Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

Mattebegåvad ettagluttare

Gaytjej skrev 2012-08-03 14:21:05 följande:
    Det räcker bra för mig om du faktiskt LÄSER läroplanen innan du förkastar den.

Ledtråd 1: Läroplanen är ingen undervisningsmetod och kan därför inte jämföras med någon sådan. 

Men jag har visst läst läroplanen. Och? vad är det som är så bra med den ??

När det gäller metoder har jag sagt vad jag tyckte om Safari böckerna, grupparbete, laborativ matte, utematte, alla de där fantastiska sosso-ideerna som har förstört västerländska skolor.

Men om ni är nöjda att åk 8 inte kan räkna 3 /0.25, fine for me.

• caliningrad
    Tuffen skrev 2012-08-03 14:22:23 följande:
    Själv funderar jag på att på hösten första föräldramöte höja rösten och ifrågasätta denna eviga kräftgång för de begåvade barnen. De får alltid vara i bakgrunden för fröken måste ta hand om Olle som struntar i att komma in efter rasten eller Kalle som inte fattar 1+1 trots att han går i tvåan. Eller så måste fröken ta hand om Pelle som envisas med att slå sina klasskamrater i bakhuvudet varje gång han vässat pennan eller Fia som konstant fnissar för att hon inte fattar något i skolämnena och desperat försöker dölja detta. 
    Du förlorar din tid och energi. Du kommer bara att höra att alla barn är begåvade på olika sätt, och att ditt barn inte kommer med i det sociala samspelet eller nåt sånt.
    Den enda lösningen är att flytta från Sverige alt hemskola sina barn. 
  • caliningrad
    Gaytjej skrev 2012-08-03 15:28:20 följande:
    Det tror jag faktiskt inte på att du har.

Läs den och kom tillbaka och berätta vad du vill förkasta den för. 

Jo, det har jag.

Kommer ihåg att jag reagerade på att det stod saker som att man ska kunna göra huvudräkningar i 3 an om resultatet < 20 till exempel.
    Allt var i samma stil.
    Fanns begrepp, men inget seriöst innehåll.   
  • caliningrad
    Gaytjej skrev 2012-08-04 09:34:25 följande:
    Verkligen inte.
    Läs ordentligt. Om du nu verkligen är intresserad av att ta till dig?

Och om så, så passa på att lära dig mer om pedagogik och didaktik. Det är t ex inte så lätt att man kan säga bu och bä om 'katederundervisning', laborativ matematikk och grupparbete då det kan rymmas precis hur mycket som helst från riktigt bra till riktigt dåligt under dessa övergripande rubriker. Vidare så kan det som är riktigt skräpigt i en grupp eller för en individ vara kalas för en annan. Det är inte en lätt konst.

Men du har kanske fastnat i vinkelvolten och bestämt dig för att allt är skit?
    Du ved vad? jag bedömer enbart efter resultaten. Och eftersom jag inte tror att svenska barn födds dummare än andra är det klart att era metoder är kassa.
    Jag låter dig debattera med dig själv och tro vad du vill. När den svenska skolan uppnått normala resultat i matte så ska det vara intressant att ha en diskussion kring pedagogik, men inte  i nuläget.
  • caliningrad
    Pallas skrev 2012-08-04 13:44:31 följande:
    Är det inte när det uppenbarligen INTE fungerar (om vi ska lägga vikt vid internationella jämförelser) som det är verkligt intressant att diskutera pedagogiken?

Själv tror jag inte att det är pedagogiken, metodiken och didaktiken det är fel på, det är förutsättningarna (eller bristen på, kanske) som lärarna ges i skolvärlden. Det är väl ingen slump att många lärare byter yrkesbana. 
    Internationella jämförelser har ingenting att göra med att det är katastrofalt att svenska barn blir godkända i matte utan att kunna räkna 3 / 0,25 som någon nämnde.

