Mattebegåvad ettagluttare
Lycka till! Skolan är inte gjord för barn som ditt, dessvärre.
Lycka till! Skolan är inte gjord för barn som ditt, dessvärre.
Min son går i tvåan, men är på en fyras eller femmas nivå (enligt lärarna). Ändå ska han nästa år efter en omorganisation (från rena klasser till blandade klasser) tvingas gå med de som är ett år yngre (endast två pojkar i hans ålder och de ligger efter sin egen ålder i matte). Man undrar hur det ska gå. Hur troligt är det att någon av de andra som är yngre är hela tre år före sin ålder när det gäller matte??? Nä, man ger nästan upp med den svenska skolan.
Är han lika begåvad i alla ämnen?
Han kanske kan ägna mer tid i skolan åt engelska och SO, t ex.
Jag tycker att man ska tänka på matten i 2 delar. Dels finns den bit där eleven kan arbeta själv, den rent mekaniska biten. Där lär man sig plus, minus, gånger och annat. Den andra biten är mer komplicerad. Där finns problemlösning och att lära sig "prata" matte och förklara hur man tänker. Om man är ensam på sin nivå i klassen så kan läraren ändå fixa den första delen. Det är enkelt att ge elever uppgifter som eleven "bara" löser och sedan får rättat. Den andra delen är svårare. Där behöver eleven andra elever på samma nivå, eftersom läraren omöjligt kan finnas där för den starka eleven hela tiden. Tro mig, läraren kommer att ha fullt upp med de elever som inte klarar målen. Därför är det en fördel för eleven om det finns flera elever på ungefär samma nivå i klassen, och enligt Skolverkets skrift "Planera och genomföra undervisning" så SKA läraren vid planeringen av grupper och undervisningssätt se till att eleven inte hindras att nå högsta möjliga betyg. I min mening betyder det att elever på samma nivå ska placeras i samma grupp/klass och tillåtas samarbeta. Detta är dock svårt att uppnå, eftersom skolor tenderar att splitta de duktiga eleverna i olika klasser. Varför? Antagligen för att de duktiga ska dra upp de svagare, och det får inte vara enbart svaga elever i en klass samtidigt som det finns flera starka i de andra. Men detta synsätt ÄR negativt för de starka eleverna eftersom den andra delen av matten då blir lidande. Lycka till i samtalen med skolan! Vi har kämpat för vår son under flera års tid och får mycket lite gehör för våra synpunkter. Tiden är kanske inte mogen ännu för att se till de duktiga eleverna och deras behov, dessvärre.
Det är de begåvade eleverna som ofta får sitta själva för "de klarar det så bra själva". De får LTG-uppgifter (Låt tiden gå). Trist!
Både lärare och förälder till ett mattebegåvat barn. Dock ej mattelärare, men jag jobbar ju på en skola och vet hur det ser ut.
www.prim.su.se/matematik/amnesprov_3_tidigare.html
Kolla om han redan nu klarar av nat prov i åk 3.
Problemet är väl inte läroplanen. Problemet är väl snarare att klasserna ofta är stora. Läraren har fullt upp med stökisar och med svagbegåvade. Tid finns inte till begåvade ungar. Skittrist tycker jag som mamma till en mattebegåvad kille som ska börja trean.
Själv funderar jag på att på hösten första föräldramöte höja rösten och ifrågasätta denna eviga kräftgång för de begåvade barnen. De får alltid vara i bakgrunden för fröken måste ta hand om Olle som struntar i att komma in efter rasten eller Kalle som inte fattar 1+1 trots att han går i tvåan. Eller så måste fröken ta hand om Pelle som envisas med att slå sina klasskamrater i bakhuvudet varje gång han vässat pennan eller Fia som konstant fnissar för att hon inte fattar något i skolämnena och desperat försöker dölja detta.
Självklart spelar gruppstorleken roll. Om man som min son är ensam på sin nivå i matte och svenska är man beroende av att läraren har tid att hjälpa en vidare. Men om då fröken hela tiden måste hjälpa alla svagisar och stökisar så finns ju inte tiden att ha genomgångar kring nya saker för honom. Då spelar det ju ingen roll om han har egen motor, han måste ju få hjälp att starta upp nya områden. Det går ju inte av sig självt bara för att han är stark i ämnet och har egen motor, eller hur?
Min son som ska börja trean löst nyss detta tal direkt: "Janne hade några djur. Alla hans djur förutom 4 var fåglar. Alla förutom 4 var katter. Och alla förutom 4 var hundar. Hur många djur hade Janne?" Jag tog betydligt längre tid än så på mig att lösa problemet. Undrar hur många i hans ålder som fixar detta tal på direkten?