Inlägg från: Paisley |Visa alla inlägg
  • Paisley

Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!

Som en regel när det gäller språkutvecklingen:

No babbling by 12 months No pointing or waving bye-bye by 1 year No single words by 16 months No spontaneous 2-word sentences (for communication, not repetition) by 2 years Any loss of acquired speech or communication skills at any age

Dessa ovan måste man utreda.

Detaljerna är helheten
  • Paisley

Eller kommunikationsutvecklingen är ett bättre ord.

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    emma ns skrev 2012-06-20 12:36:28 följande:

Hej och tar för alla era kommentarer. Jag kanske ska korrigera lite med hur min dotter leker med leksaker. Hon förstår ju givetvis inte att man ska köra med en bil, kasta en boll osv. Hon trycker på knappar på leksakstelefoner, blir glad när man rullar bollen till henne för att sen gosa in huvudet i den. Hon skakar på skallror, trycker på sin hund som spelar musik mm. Plockar gärna ut saker jag lägger i en större skål. Men det mesta går ju in i munnen för att suga och bitas på och visst studerar hon och vrider och vänder på leksakerna. Var det så cruz ditt barn gjorde? Jag antar att de inte kan leka på något annat sått just nu, det kommer väl senare? Eller? För tillfälligt kryper hon mycket runt och ställer sig mot allt möjligt så sitta still och leka gör hon inte jättemycket just nu.Uppfattar att hon är extremt mammig ( tror jag) just nu gnäller mycket och kryper efter mig och drar mig i byxbenen. Då tittar hon upp på mig i ögonen samtidigt  När hon gör något hon  inte får och man då säger till henne "ajaj" så vänder hon sig alltid mot en. Men man blir ju så orolig för det bästa man har. Man vill bara dem allt väl och att de ska få en framtid och förutsättningar som alla andra och jag är så rädd för att hon inte får det. Hon är så otroligt tyst och då i kombination med att hon är den mer allvarigare typen så blir man ju extremt orolig. Läste någonstans att har inte det typiska spädbarnsjollret kommit igång vid 9 månader (baba, dada osv) så var det en stor varningssignal för just autism. Hon börjar ju närma sig den gränsen...

Det är vid 1 års ålder man ska börja oroa sig på riktigt för uteblivet joller. Då ska barnet också kunna peka på mamma, pappa och lampan.

Jag kan berätta om min son, han är 18 månader och har en 6 månaders utvecklingsförsening och autismsymptom. När han var 12 månader jollrade han lite, han pekade inte eller använde andra gester och hade precis börjat reagera lite på sitt namn ibland. Han var och är fortfarande extremt reserverad mot andra utanför familjen. Med oss är han glad och gosig.

Sedan han har lärt sig att sitta upp har han gungat fram och tillbaka under långa stunder, och i den åldern satt han även och snurrade runt. Han upprepar samma läte på ett repetitivt sätt. Dessa saker är exempel på stereotypier, som är vanligt vid autism.

Han har även många sensoriska problem, är överkänslig för ljus, underkänslig för ljud och smärta, tycker om att lukta på saker osv.

Det som man kan märka vid 8 månaders ålder är att ögonkontakten är dålig, bebis tittar igenom dej eller i ögonvrån, eller fokuserar på munnen. Sen kan det vara så att man märker att huvudet växer väldigt fort, det är saker man har hittat statistiskt. Många med autism har ett stort huvud, hög panna och inböjda pekfinger eller tår. Såklart inte alla, men det har gjorts studier som visar ett samband.

Jag vet att det bara är man själv som kan veta om man bör oroa sig för sitt barn. Men jag ser ingenting som verkar tyda på autism utav det du skriver. Däremot sånt som tyder på att allt är normalt. Tex att hon sträcker upp armarna för att bli buren, förstår en del av det du säger. Det låter mycket bra för att bara vara 8 månader. Om hon blir 1 år och fortfarande inte jollrar något så prata med BVC.  
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    emma ns skrev 2012-06-25 16:19:18 följande:
    Paisley, det du skriver om att fokucera på munnen är för mig oroande. Som jag skrivit innan så tycker jag att min dotter tittar mycket på munnen. Speciellt om man kommer nära. Har hört mig för med andra och de säger att de får ögonkontakt med henne men att hon även tittar på munnen. Ingen här i tråden skriver något om svarsleende. På nätet står där mycket om uteblivit svarsleende hos just autistiska barn. Hur var era barn med det? cruz, ser fram emot ditt meddelande. Tack alla för att ni tar er tid!
    De flesta jag möter som inte har kunskap tror att sonen tittar i ögonen, men sanningen är att han tittar som hastigast i ögonvrån. Sonen hade svarsleende när han var liten, men vid ungefär 10 månader slutade han med det. Nu kan han göra det ibland.

