• Anonym (stressad)

Börjar bli så himla stressad över att inte bli gravid!

Hej!

I know, det finns hundra liknande trådar redan, men jag upplever att det kan vara svårt att hoppa in i en tråd där många redan har etablerat sig och lärt känna varandra.

Jag är 28 år och jag och min man har i drygt ett halvår försökt bli gravida. Men varje månad infinner sig mensen och jag börjar känna mig mer och mer stressad över hur tiden går. Överallt läser jag om hur dumt det är att vänta och att chanserna bara blir mindre och mindre ju äldre man blir - chanserna sjunker ju bara man blir 25!
    Jag förstår rent logiskt att 6 månader inte är särskilt länge, och det är nog egentligen inte mitt tålamod som tryter utan snarare min rädsla för att jag bara blir äldre och äldre... Och ja, jag förstår eg också att jag inte är så himla gammal ;)

Jag har alltid haft en känsla (fånigt jag vet) av att jag inte kan bli gravid, trots att jag har väldigt regelbunden mens och (iaf enligt äl-test) lika regelbunden äl. Så för varje misslyckat försök nu känns det bara som "ja det var ju det jag visste".

Vad jag vet är vi båda friska, röker inte, dricker "normala" mängder alkohol (fast jag avstår helt mellan äl-mens), normalvikt på oss båda, motionerar regelbundet...

Alla vänner som jag skulle kunna prata om sånt här med är redan gravida (eller har hunnit få barn), och det känns inte rätt att gnälla till dom. Känner heller inte för att klaga onödigt mkt om detta till min man då jag inte vill förstöra hans positiva inställning, han är verkligen hur glad som helst över att vi är igång! (och det är ju såklart jag också!)

Någon som känner igen sig och också vill klaga av sig lite om detta? 

Ps. Snälla, orkar inte höra att det är pga min stress som det inte tar sig. Jag försöker verkligen att ta det lugnt och inte tänka för mkt och oftast går det rätt bra men ibland kommer det ikapp. (Dessutom tror jag inte att stress kan påverka så mkt mer än äl och den verkar ju infinna sig, även om jag vet att äl-test inte är någon garanti.)

• Svar på tråden Börjar bli så himla stressad över att inte bli gravid!
  • Mathilde 82

Ta det lugnt, ni kan ju tex bestämma att ni väntar ett halvår till och har sex regelbundet. Skulle det vara så att ni inte är gravida då det gått ett år kan ni ju göra en utredning. Gör det privat, så slipper ni vänta så länge.

Det kan vara skönt att veta att man har en plan, för att kunna släppa stressen lite. Det finns många sätt att få hjälp, om det behövs. Inte alls säkert att ni behöver det!

Lycka till och passa på att njuta av varandra.

• Natalies

Åh jag förstår precis hur jobbigt det är. Det är jätte påfrestande varje gång man blir så besviken. Man hoppas ju varje gång, letar symtom och tänker att ja äntligen nu kanske.

Men du skriver att du alltid haft en känsla att inte kunna bli gravid, och det tror jag alla har som inte har barn. Bara att ignorera. Det är en rädsla bara.

Jag försöker också. Ska ha mensen imorgon men tycker att jag har graviditetssymtom.. Jag är besatt! Kan inte släppa det. Har redan gjort tre stycken negativa graviditets test. Dock med rfsus testa tidigt som jag nu har läst ska vara opålitliga.. Åh vad jag hoppas. Vill så mycket så det gör ont!

• Myspys85

Oroa dig inte. Tänk på hur lyckligt lottad du är istället - du har hittat mannen du älskar och ni vill samma sak, och nu är ni på väg att uppfylla er gemensamma dröm.Glad Det är helt normalt att det tar ett tag innan man blir gravid (ja, det vet du ju redan, men man behöver få höra det fler gånger) så du är helt normal! Låter ju jättebra att ni lever hälsosamt och har bra rutiner. Så försök att inte tänka på att tiden går och du blir "gammal", det gör den nämligen för oss alla.

Själv lever jag precis lika hälsosamt som du och känner mig jätteredo för barn, men vi måste ändå vänta tills nästa år innan vi kan börja försöka, och i vårt fall är det pga ekonomin. Så i min värld är du i det stadium som jag vill vara, och jag hoppas att du kan njuta av den här tiden även om jag förstår tankarna du har. Kram!

• wickan11

Prova lite bisolvon innan ägglossning. Det är en mirakel medicin! :)

Kram och lycka till!

• Johannan

Jag hade precis som du en känsla av att något skulle vara fel och att jag inte skulle kunna få barn, mest för att jag så väldigt väldigt gärna ville ha barn tror jag och då var jag liksom säker på att det skulle krångla. Du har säkert inga som helst problem med att bli gravid, det är bara så mycket som måste klaffa.

För oss tog det 7 månader och det kändes verkligen som en EVIGHET när man väl bestämt sig för att försöka men nu är jag i vecka 24 och känner att det inte alls gjorde något att det dröjde, för när jag sitter här med lilla killen i magen som sparkar så är det ju just denna lilla bebis jag vill ha! Glad

Lycka till med allt, du ska se att det tar sig alldeles snart! Jag åt rosenrot och apiforce för att hjälpa till lite, det kanske kan vara något att testa? Vet ju inte om det var det som gjorde mig på smällen men gravid blev jag ju iaf så kanske att det hjälpte till Glad Kram!

• Anonym (smurf)

Det verkar som att de flesta som verkligen vill bli gravid har svårt för att bli det. Man tänker nog för mycket. 

Jag och min sambo vill ha barn, vi försökte med ägglossningstest och liknande i kanske 7 månader. Sedan kom jag in på min utbildning och läget förändrades. Vi ville vänta.

2 år senare (jag var fortfarande i min utbildning) så blev jag gravid.

Det är svårt att tänka händer det så händer det när man verkligen vill. Men tror nog att det är bäst att inte stressa. Händer det så händer det :) 

• Edds

jag förstår verkligen hur det känns, denna ständiga stress och press. Jag och min sambo är båda 22 resp 24 år och vi "försökte" och hade oskyddat sex i ett helt år innan det tog sig, vi hade inga (vad jag vet) komplikationer förutom att jag hade en cysta som käppade till min äl litegrann...varje månad blev värre och värre för varje gång mensen kom.

jag tröttnade på att behöva fundera och började äta p- piller för att jag helt enkelt gav upp. Jag åt en månad sen började jag slarva med dom och blev gravid, vilken lycka ! Nu är jag i 8e månaden och väntar en underbar lite bebis !

Så allt hopp till Er, även om det känns omöjligt så är det inte det ! Jag håller tummarna för Er !!!    

• Fiddolino

Min gynekolog sa till mig att det faktiskt bara är 25% chans per månad att bli gravid. Jag blev jätteförvånad att det var så lite, men det förklarar ju varför det kan ta sån tid Mycket som ska passa in samtidigt! Hoppas du blir gravid snart så ni kan få er bebis Lycka till!!

• Anonym (stressad)

Tack för era tips och svar!!

Visste inte att det var kortare väntetid till privatkliniker! :)

Natalies - vet fler stycken som fått neg på rfsu's testa tidigt men positivit på cb lr testlagret! Är de inte så känsliga som de säger kanske? Håller verkligen alla tummar för dig!!!
    Visst letar man gravsymtom haha... ibland tolkar man ju minsta nysning som ett gravtecken ;)

Myspys85 - Tack för uppmuntringen! Vi har väntat flera år av ekonomiska skäl oxå, det är segt! Och när jag väl blev färdig med pluggandet för 1,5 år sen var jag ju tvungen att få en tillsvidareanställning oxå innan vi började försöka (ansåg vi iaf, självklart kan man göra olika!)... Men plötsligt är ju dagen där då allt stämmer och man kan börja - underbart! :D

Är lite rädd att testa olika preparat, dels för att jag har en så regelbunden cykel och äl (men det kanske inte påverkar iofs?), och även för att jag har reagerat allergiskt på flera läkemedel och helt enkelt blivit väldigt nojig med att testa nya grejer... :S Men kanske skulle försöka med något snart. 

Bim på fredag men känner egentligen inte nånting alls... vilket iofs också är helt normalt om det har tagit sig haha... herregud.

• Anonym (stressad)

Och såklart ett JÄTTEGRATTIS till er som blivit gravida!!! Hurra vilken lycka! :D

• wickan11

Bisolvon är helt vanlig receptfri hostmedicin. Man äter från första mensdag till ägglossning. Funkar super på många särskilt runt och efter 30år.
    Kram

• Natalies
    wickan11 skrev 2012-06-17 13:08:19 följande:
    Prova lite bisolvon innan ägglossning. Det är en mirakel medicin! :)

Kram och lycka till!
    Bisolvon?? Hjälper det??
  • Anonym

Jag var helt säker på att jag var steril. Visst hade jag i stort sett alltid skött mig med skydd men NÅGON gång hade det råkat bli slarv när man var ung. Men jag blev aldrig med barn. Fick mig att undra om vänner man hade som blev med barn verkligen bara glömde ett p-piller eller halva kartan. 

