emma ns skrev 2012-06-20 12:36:28 följande:
Hej och tar för alla era kommentarer. Jag kanske ska korrigera lite med hur min dotter leker med leksaker. Hon förstår ju givetvis inte att man ska köra med en bil, kasta en boll osv. Hon trycker på knappar på leksakstelefoner, blir glad när man rullar bollen till henne för att sen gosa in huvudet i den. Hon skakar på skallror, trycker på sin hund som spelar musik mm. Plockar gärna ut saker jag lägger i en större skål. Men det mesta går ju in i munnen för att suga och bitas på och visst studerar hon och vrider och vänder på leksakerna. Var det så cruz ditt barn gjorde? Jag antar att de inte kan leka på något annat sått just nu, det kommer väl senare? Eller? För tillfälligt kryper hon mycket runt och ställer sig mot allt möjligt så sitta still och leka gör hon inte jättemycket just nu.Uppfattar att hon är extremt mammig ( tror jag) just nu gnäller mycket och kryper efter mig och drar mig i byxbenen. Då tittar hon upp på mig i ögonen samtidigt När hon gör något hon inte får och man då säger till henne "ajaj" så vänder hon sig alltid mot en. Men man blir ju så orolig för det bästa man har. Man vill bara dem allt väl och att de ska få en framtid och förutsättningar som alla andra och jag är så rädd för att hon inte får det. Hon är så otroligt tyst och då i kombination med att hon är den mer allvarigare typen så blir man ju extremt orolig. Läste någonstans att har inte det typiska spädbarnsjollret kommit igång vid 9 månader (baba, dada osv) så var det en stor varningssignal för just autism. Hon börjar ju närma sig den gränsen...
Det är vid 1 års ålder man ska börja oroa sig på riktigt för uteblivet joller. Då ska barnet också kunna peka på mamma, pappa och lampan.
Jag kan berätta om min son, han är 18 månader och har en 6 månaders utvecklingsförsening och autismsymptom. När han var 12 månader jollrade han lite, han pekade inte eller använde andra gester och hade precis börjat reagera lite på sitt namn ibland. Han var och är fortfarande extremt reserverad mot andra utanför familjen. Med oss är han glad och gosig.
Sedan han har lärt sig att sitta upp har han gungat fram och tillbaka under långa stunder, och i den åldern satt han även och snurrade runt. Han upprepar samma läte på ett repetitivt sätt. Dessa saker är exempel på stereotypier, som är vanligt vid autism.
Han har även många sensoriska problem, är överkänslig för ljus, underkänslig för ljud och smärta, tycker om att lukta på saker osv.
Det som man kan märka vid 8 månaders ålder är att ögonkontakten är dålig, bebis tittar igenom dej eller i ögonvrån, eller fokuserar på munnen. Sen kan det vara så att man märker att huvudet växer väldigt fort, det är saker man har hittat statistiskt. Många med autism har ett stort huvud, hög panna och inböjda pekfinger eller tår. Såklart inte alla, men det har gjorts studier som visar ett samband.
Jag vet att det bara är man själv som kan veta om man bör oroa sig för sitt barn. Men jag ser ingenting som verkar tyda på autism utav det du skriver. Däremot sånt som tyder på att allt är normalt. Tex att hon sträcker upp armarna för att bli buren, förstår en del av det du säger. Det låter mycket bra för att bara vara 8 månader. Om hon blir 1 år och fortfarande inte jollrar något så prata med BVC.