• Veladis

Bebis i cykelvagn - hjälm?

Om man cyklar med bebis i cykelvagn, ska då bebisen använda hjälm (dvs, vad säger lagen). Räknas det då som cykel, eller som barnvagn? Ganska bra att veta då barn under 15 skall ha hjälm vid cykling.

Och om de inte ska det enl lag, bör de i allafall ha det, vad säger ni? Hur gör ni som har bebisar i kombinerade vagnar, t ex Croozer eller vad de heter? Där det tex finns babyhängmatta?

Vår minsta är snart 6 månader, och vi har monterat ett babyskydd i en täckt cykelkärra för att kunna cykla hela familjen i sommar. Bra att veta vad som gäller.   

• Svar på tråden Bebis i cykelvagn - hjälm?
  • Veladis

Jag hittade bland frågor och svar på NTFs sida att hjälm rekommenderas i cykelkärra.

• Veladis
    Meal skrev 2012-06-17 18:52:37 följande:
    Okej, det kan inte jag se. På alla sidor jag läst står det att också cykelkärra omfattas av cykelhjälmslagen. Oavsett lag eller rekommendation så hade jag inte cyklat utan hjälm när det är viktigt för säkerheten. Av samma anledning som jag enbart låter mitt barn åka i godkända bilbarnstolar. Jag cyklade inte med min baby men väntade till han var 1 år

Du får gärna länka till alla de sidorna.

På den sidan i länken ovan står det först att man omfattas av lagen även i kärra, sedan att det rekommenderas. En kompis hade pratat direkt med NTF och de satt om bebis sitter i babyskydd behövs ingen hjälm, och att spädbarn under sex månader inte ska ha hjälm i vilket fall för att det gör mer skada en nytta med deras tunga huvuden och relativt svaga nackar...

Så det är väldigt olika bud. 
  • Veladis

Nu ringde jag Polisens allmäna frågetelefon för att fråga vad som gäller rent lagligt, för spädbarn i babyskydd i cykelkärra. Det hade ingen aning. Braaa...

• Veladis

Nu ringde jag 114 14 och frågade igen då jag blev ombedd att återkomma idag då det fansn trafikpoliser på plats. Frågan: omfattas spädbarn i babyskydd i cykelkärra av hjälmlagen? Svar: Nej, det gör de inte. 

• Veladis
    Joico skrev 2012-06-18 20:39:32 följande:
    Så du känner att en lag är nödvändig för att du ska ha hjälm på ditt barn när ni cyklar...? OK.
    Nej det gör jag inte. Läs tråden.
    Jag känner att hon sitter säkert i sitt babyskydd och hjälmen får inte plats, men vill veta vad lagen säger om jag blir stoppad.

Ett fem-s-exmånaders barn i babyskydd kan förmodligen inte ha hjälm - den får inte plats. Men barnet sitter betydligt säkrare  i ett säkrat babyskydd i en cykelkärra utan hjälm, än med hjälm på sätet eller i babyhängmatta i cykelkärran, och än ett barn i cykelstol bakpå cykel - med hjälm. 

Hon sitter alltså, i godkänt babyskydd med bas (Acta Graco Logico), där basen är fästad med bult i en 12 mm plywoodbotten fästad i cykelkärrans stålram. Babyskyddet har komfortkuddar och huvudstöd. Välter kärran hänger hon uppochner i stolen. Vid krock, sidokollision eller dikeskörning skyddar babyskyddet bättre än hjälm.

Annars har vi självklart hjälm när vi cyklar - hela familjen! 

Svar på tråden Bebis i cykelvagn - hjälm?