För min det är jag intresserad att diskutera metoder som fungerar men vi är olika. 
  • caliningrad
    vattumannen81 skrev 2012-08-06 09:56:43 följande:
    Sverige halkar bevisligen efter internationellt sett (Pisa) men det som jag tycker är mest oroväckande är de försämrade resultaten om man tittar på bara Sverige över tid. I det här fallet var det bättre förr. Visst har vi som lärare inte de bästa förutsättningar att göra ett så bra jobb som möjligt (det är så mycket runt omkring som stjäl tid från undervisningen). Men det är fler faktorer som också kan förklara de försämrade resultaten. Jag tror tyvärr att i läraryrket finns det alldeles för många personer som helt enkelt inte är lämpade. Många som kommer från Lärarhögskolan och gör sin praktik hos oss har skrämmande låga ämneskunskaper. Undersökningar visar ju också att lärarstudenternas snittbetyg har sjunkit över tid. Många brinner heller inte för yrket då de kanske kom in på sitt 2:a eller 3:dje val.
    Någon nämnde gruppstorlekar och det är väl egentligen lite känsligt men undersökningar visar att gruppstorleken inte har någon avgörande betydelse för resultaten (iaf i högre årskurser). Jag har haft små grupper (10-15 st) men jag tycker inte att jag har uppnått bättre resultat där än i grupper med 25-30 st. Visst är det behagligare att ha små grupper men det är ändå elevernas egen "motor" som i de flesta fall avgör resultaten. I små grupper har man iofs mer tid att vara polis och kan då mer se till att de inte sitter med mobil, dator etc. Jag brukar vara på elever med detta första terminen i åk 1 (gy) men sen så slutar jag att tjata och det blir upp till dem om de är intresserade att klara kursen.

Jag håller med din analys helt och hållet. Det är intressant att läsa den senasten studien från Skolverket (200 000 elever har deltagit, då kan man prata om seriös forskning).

Slutsatsen är att traditionell undervisning fungerar mycket bättre än laborativ och att nivån på skolan inte kan överstiga lärarnas nivå.

Lärarnas nivå beror väldigt mycket på lönerna. Om man är riktigt bra på matte måste man vara ekonomiskt oberoende för att välja bli lärare i stortsett. Så var det inte förr.    
  • caliningrad
    ruthen skrev 2012-08-08 13:54:40 följande:
    Ja, safari böcker är skit. Jämför dessa med de böcker som användes på lågstadiet på 80-talet (alfa) och man har en del av förklaringen till varför ungarna blir sämre och sämre i matte. Skillnaden är enorm.  Safari-serien används på lågstadiet och fortsättningen på serien heter "Borgen" som man har i åk 4-6 och den är ännu sämre.
    Problemet som jag ser det är att lärarna i skolan använder läromedlen som kursplan, dvs de tror att om eleverna räknar klart safari så uppfyller de målen i kursplanen.
    Nu finns det ju andra läromedel än safari, men där jag gjorde min praktik använde de safari och jag var minst sagt chockad när jag kollade på innehållet i böckerna. Jag påpekade detta för rektorn som aldrig hade hört att safari är för  barnslig. Dessa böcker borde de skicka ned på dagis. 
    Tack Ruthen.
    Det glädjer mig att se att det finns faktiskt några som förstår hur allvarligt och brådskande läget är.
    Jag var också helt chockad när jag upptäckte Safari seriens innehåll.

Undrar varför Sverige inte undersöker Singapour maths. I alla länder där metoden (som är väldigt specifik) har använts seriöst har nivån i matte ökat mekaniskt.

Att så många föräldrar tror att sina barn är begåvade för att de gör Safari böcker (eller Borgen) åk 4 närde gå i ettan säger absolut ingenting ... undrar om samma barn skulle klara Singapour Maths Primary 2. Antagligen inte (nu pratar jag inte om TS barn som verkar riktigt avancerat, utan allmänt...).
    Men en sådan förändring skulle kräva att de som beslutar förstår sig någorlunda på matte, vilket tyvärr  inte ens verkar vara fallet  
  • caliningrad
    Pallas skrev 2012-08-18 18:50:21 följande:
    Intressant diskussion om matteböckerna här, ska kolla vad de har för böcker i barnens klass. Vi har aldrig fått hem själva matteboken för storebror utan det har varit lösa blad eller nåt skrivhäfte.
    Om du vill verkligen utmana ditt barn, kör Singapour Maths.