Han vill inte titta i ansiktet om man sitter nära honom. Han skrattar när jag kittlar honom eller hissar i luften, men vänder ansiktet bort. Om han möter någon främmande tittar han inte på mitt ansikte för att stämma av min reaktion. Detta är brister i ömsesidighet. Han har heller ingen känslomässig reaktion om någon gråter. Alltså någon kan slå sig mitt framför honom och gråta högljutt, men han förstår inte och reagerar inte på det. Ett litet barn har ju inte empati, men reagerar känslomässigt på andras gråt med att tex skrika och vara upprört.  

Om det hade varit jag så hade jag kollat upp synen och hörseln och om det inte var några problem så hade jag hållt mig lugn. Det du bör oroa dig för är ju som sagt om hon inte skulle jollra alls vid 12 månader, eller om hon går tillbaka i utvecklingen. Min son sa tex ord som han tappade, de har inte kommit tillbaka och nu ett halvår senare pratar han fortfarande inte. Det är en röd flagga.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    emma ns skrev 2012-06-25 18:32:17 följande:
    Paisley, hur var din son vid 8-9 månaders ålder när det gäller kontakt mot dig. Kröp han efter dig? Ville han ofta komma upp till dig? Sträckte han sig mot dig om det var någon annan som bar honom och du var nära! Sådant gör min flicka hela tiden, vill till mig. Och när pappa kommer hem efter jobb ler hon massor och gör lite glädje ljud och kryper mot honom. Fick du ofta svarsleende när han var så liten? Jobbigt att det kan försvinna...  

Hennes hörsel är det absolut inget fel på. Det är så tydligt, hon vänder och vrider sig mot ljud hela tiden. Om någon tex kommer i trappan tittar hon ditåt, reagerar nästan alltid när man kallar på henne osv.

När kom du på att han var överkänslig mot ljus, underkänslig mot ljud och smärta. Det jag märkt på min flcika är att hon inte tycker om solen, kisar väldigt. Men det är väl normalt? När hon trillar så gråter hon ibland och ibland inte. Lukter har jag ingen aning om. Ljud! Det är ok att tex dammsuga hemma. Storebror gör massa ljud hela tiden, det verkar inte störa henne. Dock blinkar hon flera gånger om man bumpar med en leksak nära henne. ( När vi leker).   
    I den åldern så satt han upp, satt och gungade och snurrade sig runt sittande. Han kunde inte vända runt förrän vid 11 månader. När han började krypa så kröp han inte efter mig heller. Men han var och är extremt klängig. Han använde bara gråt för att få det han ville, inga ljud eller gester över huvud taget fram till 13-14 månaders ålder. Nu har han ett begränsat antal. Så länge jag kan minnas så har han haft viftningar med armar och ben när han blir uppspelt (som när förälder kommer hem) eller upprörd (om man tar ifrån honom en sak tex).

Det tog långt tid och mycket träning att lära honom peka på saker, och ännu längre att peka på det han är intresserad av. Han började peka vid 13 månaders ålder (på måfå) och peka ut sånt han tycker om vid 15 månader, och kanske en månad senare kunde han peka ut sånt som han vill ha. Då lärde han sig även att sträcka ut armarna för att bli buren. Tidigare hade han bara gråtit.

Om man senare skulle göra en utredning så är det första man kollar upp syn och hörsel, även fast man tror att allt är bra. Det handlar om att utesluta. Ibland kan man ha en viss hörselnedsättning (behöver inte betyda att man är döv) som gör att man får beteende som liknar de vid autism.        
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    emma ns skrev 2012-07-19 19:58:55 följande:
    Nu har hon för någon vecka sedan börjat peka. Dock väldigt sällan stämmer hon av med blicken mot mig. Ska man ta det som ett dåligt tecken? Ibland om man säger var är lampan kan hon peka på den. Pekar rätt mycket mot mig tex om pappa håller henne. Pekar annars på saker runt omkring oss. Era barn som började peka i början på 9 månaders ålder, stämmde de alltid av med blicken? Är det något som kommer efterhand eller ska det vara där direkt? Eftersom jag är så orolig för autism så hjälpte detta inte precis.

