Mattebegåvad ettagluttare
För det första måste jag säga att jag är grymt imponerad att din son har koll på primtal och ekvationer! Undervisar själv i matematik på gymnasiet och där är det få elever som vet vad ett primtal är..
Jag tror tyvärr att det kan bli svårt för din son att få rätt stimulans. Det beror helt och hållet om läraren själv har det kunnande och intresse för matematik som behövs för att kunna stimulera din son. Nu vet jag inte hur det ser ut på din sons skola men en hel del lärare har tyvärr nog inte den kompetensen. I den kommun jag jobbar i tex så är det ganska vanligt att de lärare som jobbar på lågstadiet är sv/so lärare men att de även tvingas undervisa i ma/no. De kan med andra ord undervisa i ett ämne som de själva inte behärskar. Dock så verkar detta på väg bort nu med tanke på lärarlegitimationerna som införs.
Sen så har ju lärarutbildningen de senaste åren inte varit den bästa. Frågan är hur mycket matematik en mattelärare på lågstadiet egentligen har läst? Tillräckligt för att ha kompetensen att stimulera din son?
Jag hoppas inte jag har trampat någon på tårna nu och som sagt det är den erfarenheten jag har.