• Anonym (brev)

Fått brev från exets ombud

Jag har fått brev från exets ombud, där står det att han skickar med papper att skriva under för delad vårdnad eller så tvingas hans kund gå vidare med ärendet till tingsrätten.
    Jag vet inte vad jag ska göra, vad bör jag göra???
    Jag har haft ensam vårdnad sen barnet föddes och vi bor i olika kommuner, han har aldrig visat intresse för att boka tider på bvc eller ansöka/prata om förskola, vi kommer inte överens om någonting, går på samarbetssamtal jämnt för att få ett umgängesschema i ordning.
    Vi har haft två utredningar genom socialen med, där det kommit fram att han är lite hårdhänt och oförstående kring barnets ålder och behov, mig står det mest om att jag har dåligt självförtroende och backar lätt när det uppstår konflikter med exet, han har vägrat hembesök under utredningen.
    Om jag nu blir rådd att skriva på, vad gäller när man har delad vårdnad?
    Om jag väljer att inte skriva på, vad ska jag göra då? Söka ett eget ombud? Hur gör man då?

• Svar på tråden Fått brev från exets ombud
  • NadiaMi

Sök ett eget ombud och prata med familjerätten.

Har han inte visat något intresse för bvc, förskola mm tidigare så finns det ju ingen direkt anledning att han ska få delta i den sortens beslut nu, och har han inga problem med att få det umgänge som fastställts att fungera så finns det inget där heller som kan motivera att han ska få del i vårdnaden.

Advokatens brev är ett standardformat.
    Hans klient, ditt ex, har bestlutat att ansöka om gemensam vårdnad.
    Antingen går ni båda med på det, pappren skrivs på och det vinner laga kraft utan att gå till några rättsinstanser.
    Eller så är ni inte överens, pappren blir inte påskrivna och exet får föra sin begäran vidare i rätten.

Ett ombud kan förklara mer om själva processen för dig och vilja möjligheter som finns om exet väljer att ta det vidare till en rättsak.
    Men skriv absolut inte på något innan du har pratat med ett eget ombud och familjerätten om den förfrågan du fått. Prata med ett eget ombud först så du får information om hur du bäst bemöter den förfrågan ditt ex har framfört.

• Anonym (brev)
    NadiaMi skrev 2012-06-17 15:58:56 följande:
    Sök ett eget ombud och prata med familjerätten.

Har han inte visat något intresse för bvc, förskola mm tidigare så finns det ju ingen direkt anledning att han ska få delta i den sortens beslut nu, och har han inga problem med att få det umgänge som fastställts att fungera så finns det inget där heller som kan motivera att han ska få del i vårdnaden.

Advokatens brev är ett standardformat.
    Hans klient, ditt ex, har bestlutat att ansöka om gemensam vårdnad.
    Antingen går ni båda med på det, pappren skrivs på och det vinner laga kraft utan att gå till några rättsinstanser.
    Eller så är ni inte överens, pappren blir inte påskrivna och exet får föra sin begäran vidare i rätten.

Ett ombud kan förklara mer om själva processen för dig och vilja möjligheter som finns om exet väljer att ta det vidare till en rättsak.
    Men skriv absolut inte på något innan du har pratat med ett eget ombud och familjerätten om den förfrågan du fått. Prata med ett eget ombud först så du får information om hur du bäst bemöter den förfrågan ditt ex har framfört.
    Jag har två veckor på mig så jag vet inte om jag hinner, är sommartider nu, men ska ringa familjerätten.
    Han kommer på besöken på bvc men är jag som bokar dem, förskolan frågade jag om och fick inget svar.
    Jag bestämde flytta, då jag har ensam vårdnad, då frågade jag om förskola och vårdcentral och han sa bara att han bryr sig inte, att han inte vet, så gav jag förslaget att titta upp eller följa med och besöka, har han valt att inte göra.
    Jag tror han tror att delad vårdnad innebär halva boende.
    Men om det blir delad vårdnad, vad ska han betala? Vem har bidragen? Osv?

Jag har aldrig nekat umgänge om det inte gått emot vårt barns intresse, dvs bara en eller två dagar i veckan i sitt varaktiga boende.
    Jag har alltid erbjudit över en röddag eller gett de flesta högtiderna åt honom.
  • NadiaMi

Vårdnad och boende är två helt separata saker och hans ombud kommer säkert att hjälpa till med att reda ut begreppen.

Även om det skulle bli gemensam vårdnad kan det bli oförändrat umgänge och om det huvudsakliga boendet fortfarande är hos dig blir bidragen inte heller påverkade på något sätt.
    Underhåll måste fortfarande betalas och barnbidrag betalas ut till boendeföräldern.

Om han går vidare med en stämning så blir det också klargjort i rätten (eller egentligen långt innan då han lämnar in sin begäran via sitt ombud) vad det han begär kommer att innebära i praktiken och finns det samarbetssvårigheter er emellan kan det vara ett skäl till att neka gemensam vårdnad.
    Tror han t.ex. att 'gemensam vårdnad' är ett sätt att få halva boendet lär han få klart för sig ganska snabbt att det inte är vad det handlar om.

Har du förresten skriftligt på att han inte har brytt sig tidigare om boendeort eller dagis?
    Sådant kan stärka din sida av saken om det skulle gå ett steg längre, och bara för att det står så i brevet du har fått betyder det inte att en stämning garanterat kommer att lämnas in.

• Anonym

Har ni skolbarn och vill han ha barnen mer än han får idag? Barnen låter inte små, så varför behöver de vara hemma med dig 1-2 dagar i veckan? Får de inte heller ha sommarumgänge hela veckor med pappa sin?

Om han lämnar in en stämning kan du, när du får den (inom 1-5 månader gissar jag), ta kontakt med ett ombud som kan representera dig. Men redan nu bör du kolla upp vem du vill ha, om det kommer brev från tingsrätten.

