Börjar bli så himla stressad över att inte bli gravid!
Hej!
I know, det finns hundra liknande trådar redan, men jag upplever att det kan vara svårt att hoppa in i en tråd där många redan har etablerat sig och lärt känna varandra.
Jag är 28 år och jag och min man har i drygt ett halvår försökt bli gravida. Men varje månad infinner sig mensen och jag börjar känna mig mer och mer stressad över hur tiden går. Överallt läser jag om hur dumt det är att vänta och att chanserna bara blir mindre och mindre ju äldre man blir - chanserna sjunker ju bara man blir 25!
Jag förstår rent logiskt att 6 månader inte är särskilt länge, och det är nog egentligen inte mitt tålamod som tryter utan snarare min rädsla för att jag bara blir äldre och äldre... Och ja, jag förstår eg också att jag inte är så himla gammal ;)
Jag har alltid haft en känsla (fånigt jag vet) av att jag inte kan bli gravid, trots att jag har väldigt regelbunden mens och (iaf enligt äl-test) lika regelbunden äl. Så för varje misslyckat försök nu känns det bara som "ja det var ju det jag visste".
Vad jag vet är vi båda friska, röker inte, dricker "normala" mängder alkohol (fast jag avstår helt mellan äl-mens), normalvikt på oss båda, motionerar regelbundet...
Alla vänner som jag skulle kunna prata om sånt här med är redan gravida (eller har hunnit få barn), och det känns inte rätt att gnälla till dom. Känner heller inte för att klaga onödigt mkt om detta till min man då jag inte vill förstöra hans positiva inställning, han är verkligen hur glad som helst över att vi är igång! (och det är ju såklart jag också!)
Någon som känner igen sig och också vill klaga av sig lite om detta?
Ps. Snälla, orkar inte höra att det är pga min stress som det inte tar sig. Jag försöker verkligen att ta det lugnt och inte tänka för mkt och oftast går det rätt bra men ibland kommer det ikapp. (Dessutom tror jag inte att stress kan påverka så mkt mer än äl och den verkar ju infinna sig, även om jag vet att äl-test inte är någon garanti.)