Inlägg från: EnAnka |Visa alla inlägg
  • EnAnka

Mattebegåvad ettagluttare

Nu har jag bara läst ts kommentarer men jag tror absolut att din oro är befogad. Både jag och min man har haft det här problemet under hela skolgången och det kan verkligen långsamt suga all lust ur en, var vaksam! Jag hade turen att få hoppa en klass i mellanstadiet och det var ju bra det i alla fall men jag märkte inte superstor skillnad. Om han inte kan läsa än så antar jag dock att det inte är så aktuellt.

Några förslag jag har: Prata med matteläraren om läxorna och om han kan få särskilda stenciler anpassade efter sin egen nivå. Om det är möjligt vore det ju toppen om han kunde räkna matte med någon mellanstadieklass, det kan ju bli problem schemamässigt men det kan ju vara värt att kolla upp? Kanske kan du föreslå något större projekt för honom att ägna sig åt på lektionstid men som inte kräver så mycket kontinuerlig planering av läraren (t ex skriva en egen mattebok med tal som är applicerade på naturvetenskap eller bara olika scenarion med olika teman, t ex ekvationer osv). Acceptera inte att han ska vänta in, gå runt och hjälpa andra och sudda ut och räkna om för att fördriva tid(ja, det har hänt). Han måste få stimuleras och utmanas lika mycket som de andra barnen.

Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare