Mens trots amning?
Det sägs ju att om man ammar så håller det mensen borta. Min son är bara två månader och jag ammar dygnet runt och jag fick ändå mens!!! Vad är detta?
Det sägs ju att om man ammar så håller det mensen borta. Min son är bara två månader och jag ammar dygnet runt och jag fick ändå mens!!! Vad är detta?
Inget säkert sätt, det enda man kan säga att amning kan motverka ägglossningen. Men jag har flera väninnor som fått tillbaka mensen under amningen, två blev tom gravida
Hur tätt ammar du? Om det går mer än 4 timmar emellan kan den komma tillbaka. Sen kan det vara helt individuellt också när den kommer...
fast det där är ju en gammal skröna det är olika för alla. vissa får tillbaka mensen snabbare än andra tyvärr. att man inte skulle kunna bli gravid bara för att man ammar är även det en skröna det kan man mycket väl, även innan man fått tillbaka mensen så kom ihåg att skydda er.
Hände mig också. Fick mens 3-4 månader efter förlossningen och ammade tills sonen var nästan 8 månader. Så om ni har återupptagit ert sexliv och inte vill ha en tvåa än så är det dags att se över preventivmedlen!
Har alltid fått tillbaka mensen under amning, har fyra barn. De flesta jag känner har också det, men en vän får inte mens när hon ammar och hon har fem barn.
när kroppen har återhämtat sig kommer ägglossning och mens tillbaka - oavsett amning!
Alllt annat är ren myt!
vill ni inte ha bebis igen så använd preventivmedel!
Och eftersom ägglossningen alltid kommer FÖRE en mens så kan man aldrig veta om man blir gravid/får mens eller inte....
Helt normalt.
De flesta får tillbaka mensen medan de fortfarande ammar, oavsett om man helammar eller inte...
Hur snabbt mensen kommer tillbaka har att göra med hur snabbt din kropp ställer om sig och skickar ut rätt hormoner. För vissa tar det 2 veckor och för andra tar det 2 år, det är ju därför man ska skydda sig direkt man återupptar sexet efter förlossningen.
Det finns ingen garanti att amning håller borta mensen. vanligt vis gör den det men som sagt inte alltid.
Min son har precis blivit 4 månader och jag hel ammar och det OFTA. Fick tillbaka min mens idag.
Ammar du fritt, TS?
min son var prematur och ammade varannan timma dygnet runt första tiden, fick ändå tillbaka mens efter bara 8 veckor.
Jag ammar så ofta som sonen vill. Längst uppehåll har väl varit fyra timmar, men oftast går det bara två.
Med son nr ett funkade det inte att helamma, utan jag gav ersättning också. Mensen kom tillbaka när han var tre månader. Nu trodde jag att jag skulle slippa undan lite längre eftersom jag ammar så ofta, men nej, ungen min är bara två månader denna gång!
Trodde först att det var avslaget som var tillbaka, när jag började blöda igen efter en veckas uppehåll, men nog fasen uppförde sig blödningen som mens. Sen gick det bara 18 dar från mensens första dag så kom den igen. imorse.Gaah!