkan
    emma ns skrev 2012-06-25 09:17:41 följande:
    Hej Flickan och kråkan! Vad är det du menar inte är normalt?
    Ditt inlägg beskriver ju en fullkomligt normal 8-månaders. VAD är det du tycker är normalt i det här beteendet du beskriver? Hela ditt inlägg beskriver ju en 8-månaders som beter sig precis så som en 8-månaders "ska" bete sig. Jag förstår att du oroar dig för att hon just inte jollrar, men allt annat du beskriver är ju fullkomligt normalt. Att du så totalt hänger upp dig på att hon inte jollrar med konsonantljud när hon är 8 månader känns som om du tar ut en förfärlig massa i förskott helt i onödan.

Jag förstår att du är orolig för att hon inte jollrar, men barn ÄR olika. Min äldsta jollrade inte heller i den åldern och var dessutom sen motoriskt.
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2012-06-25 09:23:43 följande:
    VAD är det du tycker är normalt i det här beteendet du beskriver?
    Vad är det du tycker är ONORMALT, menar jag så klar.
  • Flickan och kråkan
    emma ns skrev 2012-06-25 10:00:48 följande:
    Sorry, missuppfatade ditt inlägg. Visst gör hon många saker som är otroligt bra! Men det är det här med jollret. Det är inte bara det att hon inte konsunantjollrar, hon är extremt tyst. Det är inte många ljud som kommer ur henne om dagarna. Samt att hon tittar mycket på munnen. Detta är inte mitt första barn och storebror var mycket mer alert och jollrade.
    Men barn ÄR olika . Min äldsta var också mycket tyst och jag var också orolig för detta. Han sa knappt något överhuvudtaget innan han var 2 år och han jollrade aldrig. Det kom liksom inte senare heller. Han gick från att vara tyst till att prata. Lillebror har en helt annan personlighet och jollrade precis som barn "ska". Han var mycket tidigare med talet. Pratade i 4-ordsmeningar när han var 1,5. Det gjorde inte storebror ens när han var 2,5 år. Däremot har storebror alltid haft en bättre förståelse - inte minst på ett abstrakt plan. Min stora är en betraktare. Och med tanke på att hon studerar din mun så låter det som om hon är det också - den observerande typen . Gör inte alla barn förresten det? Studerar ens mun när man pratar. Min stora var som sagt sen motoriskt också och bara satt . Min yngsta var överallt .
Svar på tråden Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!