• Anonym (Blir galen)

Svår järnbrist

Jag har ett blodvärde på 96 och jag mår pyton rent ut sakt. Jag har testat alla möjliga jädrans järntabletter och ingen jag tål, så gjorde jag ett hopp om att testa bultsaft, ca 3 timmar efter intaget av bultsaft så ligger jag på golvet och gråter av magsmärtor sen ram det som vatten när jag gick på toa, vet inte vad jag ska göra längre, mina värden blir bara lägre och lägre och inget funkar Någon som har något som helst förslag är jag tacksam.

• Svar på tråden Svår järnbrist
  • Anonym

Sluta med mjölkprodukter i samband med övrig kost. Koka broccolisoppa, gör broccoligratäng, spenatsoppa är superbra, ät leverpastejsmörgås också, även till frukost. Drick citronvatten till.

Drick inte kaffe.

• Anonym
    Anonym (Blir galen) skrev 2012-06-18 00:27:40 följande:
    Anonym (järn): jag har testat niferex och det gick inte alls kräktes som bara den. Ska prata med CNN om olika alternativ i morgon, typ sprutor. Oj hur mådde du när du hade så lågt? :( Minst: allt i matväg har jag nästan testat men mitt dumma värde vill verkligen inte stiga hur mkt jag än försöker. Jag tog 20 ml som det stod på flaskan och det klara min mage tydligen inte av, och det var ju inte direkt någon stor dos heller :( Tack för listan du skicka med olika tips på mat :)
    Glömde skriva: Du kan även få sprutor om du behöver få ett snabbt tillskott utan att må dåligt.

Stek kött mm i gjutjärnspanna.

Du kan få upp järnvärdet snabbt om du äter rätt men det krävs att du tycker om, och kan äta bl.a spenat och broccoli.
  • Coyote

Anonym (me) - jag har bara fått dropp när jag är gravid, inte annars, trots 4 i s-ferritin och 105 i hb.

• Anonym

Blutsaft innehåller inte särskilt mycket järn och är inget att förlita sig på om man behöver stort tillskott! Dagsdosen  innehåller ungefär lika mycket som Apotekets vitamintabletter (20 mg i Blutsaft mot 15-18mg i vitamintabletterna)! Jämför det med järntabletter (Niferex eller Duroferon) som innehåller 100 mg och tas 1-2 om dan.

Jag får nästan alltid jätteont i magen och blir så illamående att jag kräks om jag äter järntabletter på fastande mage eller med bara lite mat. Om du får så stora problem så ta tabletterna i slutet av lite större måltid!

Kostråden ovan är bra, men det räcker sällan som ensam åtgärd under graviditet, och absolut inte om man behöver mycket järn.

Och som de andra skriver, om du har rejäl järnbrist (lågt ferritin) som kan man överväga järnsprutor, men det får du såklart för diskutera med din BM/läkaren på MVC.

Det kan också vara värt att notera att man normalt sjuker rätt mycket i blodvärde (Hb) omkring v 20-25 eftersom blodvolymen då ökar mycket och snabbt och bildningen av röda blodkroppar inte hänger med. Jag tappade över 20 Hb-enheter då och var rejält andfått, men Hb gick sedan upp igen till mina normala nivåer i slutet av graviditeten.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-18 11:15:47 följande:
    Blutsaft innehåller inte särskilt mycket järn och är inget att förlita sig på om man behöver stort tillskott! Dagsdosen  innehåller ungefär lika mycket som Apotekets vitamintabletter (20 mg i Blutsaft mot 15-18mg i vitamintabletterna)! Jämför det med järntabletter (Niferex eller Duroferon) som innehåller 100 mg och tas 1-2 om dan.

Jag får nästan alltid jätteont i magen och blir så illamående att jag kräks om jag äter järntabletter på fastande mage eller med bara lite mat. Om du får så stora problem så ta tabletterna i slutet av lite större måltid!

