Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!
Jag tycker inte alls att din dotter låter autistisk. Hon förstår en massa meningar redan, hon kommunicerar med kroppsspråket och lyfter upp armarna när du frågar om hon vill komma upp, och kommer när du ropar på henne (ibland precis som normala barn gör), hon läser av och studerar sin omgivning, hon leker med alla typer av leksaker, hon har efter vad du beskriver normal ögonkontakt. Min son som är fem har autism och när han var 9 månader så kunde han inte leka alls med leksaker. Det enda han gjorde var att snurra på saker, öppna och stänga dörrar och sitta och studera föremål som glänste eller hade ngt speciellt mönster (fastnade i detaljer och tex. studerade bollen från alla möjliga vinklar istället för att kasta den). Han kom aldrig när vi ropade, han förstod inte när vi sade "titta lampan", "vill du komma" etc. Han kunde inte kommunicera med kroppspråk utan ofta kunde vi upptäcka att tårarna rann tyst nedför kinderna och det var det enda tecknet på att han var ledsen eller ville komma upp i famnen. Han pekade inte och jollrade inte och var sen motoriskt också. Han var rätt så omedveten om sin omgivning och satt inte och studerade andra människor. Vår yngsta pojke som är 2,5 år jollrade inte heller förrän väldigt sent. Han har dock inget enda autistiskt drag, möjligen en liten försening i uttalet. Ska till logoped till hösten, men eftersom han förstår allt man säger och kommunicerar bra ändå så är jag inte orolig. Jag hoppas att din oro för flickan släpper snart .