• Anonym

Är det fel att inte maten serveras direkt på middag/kalas?

Hade barnkalas för min son tidigare idag. Skulle bjuda på mat före tårtan, men maten var inte färdig direkt när min familj kom och det tog 30 min innan maten blev klar. Min familj började knorra och menade på att det hade varit bättre om jag sagt en senare tid då maten inte var klar, nån annan suckade högt över att maten inte var klar. Jag sa att de kunde börja äta av det som var på bordet så fick barnen vänta med sin mat. Fick höra att jag är så känslig och inte förstår skämt osv. I min familj är det ofta att man ska försöka göra sig lustig på någon annans bekostnad och sällan är någon riktigt bra. Min syster och hennes man älskar att göra sig rolig på min bekostnad och jag vet att hon hyser agg emot mig av någon konstig anledning så kalaset slutade med att vi nu skildes åt som sura på varandra. Detta pga en dålig start av att maten inte var serverad när de kom.

• Svar på tråden Är det fel att inte maten serveras direkt på middag/kalas?
  • Min lycka

Här umgås vi först o äter sen,för att sedan sitta å päsa tillsammans.
    Konstigt att bli sur över mattiden. 

• Filipis

Äsch,löjligt!
    Man kan väl umgås/leka/hjälpa till till dess att det är klart. Eller kommer de bara för att äta och inte umgås alls?:/ 

• Anonym

Tycker faktiskt tvärtom, mat ska helst vänta 30 minuter så gästen hinner koppla och hinner med diverse artighetsfraser innan man måste sätta sig vid matbordet och äta på en gång. 

• MajaVira

Vi träffas oftast 30-60 minuter innan det är dags att äta, känns lite tråkigt att bara sätta sig och äta innan man hunnit prata med alla lite först.

• Anonym (En årsak!)

En orsak till att jag har flyttat långt bort från släkten, är att jag slipper umgås med dem!

Tyvärr är det så för somliga. Din familj borde skämmas, och det rejält!Skrikandes

• Nyfiken gul

du säger det själv - det är aldrig riktigt bra vad man än gör i din familj...  alltså hade det gnällts även om du serverat maten direkt dom klev innanför dörren.. Då hade dom säkert gnällt över det också!

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

man vill ju inte ha mat på en gång. då skulle jag känna mig ovälkommen. som att man ska stressa att äta på en gång så man ska åka hem nån gång.

• Anonym

Ja, jag tycker också man kan umgås först. Har ju hänt att min syster inte varit klar med maten direkt när vi kommit. Dessutom har jag själv fått ta med mig specialkost jag äter på kalas (middag är det ju aldrig på tal om). Idag sa min systers man att jag var en sån gottegris och skrattade när jag dekorerade tårtan med m&m som sonen ville ha på sin tårta. Min syster hade en stor födelsedagsfest där Gud och alla människor var välkomna. Vår mamma t.o.m, men inte jag!

• Anonym

Maten ska aldrig serveras på en gång. Först kommer man dit, är social, hälsar och så vidare. Lämnar rum åt dom som är sena. Sen äter man. På så sätt riskerar även maten inte att bli klar för tidigt. Jättekonstigt att sätta sig ner och äta det första man gör. 

Jobbigt att ni fått en sån jargong i familjen, vet precis hur det är. Jag lyckas alltid få mina pojkvänner till att bli sånna för att jag IBLAND kan vara lite sarkastisk. Dom älskar det och sen blir jag bara hånad och till åtlöje hela tiden. När det började så i början med min man sa jag dock ifrån..

Det är svårt när det är en hel familj som är så men man får faktiskt säga att nog är nog. Man måste kunna ha ett vanligt samtal också utan att det bara är en massa driv. 

• Gummibjörnen88

Jag har aldrig varit på kalas/fest där man satt sig direkt vid bordet och börjat äta. Man samlas lite först för att prata med övriga gäster och så och sedan äter man. Oftast är det så hos oss att det dröjer några extra minuter innan alla satt sig till bords eller ställt sig för att  börja ta mat eftersom man är mitt inne i massa samtal :)

• KimPossible

Du skulle ha frågat om de kom enbart för matens skull, och inte alls för att umgås och vara sociala i första hand.

Vissa människor är märkliga, tråkigt när det är ens nära släkt bara. Jag hade nog gett upp en fungerande relation om de fortsatt bete sig så oförskämt som de verkar göra.

Jag tycker snarare det är konstigt när folk står och stressar en till bords när man är borta på middag, väldigt otrevligt. 

Svar på tråden Är det fel att inte maten serveras direkt på middag/kalas?