• Veladis

Bebis i cykelvagn - hjälm?

Om man cyklar med bebis i cykelvagn, ska då bebisen använda hjälm (dvs, vad säger lagen). Räknas det då som cykel, eller som barnvagn? Ganska bra att veta då barn under 15 skall ha hjälm vid cykling.

Och om de inte ska det enl lag, bör de i allafall ha det, vad säger ni? Hur gör ni som har bebisar i kombinerade vagnar, t ex Croozer eller vad de heter? Där det tex finns babyhängmatta?

Vår minsta är snart 6 månader, och vi har monterat ett babyskydd i en täckt cykelkärra för att kunna cykla hela familjen i sommar. Bra att veta vad som gäller.   

• Svar på tråden Bebis i cykelvagn - hjälm?
  • cloudberry79

Det vill jag också veta Vi har en cykelhjälm som är mycket liten när man sätter i alla vaddar, men den blir ju jättetung för bebisens huvud...

Sur, grinig och på smällen.
  • cloudberry79
    Meal skrev 2012-06-17 17:01:20 följande:

Enligt denna länk så gäller lagen också i cykelkärra

www.ntf.se/konsument/fraga1794.asp?katid=27

Tackar! Med den kunskapen så blir det nog inga cykelturer med bebisen för oss, jag tror inte det funkar ens med minsta barnhjälmen till ett spädbarn (iaf inga  hjälmar jag sett, de är ju alla så tunga).
  • Veladis

Jag hittade bland frågor och svar på NTFs sida att hjälm rekommenderas i cykelkärra.

• Meal

Okej, det kan inte jag se. På alla sidor jag läst står det att också cykelkärra omfattas av cykelhjälmslagen. Oavsett lag eller rekommendation så hade jag inte cyklat utan hjälm när det är viktigt för säkerheten. Av samma anledning som jag enbart låter mitt barn åka i godkända bilbarnstolar. Jag cyklade inte med min baby men väntade till han var 1 år

• cloudberry79
    Meal skrev 2012-06-17 18:52:37 följande:
    Okej, det kan inte jag se. På alla sidor jag läst står det att också cykelkärra omfattas av cykelhjälmslagen. Oavsett lag eller rekommendation så hade jag inte cyklat utan hjälm när det är viktigt för säkerheten. Av samma anledning som jag enbart låter mitt barn åka i godkända bilbarnstolar. Jag cyklade inte med min baby men väntade till han var 1 år
    Fast ett barn i cykelkärra kan ju inte välta som man kan om man sitter uppe på cykeln. Cykelkärran står ju liksom rakt där den står och jag, liksom Veladis, tänker ju att babyn sitter fastspänd i babyskyddet som är godkänt för att användas i bil=betydligt större krafter vid kollision.
  • Veladis
    Meal skrev 2012-06-17 18:52:37 följande:

Du får gärna länka till alla de sidorna.

På den sidan i länken ovan står det först att man omfattas av lagen även i kärra, sedan att det rekommenderas. En kompis hade pratat direkt med NTF och de satt om bebis sitter i babyskydd behövs ingen hjälm, och att spädbarn under sex månader inte ska ha hjälm i vilket fall för att det gör mer skada en nytta med deras tunga huvuden och relativt svaga nackar...

Så det är väldigt olika bud. 
  • Veladis

Nu ringde jag Polisens allmäna frågetelefon för att fråga vad som gäller rent lagligt, för spädbarn i babyskydd i cykelkärra. Det hade ingen aning. Braaa...

• Veladis

Nu ringde jag 114 14 och frågade igen då jag blev ombedd att återkomma idag då det fansn trafikpoliser på plats. Frågan: omfattas spädbarn i babyskydd i cykelkärra av hjälmlagen? Svar: Nej, det gör de inte. 

• Joico

Så du känner att en lag är nödvändig för att du ska ha hjälm på ditt barn när ni cyklar...? OK.

• cloudberry79
    Joico skrev 2012-06-18 20:39:32 följande:
    Så du känner att en lag är nödvändig för att du ska ha hjälm på ditt barn när ni cyklar...? OK.
    Jag känner personligen att en hjälm skadar mer än gör nytta på ett spädbarn, så jag är tacksam för tråden. Självklart har mitt barn som åker i cykelstol eller cyklar själv hjälm, men ett barn i cykelkärra som sitter fastspänd i babyskydd?
  • Veladis
    Joico skrev 2012-06-18 20:39:32 följande:
    Nej det gör jag inte. Läs tråden.
    Jag känner att hon sitter säkert i sitt babyskydd och hjälmen får inte plats, men vill veta vad lagen säger om jag blir stoppad.

Ett fem-s-exmånaders barn i babyskydd kan förmodligen inte ha hjälm - den får inte plats. Men barnet sitter betydligt säkrare  i ett säkrat babyskydd i en cykelkärra utan hjälm, än med hjälm på sätet eller i babyhängmatta i cykelkärran, och än ett barn i cykelstol bakpå cykel - med hjälm. 

Hon sitter alltså, i godkänt babyskydd med bas (Acta Graco Logico), där basen är fästad med bult i en 12 mm plywoodbotten fästad i cykelkärrans stålram. Babyskyddet har komfortkuddar och huvudstöd. Välter kärran hänger hon uppochner i stolen. Vid krock, sidokollision eller dikeskörning skyddar babyskyddet bättre än hjälm.

Annars har vi självklart hjälm när vi cyklar - hela familjen! 

• MammaTillFelicia

barn i cykelvagn ska ha hjälm, men från exakt vilken ålder är väl eg. frågan. cykelvagnen räknas som en del av cykeln och har samma regler som en cykelsits. men ofta rekommenderas ju varken vagnar eller sitsar förrän vi 7 mån om jag inte minns fel..
    jag har haft båda mina i cykelvagn när de varit små, men då har jag klämt dit babyskyddet med lite vilja och inte haft hjälm.

• Helle333
    cloudberry79 skrev 2012-06-17 16:54:44 följande:
    Det vill jag också veta Vi har en cykelhjälm som är mycket liten när man sätter i alla vaddar, men den blir ju jättetung för bebisens huvud...
    Var hittade du den? Jag köpte en cykelhjälm men det är jättestor på min dotters huvud och hon är ändå 10,5 månader men det är flera cm kvar innan hon kan ha den och jag skulle vilja kunna börja cykla snart och ha henne med
  • cloudberry79
    Helle333 skrev 2012-06-22 16:56:20 följande:
    Var hittade du den? Jag köpte en cykelhjälm men det är jättestor på min dotters huvud och hon är ändå 10,5 månader men det är flera cm kvar innan hon kan ha den och jag skulle vilja kunna börja cykla snart och ha henne med
    En leksaksaffär, den är röd med lite glitter och en drake. Sonen hade den när han var kring året, ca 10 mån korr. Kommer tyvärr inte ihåg märket just nu, men jag kan kolla när jag är i källaren nästa gång. Den har iaf väldigt många och olika tjocka inlägg för att passa på små barn.
  • chokladkaffe

Jag cyklar med mina två, 1 och 3 år i cykelvagn, där har de hjälm. Hade jag cyklat med en spädis i babyskydd, ingen hjälm. Ska de ha det i bilen då också

Biltema har små hjälmar, vet inte när de börjar passa. Cykelaffärer har också om man vill pynta några hundra extra för att slippa Biltema.   

Svar på tråden Bebis i cykelvagn - hjälm?