Alla böcker har samma innehåll ungefär så det räcker med 2-3 per årskurs. Du hittar dem på sgbox.com
  • caliningrad
    Pallas skrev 2012-08-18 18:51:18 följande:
    8-åringen säger att hans bok heter Trixie (nåt sånt), känns det igen?
    Men kolla vad det finns för innehåll.

Hur konkreta tal vs abstrakta introduceras och när.

I vilken årskurs  kommer multiplikationer och divisioner och vilken strategi är tänkt att använda.

Hur mycket problemlösning.

Hur mycket skrift man ska redigera osv. 

• caliningrad
    Pallas skrev 2012-08-18 19:00:56 följande:
    Ska absolut kolla!

bra men som sagt gå inte för fort även om ditt barn är begåvat. Det är nästan omöjligt att börja direkt med Primary 4 om man inte gjort de andra åk innan.

• caliningrad
    Pallas skrev 2012-08-18 19:10:03 följande:
    Jag kan nog inte bedöma en matteboks innehåll själv, men min man och vår inneboende borde kunna. Kan du ge några exempel på riktiga tokigheter man borde reagera på? Och varför?
    Ja, ett exempel.

Det är ok i Safari böckerna att använda additions strategi för att lösa multiplikationer, och substraktioner för divisioner.

Det tycker jag är kriminellt.

Men förstås är det inte så lätt att använda alla 4 räknesätt i alla möjliga problemlösningar om man  inte har introducerat koncepten väldigt tidigt och på ett bra sätt.

Singapour Maths kör alla 4 räknesätt redan i Primary 1 och alla barn kan förstå vad menas med det eftersom de är uppmanade att modelisera räknesätten på väldigt många olika sätt, från "concrete" till "pictorial" till "abstract".

Eleverna måste redigera fulla meningar tidigt och resonera matematiskt. korrekt från början.

• caliningrad
    Tuffen skrev 2012-08-18 19:13:07 följande:
    Min son som ska börja trean löst nyss detta tal direkt: "Janne hade några djur. Alla hans djur förutom 4 var fåglar. Alla förutom 4 var katter. Och alla förutom 4 var hundar. Hur många djur hade Janne?" Jag tog betydligt längre tid än så på mig att lösa problemet. Undrar hur många i hans ålder som fixar detta tal på direkten? 
    inte många i Sverige, men de allra flesta i de länder som använder Singapour maths.
    Därför jag tycker att det är kriminellt att låta så många barn bli ignoranter när demokratin kräver att man använder läromedel med seriöst innehåll så att de allra flesta lär sig grunderna.
  • caliningrad
    Stjärnfall76 skrev 2012-11-02 21:56:30 följande:
    Jag tror att det är svårt att ändra på läraren och på skolan.... det är som det är och man kan nog kämpa sig blå.

Vi gav upp och köpte egena böcker att jobba i hemma, både på det som var för lätt i skolan och det som det fanns behov av att träna mer på.

Nu har tiden gått och vi har ett rätt högt skolbokskonto här hemma, men jag tycker det är bara kul, och både 6-åringen och 4-åringen har hakat på 10-åringen. Nu kan vår 4¨ring läsa egna böcker och räkna obehindrat + och - upp till 20. Dagisfröknarna var väldigt imonerande och han var såå stolt

jag tycker man måste se till att ens barn får utvecklas till sin fulla potential och det fixar inte skolan idag. för mycket annat tar resurser. De svaga barnen och för att inte tala om barnen med koncentrationssvårigheter. de ska givetvis också få hjälp, men jag tror att alla barnhade gynnats av att delas upp efter kunskap ch hur lätt de har att lära.       
    Sverige har tyvärr drabbats av Pol Pots syndrom. Att sticka ut för att man är smartare är förbjudet. Ingen form av elit tillåts. 
Svar på tråden Mattebegåvad ettagluttare