Inlägg från: ruthen |Visa alla inlägg
  • ruthen

Mattebegåvad ettagluttare

Gaytjej skrev 2012-06-28 10:05:52 följande:
    Och inte många av mina år 8-elever kunde räkna ut 3/0,25, men nästan alla hade rätt när jag frågade hur många 0,25:or det behövs för att bygga upp en 3:a...

Oj, långt blev det. Ville ju mest komma fram till det jag redan har sagt - man kan stjälpa utvecklingen av taluppfattningen genom att hjälpa fel (och ojoj, så fel det hjälps runt om i våra skolor).
    Ditt inlägg är väldigt intressant. Är själv utbildad mattelärare. Undervisade senaste på komvux med vuxna som ligger kvar på grundskolenivå och deras största problem enligt mig är att de saknar taluppfattning. Allting ska konkretiseras så de förstår, precis som du skriver att man måste fråga hur många kvartar det får plats i 3 hela.
    Har Ni inte sett föreläsningen av kilborn som tar upp just detta med svenska elevers taluppfattning på ur.se tycker jag ni ska se den: 
    www.ur.se/Produkter/161032-UR-Samtiden-Underbar-matematik-Brak-decimaler-och-procent
  • ruthen
    Lavish skrev 2012-07-08 20:55:52 följande:
    Tyvärr tror jag risken är stor att en lågstadielärare inte själv har superkoll på primtal och roten ur om inte just den läraren råkar vara specialintresserad. Det är väl inget de har användning för annars?

Visst kan man nog få viss individanpassning i form av läroboken för ett par klasser högre eller extra stenciler, men när glappet är så stort är jag tveksam om läraren klarar det.
    Ett lågstadielärare måste ju själv ha gått ut grundskolan och ha läst minst matte A i gymnasiet. Alltså borde den matematik som en sjuåring (inkl de överbegåvade) håller på med inte vålla något problem. Men visst är det ett problem att många som undervisar matematik på lågstadiet inte är utbildade mattelärare. För att få undervisa matematik på lågstadiet ska man ha läst minst 30hp i ämnet matematik.
  • ruthen
    thanisa skrev 2012-07-13 09:17:13 följande:

Jag funderar också hur de ska klara av att hålla sonens intresse vid liv. Han är 6 år och ska börja i förskolaklass. Många saker behöver han, då han behöver övar på att skriva siffror osv. Själv tänkandet och räknandet har han dock kommit bra mycket längre med.

Din son är duktig på just "räknande" men matematik är så  mycket mer än bara räknande. Han är väldigt duktig på att räkna i huvudet och jag hoppas han får en lärare som är bra på matematik och som kan lära honom mer avancerad matematik tidigt då han har goda förutsättningar. Förhoppningsvis får han läsa matematik med de årskurser som går över honom.
    Det jag menar är att just "räknande" bara är en del av matematiken, andra områden är exempelvis problemlösning, geometri, mätning, algebra.
  • ruthen
    caliningrad skrev 2012-08-03 10:56:46 följande:

Vad tycker om Safari matteböckerna?
    Jag tycker att de är katastrofalt dåliga och förklarar väldigt mycket om dyskalkuli epidemin i Sverige.

Ja, safari böcker är skit. Jämför dessa med de böcker som användes på lågstadiet på 80-talet (alfa) och man har en del av förklaringen till varför ungarna blir sämre och sämre i matte. Skillnaden är enorm.  Safari-serien används på lågstadiet och fortsättningen på serien heter "Borgen" som man har i åk 4-6 och den är ännu sämre.
    Problemet som jag ser det är att lärarna i skolan använder läromedlen som kursplan, dvs de tror att om eleverna räknar klart safari så uppfyller de målen i kursplanen.
    Nu finns det ju andra läromedel än safari, men där jag gjorde min praktik använde de safari och jag var minst sagt chockad när jag kollade på innehållet i böckerna. Jag påpekade detta för rektorn som aldrig hade hört att safari är för  barnslig. Dessa böcker borde de skicka ned på dagis. 
  • ruthen
    Feline skrev 2012-08-22 20:15:11 följande:
    Om man nu ändå har en liten nybliven etta som måste arbeta i Safari eftersom det är vad som finns på skolan. Vad har ni för råd att man som förälder bör göra? Bara ignorera och köpa en annan bok istället som hon kan pula med här hemma, eller vad?
    Problemet med safari är att det inte är någon progressionstakt. Det är ingen större skillnad på åk 3 bok och åk 1 bok. Det finns en bok för varje termin, så totalt 6 böcker. De är verkligen simpla.
    Sen kommer Borgen som är fortsättning på safari. Där är uppgifterna tillrättalagda och upplagda för att det inte ska vålla svårigheter. I borgen finns det var uppgifter som 7 gånger 7 vilket är så löjligt så det borde inte få ta upp plats i boken ens. Jag tycker inte heller man ska bara utgå från en bok i undervisningen, men det känns som författarna bara vill göra en glad och trevlig bok så att de säljer många böcker, sen skiter de fullständigt i om innehållet i boken är bra el ej och om den motsvarar de kunskapskrav som faktiskt finns i kursplanen. Många lärare tror ju att läromedelsförfattarna har koll på kursplanen, så är ej fallet.

• ruthen
    Indianica skrev 2012-10-23 18:57:32 följande:
    Men barnen gör ju nationella prov i årskurs tre och där ingår problemlösning som en viktig del så lärarna kan knappast strunta i det Safari ev. utelämnar Förra terminen var problemlösning en rätt stor del av det nationella provet och nog går det att hitta den typen av uppgifter till alla barn tycker jag, på samtliga nivåer.
    Ja, och ett tidigare nationellt prov för åk 3 ligger ju ute på nätet så det kan ni ju ge till era sjuåringar, ni som anser att de är begåvade så får ni se hur de ligger till.
    www.prim.su.se/matematik/amnesprov_3_tidigare.html

Sen finns det diagnoser på skolverkets hemsida som heter diamant som går igenom matten från åk 1-6 som alla kan ladda ned.
Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare