ruthen skrev 2012-08-08 13:54:40 följande:
Ja, safari böcker är skit. Jämför dessa med de böcker som användes på lågstadiet på 80-talet (alfa) och man har en del av förklaringen till varför ungarna blir sämre och sämre i matte. Skillnaden är enorm. Safari-serien används på lågstadiet och fortsättningen på serien heter "Borgen" som man har i åk 4-6 och den är ännu sämre.
Problemet som jag ser det är att lärarna i skolan använder läromedlen som kursplan, dvs de tror att om eleverna räknar klart safari så uppfyller de målen i kursplanen.
Nu finns det ju andra läromedel än safari, men där jag gjorde min praktik använde de safari och jag var minst sagt chockad när jag kollade på innehållet i böckerna. Jag påpekade detta för rektorn som aldrig hade hört att safari är för barnslig. Dessa böcker borde de skicka ned på dagis.
Tack Ruthen.
Det glädjer mig att se att det finns faktiskt några som förstår hur allvarligt och brådskande läget är.
Jag var också helt chockad när jag upptäckte Safari seriens innehåll.
Undrar varför Sverige inte undersöker Singapour maths. I alla länder där metoden (som är väldigt specifik) har använts seriöst har nivån i matte ökat mekaniskt.
Att så många föräldrar tror att sina barn är begåvade för att de gör Safari böcker (eller Borgen) åk 4 närde gå i ettan säger absolut ingenting ... undrar om samma barn skulle klara Singapour Maths Primary 2. Antagligen inte (nu pratar jag inte om TS barn som verkar riktigt avancerat, utan allmänt...).
Men en sådan förändring skulle kräva att de som beslutar förstår sig någorlunda på matte, vilket tyvärr inte ens verkar vara fallet