Vi blev gravida reda på 3:e försöket men de två gångerna innan det så kände jag mig lite panikslagen och stressad som du. Jag ville så gärna. Sista omgången tröttnade jag, jag vägrade få barn för nära jul och vägrade få ett barn född 2013 så jag körde på med hela alltet, det var ÄL stickor, bidrottninggele och sen tog jag ordentligt med vitamintillskott. Vi hade sex hela tiden, långt, mysigt, skönt sex utan stress där vi båda kom. Kudde under rumpan.

Och då kom sonen med posten :) Så fortsätt att kämpa! Ge inte upp! Se det som en utmaning istället! Att nu jävlar! Vi hade otroligt bra sex, jag tänkte att nu jävlar ska jag älska ihjäl den här mannen så han ger mig en unge :P Det var en ruskigt rolig månad som resulterade i världens roligaste överraskning :) 

• Anonym (stressad)

Ja bisolvon har jag ju testat när jag varit sjuk så det tål jag! Kanske ger det ett försök nästa månad, lär ju inte skada iaf :)

• Anonym (stress-myt)

Att stress och att man tänker mycket på att man vill bli gravid skulle kunna spela in är en myt. Ja, om det nu inte är så extrem stress att det drabbar ägglossningen, men det är inte särskilt vanligt. (Förekommer tex att kvinnor föder barn i krig, och det skulle ju liksom inte hända om stress kunde påverka negativt..)

Själv tvingades jag avbryta en graviditet strax före jul eftersom barnet inte var livsdugligt. GISSA om det enda jag kuinde tänka på sedan var att jag ville bli gravid igen - och ändå gick det jättesnabbt! Så nej, stress och att man tänker för mycket kan inte påverka negativt. Själv tänkte jag inte på något annat...

• Anonym
    Anonym (stress-myt) skrev 2012-06-17 15:25:21 följande:
    Att stress och att man tänker mycket på att man vill bli gravid skulle kunna spela in är en myt. Ja, om det nu inte är så extrem stress att det drabbar ägglossningen, men det är inte särskilt vanligt. (Förekommer tex att kvinnor föder barn i krig, och det skulle ju liksom inte hända om stress kunde påverka negativt..)

Själv tvingades jag avbryta en graviditet strax före jul eftersom barnet inte var livsdugligt. GISSA om det enda jag kuinde tänka på sedan var att jag ville bli gravid igen - och ändå gick det jättesnabbt! Så nej, stress och att man tänker för mycket kan inte påverka negativt. Själv tänkte jag inte på något annat...
    Precis som jag skrivit precis där uppe, jag gick in 220% och det blev en liten plutt. Så det är bara att fortsätta att ligga som sjutton!
  • Johannan
    Anonym (stress-myt) skrev 2012-06-17 15:25:21 följande:

Jag tror nog att spress och att tänka på det för mycket kan påverka. Jag blev gravid den månaden jag INTE var så noga med att pricka äl och testa och äta piller så jag tror absolut att det är lättare för kroppen att bli gravid om man tänker på annat och inte är så inställd på att man MÅSTE bli gravid den månaden. Jag vet så många med mig som säger att det hände just den månaden dom släppte tankarna på att bli gravid så det måste ligga något i det enligt mig.

Troligtvis föder färre kvinnor barn i krig än under bättre förutsättningar men det har jag ju inga siffror på så bara ett antagande. Så visst påverkar det om man är stressad eller mår bra. Sen är det MYCKET lättare sagt än gjort att inte tänka på det men planera in annat så man har tankarna på annat håll tror jag är jättenyttigt!
  • Anonym (stressad)

Tror att det är hemskt svårt att få veta en gång för alla om stress påverkar chanserna eller ej då man ju aldrig kan veta om det kanske hade tagit sig ändå ;)

Men däremot är det nog inte bra att gå och bara stressad över något, så självklart är det bra att hitta på roliga saker och försöka fokusera på annat också!

För mitt eget välmåendes skull önskar jag att jag kunde släppa gravidtankarna lite lättare och inte vara så besatt varje gång det närmar sig bim. Om nån vet hur man stänger av såna tankar - säg till! ;)

• wickan11

Man äter 2ggr om dagen har jag för mig. Från dag ett (mens) till ägglossning. Tydligen blir slemhinnan segare (?) med åldern och de befruktade ägget svårare att fästa ju äldre vi blir, och därav hjälper det väldigt ofta att ta detta. Helt ofarligt dessutom! Lycka till och kram!

• Anonym (stressad)

Tack wickan11!!

Svar på tråden Börjar bli så himla stressad över att inte bli gravid!