Det är bra och i tid med pekandet. Tidig är hon med förståelse också. Ens oro ska inte byggas på enbart ett eller ett par symptom. Hon verkar ju framåt i övrigt. Det man gör i första hand är att kolla upp syn och hörsel, det kan ni ju göra om du är orolig. Ibland tror man att synen och hörseln är bra, men det kan finnas en nedsättning. Barn är bra på att kompensera för det.

Är det något mer förutom ögonkontakten som oroar dig just nu?

Tittar hon på de saker du tittar på?
    Om du säger titta här och pekar på en sak, tittar hon då dit?
    Tittar hon på ditt ansikte när hon möter något nytt/skrämmande?
    Hur reagerar hon på att någon gråter eller är arg?  

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    emma ns skrev 2012-07-19 21:15:59 följande:
    Ja, det är mer som oroar mig. Hon är ju som sagt väldigt tyst. Hon har för en vecka sedan börjat säga mama, papa och dada men nu helt plötsligt är hon rätt tyst igen. Säger lite mama under dagen men inte så mycket. Inte mycket alls. 
    Ja, hon tittar på de saker jag tittat på.
    Ja, hon tittar dit jag pekar. När man läser bok för henne så tittar hon på de sakerna jag pekar på. Hon har själv börjat peka lite i böckerna med. Inte på något spesifikt. Bara pekar.
    Ibland tittar hon på mig när det är något nytt men absolut inte alltid.Tittar hon så är inte ögonkontakten så lång.
    Tycker inte hon reagerar på något vis när någon är arg eller ledsen, inte vad jag har reagerat på.
    Hon gör många bra saker men mycket som oroar mig med. Hon visar gärna till oss och andra vad hon har i handen. Stäcker fram det och tittar på den personen. Men hon är så tyst. Plus att hon tittar väldigt mycket på munnen och att hon är rätt alvarlig av sig.

Men hon är 10 månader nu va? Jag skulle vilja påstå att det är mycket bra att hon börjat jollra/prata lite. Du sa ju tidigare att hon inte jollrar alls, bara ooh och aah. Då har det hänt mycket på en månad eller hur ;)

Bebisar får visst vara blyga, oroliga och klängiga utan att det är någonting att oroa sig för. Vid 12 månader tittar man om barnet lystrar till sitt namn, jollrar med flera konsonantljud, har ögonkontakt mer än i ett par sekunder.

Allt det som du räknar upp att hon kan låter mycket lovande för att bara vara 10 månader. Det låter fullständigt normalt, kanske till och med lite tidigt :)

Men som sagt, om du fortfarande är orolig så är det i första hand hörsel och syn som ska kollas upp. Detta oavsett om man hade misstänkt autism eller ej.        
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Norrtjejjen skrev 2012-07-20 10:17:13 följande:
    oroa dig inte så mycket nu =) Min dotter är 7 mån och 2 veckor. Din dotter kan mer än vad min kan på vissa saker. Min dotter vet inte vem pappa är eller mamma är, eller klockan..möjligen fisken..hehe..Oftast är det så att de kan va tidiga med vissa saker men sena med andra. Min dotter jollrar mycket, men fattar inte när hon ska komma till mamma hur jag än sträcker armarna och lockar..

En i min mammagrupp har en pojke som börjat krypa nu, väldigt tidig, men har inte en enda tand, alla andra har det =) Förstår om du känner oron, men ofta kan joller avta en period men komma ett tag efter i massor! Klart du ska kontakta en läkare eller något om du är orolig. Man ska inte gå och må dåligt. Hoppas det blir bättre! 

Men det ska inte så små bebisar veta. Man vill att de ska kunna peka ut mamma, pappa och lampan vid 12 månader. Och det är en himla skillnad på 7 och 12 månader. Det händer så mycket under den här tiden.

