• Elskling123

Bebis gråter så fort jag lägger ifrån mig henne

Jag har nyligen blivit mamma för första gången och jag behöver nu tips och råd från er erfarna!
    Min bebis ammar och brukar alltid somna efter det. Men så fort jag lägger henne i vagnen eller babysittern eller vart som hellst bort från min famn börjar hon gråta. Jag har ju sett andra föräldrar som kan få en "paus"efter amning och lagt ner sin bebis i vagnen och bebisen har fortsatt sova men förstår inte varför der inte gr för oss?? Finns det något jag kan göra för att få min bebis att bli lite mer van att vara ifrån min famn och närhet? Jag kan inte ens ta en dusch om jag inte har någon annan hemma som kan hjälpa mig. Kan inte laga mat eller ta hand om någonting...ge mig tips och hjälp om ni kan,jag behöver råd! Så jag kan leva mer normalt

• Svar på tråden Bebis gråter så fort jag lägger ifrån mig henne
  • Min lycka

Nu vet jag inte vad du menar med ormalt,då det du skriver är normalt.
    Prova bärsjal så hon får vara dig nära som hon behöver vara.
    Annars så får du allt *stå ut*. 

• Pinguicula

Funkar det inte att vagga henne lite t.ex i vagnen så att hon somnar om?

Annars tycker jag att du ska införskaffa en bärsjal.

• Boosse

Jag hade det också väldigt jobbigt i början! men mest pga mig själv. Jag hade henne i famnen jämt, till och med när hon sov, lade aldrig ifrån mig henne och det vande hon sig med. Kunde till slu inte ens gå på toa själv. jag fick duschal 7 på morgonen när sambon kom hem från nattskiftet. Man får tvinga sig att gå ifrån och lyssna på gråten, för det är ju trots allt inget som gör bebisen illa. Kämpa på!

• obZen

Bebisar har ett naturligt behov av närhet, framför allt om de är nyfödda. Hur stort detta behovet är varierar självklart och är större hos vissa barn än hos andra. Precis som du beskriver var det med min son ända fram till han var fem månader gammal. Han hade ett väldigt stort närhetsbehov och ville vara i famnen hela tiden. Det är bara att gilla läget, ge din dotter den närhet hon behöver och trösta dig med att det går över!Glad

Det bästa tipset jag kan ge är att kanske investera i en bra bärsjal eller ergonomisk bärsele (inte Babybjörn) så kan du bära henne och göra annat samtidigt.

Det kommer att bli bättre allt eftersom hon växer!

The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles.
  • Astrogirlie

Jag hade det likadant mellan 5-8 veckor, med min bebis. Jag fick lite svängrum genom att ha h*n i bärsjalen, där somnade bebis o jag kunde göra annat. Ville jag själv vila la jag mig med bebis. Att gå en kort promenad så bebis somnar kan oxå funka, bara låta h*n ligga kvar sedan.

Och der viktigaste jag kan säga är att det gick över. Nu kan jag lägga bebis ifrån mig någon stund varje dag. Jag tror de små liven helt enkelt har perioder då de behöver mer närhet, och andra perioder då de är tryggare att vara lite själva.

• Natulcien

Vissa bebisar (de flesta, faktiskt) behöver väldigt mycket närhet. Skaffa en bärsjal eller bärsele så att du kan ha henne nära och ändå få saker gjorda. Utom att duscha då...men det får man göra när man får avlastning. Jag duschade alltid på kvällarna när sambon var hemma. Glad

Det är en så kort tid av ens liv det handlar om, även om det kan kännas tungt och lite låst när man är mitt uppe i det. Det blir bättre snart! Glad

• La Lola
    Elskling123 skrev 2012-06-17 18:20:51 följande:
    Jag har ju sett andra föräldrar som kan få en "paus"efter amning och lagt ner sin bebis i vagnen och bebisen har fortsatt sova men förstår inte varför der inte gr för oss??
    För att alla bebisar är olika.
    De flesta har dock ett närhetsbehov och det ska man såklart tillfredsställa.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Min lycka
    Boosse skrev 2012-06-17 18:27:43 följande:
    Jag hade det också väldigt jobbigt i början! men mest pga mig själv. Jag hade henne i famnen jämt, till och med när hon sov, lade aldrig ifrån mig henne och det vande hon sig med. Kunde till slu inte ens gå på toa själv. jag fick duschal 7 på morgonen när sambon kom hem från nattskiftet. Man får tvinga sig att gå ifrån och lyssna på gråten, för det är ju trots allt inget som gör bebisen illa. Kämpa på!
    Låta ett barn ligga å gråta efter närhet...hur kan det inte vara att göra barnet illa???
    Helgalet tänkade. 
  • La Lola
    Boosse skrev 2012-06-17 18:27:43 följande:
    Man får tvinga sig att gå ifrån och lyssna på gråten, för det är ju trots allt inget som gör bebisen illa. Kämpa på!
    Va?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Astrogirlie
    Astrogirlie skrev 2012-06-17 18:29:07 följande:
    Jag hade det likadant mellan 5-8 veckor, med min bebis. Jag fick lite svängrum genom att ha h*n i bärsjalen, där somnade bebis o jag kunde göra annat. Ville jag själv vila la jag mig med bebis. Att gå en kort promenad så bebis somnar kan oxå funka, bara låta h*n ligga kvar sedan.

a.

Ligga kvar o vagnen alltså...

Sen en sak till. Det är ju självklart du ska plocka upp bebin i famnen om den skriker eller gråter, men man kan låter dem gnälla några minuter innan man går dit. Ibland är gnället mer "prat" och de somnar utan att skrika.
Svar på tråden Bebis gråter så fort jag lägger ifrån mig henne