• cruz

Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!

Jag tycker inte alls att din dotter låter autistisk. Hon förstår en massa meningar redan, hon kommunicerar med kroppsspråket och lyfter upp armarna när du frågar om hon vill komma upp, och kommer när du ropar på henne (ibland precis som normala barn gör), hon läser av och studerar sin omgivning, hon leker med alla typer av leksaker, hon har efter vad du beskriver normal ögonkontakt. Min son som är fem har autism och när han var 9 månader så kunde han inte leka alls med leksaker. Det enda han gjorde var att snurra på saker, öppna och stänga dörrar och sitta och studera föremål som glänste eller hade ngt speciellt mönster (fastnade i detaljer och tex. studerade bollen från alla möjliga vinklar istället för att kasta den). Han kom aldrig när vi ropade, han förstod inte när vi sade "titta lampan", "vill du komma" etc. Han kunde inte kommunicera med kroppspråk utan ofta kunde vi upptäcka att tårarna rann tyst nedför kinderna och det var det enda tecknet på att han var ledsen eller ville komma upp i famnen. Han pekade inte och jollrade inte och var sen motoriskt också. Han var rätt så omedveten om sin omgivning och satt inte och studerade andra människor. Vår yngsta pojke som är 2,5 år jollrade inte heller förrän väldigt sent. Han har dock inget enda autistiskt drag, möjligen en liten försening i uttalet. Ska till logoped till hösten, men eftersom han förstår allt man säger och kommunicerar bra ändå så är jag inte orolig. Jag hoppas att din oro för flickan släpper snart .

• cruz

Så små barn kan ju inte leka låtsaslek ännu utan leken är mer utforskande. De gör inte bara en sak med leksakerna (som att endast snurra på dem som min pojke gjorde) utan de slänger, bankar, smakar, studerar och försöker lära sig orsak-verkan. Så småningom börjar de immitera andras lek och det är också då de lär sig leka funktionellt med leksakerna. Din dotter låter inte det minsta autistisk. Hon låter bara som ett försiktigt barn, en iaktagare kanske?

• cruz

Båda mina pojkar fick gå vidare till autismutredning efter 18 månaderskontrollen. Båda hade joller vid 8-10 månader. Den icke autistiska tvillingen kunde peka och vinka vid 12 månader, men pojken med autism lärde sig inte detta förrän han var 2-2,5 år. Inget av barnen tappade ord som de väl hade lärt sig. Båda var sena med enstaka ord vid 18 månader samt tvåordsmeningar vid två år. Men den stora skillnaden mellan barnen var just det här med att autismsonen inte kunde kommunicera. Jag tror att hans tvillingbror fick utredas mest av säkerhetsskäl och han blev också snabbt avskriven. Jag har aldrig annars hört talas om att någt barn får utredas bara för att vissa enstaka ord saknas vid 18 månaderskontrollen. Ofta brukar man väl avvakta då om inget annat avvikande hittas?

• cruz

TS: Hej, jag ska försöka svara på ditt meddelande ikväll . Det har varit en sjukt stressig tid med både flytt och disputation. Just nu hinner jag bara svara lite snabbt. Jag förstår att du är orolig pga jollret men endast uteblivet joller vid 8 månader kan omöjligt räcka som en varningsflagga för autism. Däremot uteblivet joller kombinerat med frånvaro av delad uppmärksamhet vilket jag inte ser något av i din beskrivning av din flicka  . Hon låter tvärtom väldigt väldigt normal. Till och med normalare än mina två normalstörda barn . Min yngsta var också väldigt tyst. Jag hade honom under noggrann uppsikt eftersom mina barn har typ 10-20 % risk för autism då vi har det i familjen. Men eftersom lillpojken var så social (trots sin blyghet för främlingar) så blev jag aldrig orolig på allvar. Han ligger också efter med språket lite grann nu som 2,5 åring, men han är enormt socialt kompetent! Jag ska däremot försöka ge dig en bra beskrivning av min autistiska pojke som spädbarn senare som sagt. För honom  fanns det all anledning att oroa sig. Idag är jag dock inte speciellt orolig för honom heller . Jag upptäckte igår att han kunde räkna tvåsiffriga tal fast han inte ens har börjat skolan (han är 5,5 år). Läsa kan han också (sedan han var fyra), trots att han låg så mycket efter i utvecklingen då han var ett år att han höll på att få en utvecklingsstörningsdiagnos! Även med autism så är livet ingen katastrof utan ganska trevligt ändå (jag ser så många trådar om föräldrars oro för just autism) .

Svar på tråden Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!