Vid 10 månader kunde inte min son ens vända runt. Han kunde inte kommunicera annat än genom gråt. Alltså inga ord eller gester, sträckte inte upp ärmarna för att bli buren. Och BVC oroade sig bara lite.  
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Norrtjejjen skrev 2012-07-20 18:33:31 följande:

jag skrev inget om att peka. utan en del tittar på personen om man tex säger mamma eller pappa. 

Jag vet att du inte gjorde det, det jag menade var att så små bebisar inte behöver ha någon alls språkförståelse. Vid 12 månader ska de förstå enstaka ord och peka ut dem.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Norrtjejjen skrev 2012-07-22 16:04:52 följande:
    jo men hon skrev i ts att hon vet var pappa, klockan osv är..då kan hon ju mer än vad min dotter kan. Jag är inte oroad att det ska vara nå fel på min dotter.

Men din dotter är ju bara 7 månader? TS dotter är 10 månader.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    emma ns skrev 2012-07-22 19:02:51 följande:
    min dotter är 9 månader

Okej, era barn är ändå så pass små att man inte behöver oroa sig alls. Bara om det skulle vara något extremt avvikande. På 18 månaders kontrollen tar man upp autismrisken.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Boel1 skrev 2012-07-22 19:49:37 följande:
     Det är ett bra tecken att hon pekar och tittar på det du pekar på. Jag har en son med autism, och han tittade aldrig på det vi pekade på, han fick lära sig det vid ca 4 års ålder.
     Han "delade" inte intresse med oss, vanligtvis kommer barn med leksaker och vill visa upp för mamma eller pappa, det gjorde han aldrig. Han lekte inte med saker, han rullade en boll nerför en "bollbana" hela tiden.
     Om han blev ledsen satt han bara och skrek för sig själv, han gjorde inga ansatser till att försöka komma till mig, fast han kunde ta sig fram.
     En annan typisk sak var att om han ville ha något så kom han och tog vår hand, och tog den till det han ville ha, fast det var förståss när han var lite äldre.
     Han repeterade ord - om jag sa "Vill du ha apelsin eller banan" så sa han banan fast han ville ha apelsin. Kom på att det var ju också lite senare.
     Men att ett barn är tyst eller sen med talet behöver inte betyda att det är autism, man får titta mer på samspelet och kommunikation. Min yngste son pratade väldigt sent, men han kommunicerade på alla andra möjliga sätt, med egna tecken och ljud. Jag var aldrig orolig för honom. Och som jag har läst det du skriver så tar hon ju kontakt och kommunicerar, hon verkar vara en lite försiktig tjej bara.
     Självklart kan man ha ögonen öppna och prata om sin oro på BVC, men oroa dig inte för mycket ändå!
    Hur gammal var han när han gjorde det där med att dra i handen? Sonen är ju 18 månader nu och har precis för några veckor sen börjat att dra i kläderna på oss och dra med oss till något han vill ha. Han pratar ingenting än men jollrar. Inte ens mamma och pappa säger han, men iofs skriker han nää nää när han inte vill något.

Men vid den här åldern kan han äntligen visa att han vill bli buren genom att sträcka ut armarna, och visa att han inte vill ha något genom att vifta med ena armen. Han har inte många gester annars. Men det som oroar mig allra mest är att han inte förstår stämningar och känslor alls. Någon kan ha slått sig precis framför en och ha jätteont och gråta och han skrattar åt det. Om någon skulle skrika på honom väldigt argt sitter han alldeles still, eller så skrattar han.

Han är lugn, passiv, inte alls social fast det är mycket bättre inom familjen än med främmande, men han ger inte bra ögonkontakt med någon.

Får jag fråga när din son blev diagnoserad? Pratar han kommunikativt idag?
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Norrtjejjen skrev 2012-07-26 08:49:20 följande:

jag gick efter ts starttråden där det står 8 månader..=/

Min dotter blir 8 månader nästa vecka hon grinar också utan att ta sig fram om jag lockar på henne fast hon kan dra sig fram rätt bra ..hon tittar inte ens på pappa eller mamma om någon av oss nämner det..kanske jag som bör va orolig då..? 

Nej inte alls. Vid ett år som sagt. Det är långt dit :)
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Min 8 månaders bebis är helt tyst, är hon autistisk?!