• Esco

När hade ni sex efter förlossningen?

Har sett flera sådana här gamla trådar men tänkte få lite fräsch information på fötterna.

Jag fick barn den 10 maj, alltså för lite mer än fem veckor sedan. Jag har inte längre ont, det släppte ganska fort och det slutade att blöda helt för cirka 1 1/2 - 2 veckor sedan.

Jag har ingen återkoll inbokad, vet inte varför har bara haft annat att tänka på.

Nu till min fråga hur länge väntade ni innan ni hade sex efter förlossningen?

Jag saknar liksom närheten då det var extrem länge sedan nu men samtidigt är jag rädd att det ska göra ont eller att jag ska slita upp något invändigt.

Snälla ni, dela med er. Jag tänker att så länge vi har kondom och är försiktiga så kan vi kanske prova oss fram? Eller är det för tidigt?

• Svar på tråden När hade ni sex efter förlossningen?
  • OliviaP

Efter ca 5 veckor, när jag hade slutat blöda. Hade som "mål" att göra det innan återkontrollen om ngt kändes fel så skulle man kunna ta upp det då. Kändes dock lite skumt de första gångerna v

• Meria

Efter kollen båda gångerna, hade ingen lust före heller så. Och det gjorde ont de första gångerna, så det var inte frekvent från dtart.

• Nathaniels mamma

En månad väntade vi, gick bra och hade inte alls ont. kollade inte ens "där nere" på efterkontrollen så hade inte spelat roll. Sålänge du inte blöder och har ont så är det ingen fara :)

• Rockan

Om du inte har ont och inte blöder, och dessutom vill så är det inte för tidigt. Vi började så smått efter nån vecka-tio dagar med båda barnen, men inte med regelrätta samlag direkt utan det fick vänta tills avslaget var borta efter nån månad. Ta det lugnt och testa er fram.

Egentligen är jag förbannat snäll
  • Arvidsmamma1

Tre månader ungefär, men då fick vi avbryta för det gjorde så ont. Jag blev klippt + fick två bristningar under förlossningen. Det har gjort ont mer eller mindre varje gång men nu efter 8 månader är det snarare sveda än smärta. 

• FridaKarin

Efter efterkontrollen nr 2. på första kontrollen fick jag veta att jag inte var riktigt läkt. så det vara bara att vänta ett tag till. Och jag är glad att jag inte hade sex innan jag blev kollad. Men jag sprack mycket. Det är nog annorlunda om man inte gjorde det :)

• Tessan08

8 dagar efter första. Sprack en del men läkte väldigt fort. Sen 20 dagar efter andra .

Svar på tråden När hade ni sex efter förlossningen?