• Anonym (brev)
    NadiaMi skrev 2012-06-17 18:03:00 följande:
    Vårdnad och boende är två helt separata saker och hans ombud kommer säkert att hjälpa till med att reda ut begreppen.

Även om det skulle bli gemensam vårdnad kan det bli oförändrat umgänge och om det huvudsakliga boendet fortfarande är hos dig blir bidragen inte heller påverkade på något sätt.
    Underhåll måste fortfarande betalas och barnbidrag betalas ut till boendeföräldern.

Om han går vidare med en stämning så blir det också klargjort i rätten (eller egentligen långt innan då han lämnar in sin begäran via sitt ombud) vad det han begär kommer att innebära i praktiken och finns det samarbetssvårigheter er emellan kan det vara ett skäl till att neka gemensam vårdnad.
    Tror han t.ex. att 'gemensam vårdnad' är ett sätt att få halva boendet lär han få klart för sig ganska snabbt att det inte är vad det handlar om.

Har du förresten skriftligt på att han inte har brytt sig tidigare om boendeort eller dagis?
    Sådant kan stärka din sida av saken om det skulle gå ett steg längre, och bara för att det står så i brevet du har fått betyder det inte att en stämning garanterat kommer att lämnas in.
    Han är så slug så han säger sånt när det är vi två och det kan inte finnas bevis.
    Jag förvarande han om flytt ett halvår före men ändå så blev han chockad när jag en dag vid lämning av barnet, att jag hittat ett boende, sagt upp min bostad och då frågade jag honom om han vill vara med och välja förskola och vårdcentral, då började han mest gapa att så kan inte jag göra.
    När räknas det att det blir en tvist? Försöker reda ut om min hemförsäkring täcker rättegångskostnaderna eller ej.
  • Anonym

tänk också på att när ni väl fått gemensam vårdnad så är det fruktansvärt svårt att få tillbaka ensam vårdnad, om det nu är så att ni inte kan komma överens, för då kan han göra allt mycket mer besvärligt för dig när det gäller allt pappersarbete, du måste honom om godkännande för att ens kunna åka utomlands med barnet

• Anonym

Jag hade inte skrivit på under de omständigheterna. TR rekommenderar inte GV om man inte kan komma överens om barnet, vilket ni inte kan.

Eftersom det är ditt ex som tar dig till TR ang vårdnaden så täcker din hemförsäkring med stor säkerhet rättskyddet, så du kan få ett ombud och bara betala en mindre del. Kolla det.

Om du förlorar så har du i alla fall fått saken prövad. Bättre det än att bara vika sig och skriva på.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-17 18:12:51 följande:
    tänk också på att när ni väl fått gemensam vårdnad så är det fruktansvärt svårt att få tillbaka ensam vårdnad, om det nu är så att ni inte kan komma överens, för då kan han göra allt mycket mer besvärligt för dig när det gäller allt pappersarbete, du måste honom om godkännande för att ens kunna åka utomlands med barnet
    Nej, det måste man inte. Däremot måste man ha bådas underskrift för att skaffa pass. Men det är ju inte riktigt samma sak.
  • Anonym (brev)
    Anonym skrev 2012-06-17 18:16:28 följande:
    Jag hade inte skrivit på under de omständigheterna. TR rekommenderar inte GV om man inte kan komma överens om barnet, vilket ni inte kan.

Eftersom det är ditt ex som tar dig till TR ang vårdnaden så täcker din hemförsäkring med stor säkerhet rättskyddet, så du kan få ett ombud och bara betala en mindre del. Kolla det.

Om du förlorar så har du i alla fall fått saken prövad. Bättre det än att bara vika sig och skriva på.
    Jag har sagt att jag skriver på den dagen vi kommer överens men vi gör inte det, vi får alltid hjälp från familjerätten för att fastställa ett umgänge.
    Jag tänker på vilka problem det blir att bolla papper mellan oss när vi inte bor på samma ort och bara är osams.
    Jag har svårt att tänka mig han skulle sköta sin del med att betala förskolan tex.

Vad ska han betala om han har delad vårdnad?
  • NadiaMi
    Anonym (brev) skrev 2012-06-17 18:23:43 följande:
    Jag har sagt att jag skriver på den dagen vi kommer överens men vi gör inte det, vi får alltid hjälp från familjerätten för att fastställa ett umgänge.
    Jag tänker på vilka problem det blir att bolla papper mellan oss när vi inte bor på samma ort och bara är osams.
    Jag har svårt att tänka mig han skulle sköta sin del med att betala förskolan tex.

Vad ska han betala om han har delad vårdnad?
    Han betalar inte mer om han har del i vårdnaden.
    Däremot måste han skriva på papper om förskola, skola mm och får mer skyldigheter att sköta med barnets bästa i fokus.
    Det ställer krav på att ni som föräldrar kan samarbeta och komma överens om sådant som gäller barnet.

Umgänge påverkas överhuvudtaget inte av hur vårdnaden är upplagd.
    Underhåll och barnbidrag påverkas av hur barnets boende är upplagt - vilket rimligtvis kommer att vara huvudsakligen hos dig även i fortsättningen om ni bor långt ifrån varandra och barnet har en dagisplats där h*n känner sig trygg och mår bra.

Att begära delad vårdnad om ni har dokumenterade problem att ens komma överens om umgänge känns som en aning desperat från hans sida, men ja, kanske tror han att han kommer att få mer att säga till om om han får del i vårdnaden, men där har han fel. Kraven på att ni ska kunna komma överens ökar snarare eftersom båda era underskrifter kommer att krävas för allt det som du i nuläget kan skriva på själv.
Svar på tråden Fått brev från exets ombud