Inlägg från: vattumannen81 |Visa alla inlägg
  • vattumannen81

Mattebegåvad ettagluttare

För det första måste jag säga att jag är grymt imponerad att din son har koll på primtal och ekvationer! Undervisar själv i matematik på gymnasiet och där är det få elever som vet vad ett primtal är..
    Jag tror tyvärr att det kan bli svårt för din son att få rätt stimulans. Det beror helt och hållet om läraren själv har det kunnande och intresse för matematik som behövs för att kunna stimulera din son. Nu vet jag inte hur det ser ut på din sons skola men en hel del lärare har tyvärr nog inte den kompetensen. I den kommun jag jobbar i tex så är det ganska vanligt att de lärare som jobbar på lågstadiet är sv/so lärare men att de även tvingas undervisa i ma/no. De kan med andra ord undervisa i ett ämne som de själva inte behärskar. Dock så verkar detta på väg bort nu med tanke på lärarlegitimationerna som införs.
    Sen så har ju lärarutbildningen de senaste åren inte varit den bästa. Frågan är hur mycket matematik en mattelärare på lågstadiet egentligen har läst? Tillräckligt för att ha kompetensen att stimulera din son?
    Jag hoppas inte jag har trampat någon på tårna nu och som sagt det är den erfarenheten jag har.

• vattumannen81

Gaytjej: intressant det du skriver. Jag undervisar i matematik på gy och jag märker ofta att eleverna inte har med sig bra verktyg eller lösningsstrategier från grundskolan. Min erfarenhet är att det ofta beror på att eleverna har fått sitta mycket själva och räkna sida upp och sida ner. Ofta utvecklar eleverna egna lösningsstrategier och visst kan de komma långt med det men förr eller senare tar det stopp. Jag försöker ge eleverna bra verktyg redan när jag träffar dem i åk 1 på gy men många är ovilliga att ta till sig det. De är så insnöade på att göra som de alltid gjort och tycker det är jobbigt att lära sig "ett nytt sätt". Ett klassiskt ex är hur man löser ekvationer. Många elever prövar sig fram vilket inte funkar i längden. Sen upplever jag precis som du skriver att många har problem med division och bråk men även multiplikationer som tex 0,5*0,5. Vet inte hur många ggr jag har fått svaret att det ska bli 2,5... De nya matematikkurserna på gy kräver mer eller mindre att eleverna kan grundläggande räknefärdigheter när de börjar (framförallt på de högskoleförb. prog.) eftersom det är en rejäl kunskapshöjning jämfört med innan.
    Ursäkta TS, detta blev kanske OT.

• vattumannen81

Caliningrad: hon menar nog tyvärr åk 8... Är matematiklärare på gy och där stöter jag alldeles för ofta på elever som inte kan grundläggande räknefärdigheter (och ja de är godkända i matte från grundskolan).

• vattumannen81

Jag skulle inte säga att läroplanerna är så dåliga i Sverige. Problemet är snarare att eleverna inte kan det de förväntas kunna och detta släpar efter varje åk. Följden blir att vi på gy måste traggla bråk, procent, grundläggande aritmetik mm för att huvudtaget kunna gå in på gy kursinnehåll. På universitet/högskolan klagar de också på att studenterna på tex ingenjörsprogrammen har alldeles för dåliga matematikkunskaper. Har läst att många högskolor/universitet erbjuder matematikstöd för studenter just pga detta. Helt sjukt! Själv känns det som att skriva åtgärdsprogram är nästan det enda jag gör på gy. I vissa klasser/grupper har jag skrivit upp till 75% åtgärdsprogram.. Men det hela är bara konstgjord andning. Hur ska dessa elever för det första ta igen stora kunskapsluckor från grundskolan och sen för det andra tillgodogöra sig innehållet i nya kurser?
    I matte har vi iaf på gy precis genomfört de nya kursplanerna och svårighetsgraden har höjts avsevärt iaf på de högskoleförb. prog. Men det hjälper ju inte att vi på gy höjer standarden om eleverna inte har bättre kunskaper från grundskolan.

• vattumannen81

Jag kan tyvärr inte uttala mig om Singapore för jag är inte insatt. Som lärare i Sverige måste jag naturligtvis följa de läroplaner/kursplaner som finns här oavsett vad jag tycker eller anser om innehållet eller svårighetsgraden. Men som jag skrev innan så tycker jag att kursinnehållet för matematikkurserna i gy11 är bra och väsentligt, mer anpassat för det program du går på.

• vattumannen81

Safariböckerna använder vi inte på gy. Det är böcker för grundskolan. Men det är att göra det väldigt enkelt att bara tro att har man en annan bok så blir allt bra. Problemet är nog snarare att många lärare (spekulerar nu) har svårt att frångå läroboken. Minns inte var jag läste det men alldeles för många elever i Sverige sitter mycket själva och räknar i boken dvs det pratas alldeles för lite matematik i klassrummet. Det skulle kunna vara en anledning till försämrade matematikkunskaper i Sverige. Man kan tycka vad man vill om "katederundervisning" men nog pratades det mer matematik förr i klassrummen.

• vattumannen81

Caliningrad: håller med dig att utantillkunskaper har betraktats som något fult men det känns som det håller på att ändras nu.

• vattumannen81

Sverige halkar bevisligen efter internationellt sett (Pisa) men det som jag tycker är mest oroväckande är de försämrade resultaten om man tittar på bara Sverige över tid. I det här fallet var det bättre förr. Visst har vi som lärare inte de bästa förutsättningar att göra ett så bra jobb som möjligt (det är så mycket runt omkring som stjäl tid från undervisningen). Men det är fler faktorer som också kan förklara de försämrade resultaten. Jag tror tyvärr att i läraryrket finns det alldeles för många personer som helt enkelt inte är lämpade. Många som kommer från Lärarhögskolan och gör sin praktik hos oss har skrämmande låga ämneskunskaper. Undersökningar visar ju också att lärarstudenternas snittbetyg har sjunkit över tid. Många brinner heller inte för yrket då de kanske kom in på sitt 2:a eller 3:dje val.
    Någon nämnde gruppstorlekar och det är väl egentligen lite känsligt men undersökningar visar att gruppstorleken inte har någon avgörande betydelse för resultaten (iaf i högre årskurser). Jag har haft små grupper (10-15 st) men jag tycker inte att jag har uppnått bättre resultat där än i grupper med 25-30 st. Visst är det behagligare att ha små grupper men det är ändå elevernas egen "motor" som i de flesta fall avgör resultaten. I små grupper har man iofs mer tid att vara polis och kan då mer se till att de inte sitter med mobil, dator etc. Jag brukar vara på elever med detta första terminen i åk 1 (gy) men sen så slutar jag att tjata och det blir upp till dem om de är intresserade att klara kursen.

Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare