Anonym skrev 2012-06-18 11:15:47 följande:
Blutsaft innehåller inte särskilt mycket järn och är inget att förlita sig på om man behöver stort tillskott! Dagsdosen innehåller ungefär lika mycket som Apotekets vitamintabletter (20 mg i Blutsaft mot 15-18mg i vitamintabletterna)! Jämför det med järntabletter (Niferex eller Duroferon) som innehåller 100 mg och tas 1-2 om dan.
Jag får nästan alltid jätteont i magen och blir så illamående att jag kräks om jag äter järntabletter på fastande mage eller med bara lite mat. Om du får så stora problem så ta tabletterna i slutet av lite större måltid!
Kostråden ovan är bra, men det räcker sällan som ensam åtgärd under graviditet, och absolut inte om man behöver mycket järn.
Och som de andra skriver, om du har rejäl järnbrist (lågt ferritin) som kan man överväga järnsprutor, men det får du såklart för diskutera med din BM/läkaren på MVC.
Det kan också vara värt att notera att man normalt sjuker rätt mycket i blodvärde (Hb) omkring v 20-25 eftersom blodvolymen då ökar mycket och snabbt och bildningen av röda blodkroppar inte hänger med. Jag tappade över 20 Hb-enheter då och var rejält andfått, men Hb gick sedan upp igen till mina normala nivåer i slutet av graviditeten.
Du har fel. Forskning visar att diet är bästa och mest skonsamma sättet att bota både järnbrist och anemi. Men, givetvis är det inte snabbaste sättet.
"Dietbehandling kan ge resultat både vid mild järnbrist och järnbristanemi. Resultatet antyder
dock att en intensiv tablettbehandling som i Patterson et al. (2001) verkar vara det effektivaste
sättet att höja järnvärdet på kort sikt, men även det sätt som gav mest biverkningar."
www.omv.lu.se/uppsatsdb01/updf/2004/1215_2004.pdf