Kostråden ovan är bra, men det räcker sällan som ensam åtgärd under graviditet, och absolut inte om man behöver mycket järn.

Och som de andra skriver, om du har rejäl järnbrist (lågt ferritin) som kan man överväga järnsprutor, men det får du såklart för diskutera med din BM/läkaren på MVC.

Det kan också vara värt att notera att man normalt sjuker rätt mycket i blodvärde (Hb) omkring v 20-25 eftersom blodvolymen då ökar mycket och snabbt och bildningen av röda blodkroppar inte hänger med. Jag tappade över 20 Hb-enheter då och var rejält andfått, men Hb gick sedan upp igen till mina normala nivåer i slutet av graviditeten.
    Du har fel. Forskning visar att diet är bästa och mest skonsamma sättet att bota både järnbrist och anemi. Men, givetvis är det inte snabbaste sättet.

"Dietbehandling kan ge resultat både vid mild järnbrist och järnbristanemi. Resultatet antyder

dock att en intensiv tablettbehandling som i Patterson et al. (2001) verkar vara det effektivaste

sättet att höja järnvärdet på kort sikt, men även det sätt som gav mest biverkningar."
    www.omv.lu.se/uppsatsdb01/updf/2004/1215_2004.pdf
  • Coyote
    Anonym skrev 2012-06-18 11:23:32 följande:
    Du har fel. Forskning visar att diet är bästa och mest skonsamma sättet att bota både järnbrist och anemi. Men, givetvis är det inte snabbaste sättet.

"Dietbehandling kan ge resultat både vid mild järnbrist och järnbristanemi. Resultatet antyder

dock att en intensiv tablettbehandling som i Patterson et al. (2001) verkar vara det effektivaste

sättet att höja järnvärdet på kort sikt, men även det sätt som gav mest biverkningar."
    www.omv.lu.se/uppsatsdb01/updf/2004/1215_2004...
    Men under en graviditet har man ju inte så mycket tid på sig, självklart är det bättre att höja nivån med hjälp av kost under "normala" omständigheter. Det är ju därför man är restriktiv med att ge järninjektioner till friska, icke-gravida människor.
  • JagominÄlskling

Ferronol.
    Ferronol är ett flytande järntillskott som man vid daglig användning återfår och bibehåller energinivån i kroppen.
    Innehåller naturliga flavonoider från bär.

Finns i hälsokostbutiker.   

• Marlean

Den här maten fick upp mitt järnvärde ifrån 118-134 nästan direkt. Hoppas du kan äta allt. 

Frukost: Smörgås (Wasa Sport, eller annat grovt bröd) med stora bitar leverpastej (läs ca 1cm tjocka) och apelsinjuice till. DRICK INGET SOM INTE HAR C-VITAMIN I SIG!!!

Mellanmål: Jordgubbar

Lunch: Kokt potatis och spenat. Tillaga spenaten såhär: Ta en kastrull, ta i en msk smör och blanda frusen spenat med 1 kruka hackad persilja. Det kommer smaka precis som "vanlig" spenat men du hämmar inte upptaget av järnet med någon mjölk/grädde eller så. Ta bacon eller ägg till om du vill. Drick apelsinjuice till och ta en kiwi till efterrätt.

Mellanmål: Pumpafrön! Ät pumpafrön som snacks i mängder. Det är kvantiteten du vill ha.

Middag: Nässelsoppa eller blodpudding. Ät aprikoser efteråt.       '

Ät liknande mat några dagar i streck. Det kan vara tråkigt, men det är roligare att äta "riktig" mat än att käka tabletter (tycker jag iaf).             

• Marlean

P.S. Jag var/är gravid och fick Niferex utskrivet och min BM påstod att det inte gick att "äta upp ett dåligt järnvärde" men det är som sagt bullshit. Man måste bara vara envis och faktiskt hålla sig till en järnrik diet och inte sabba den med mejeriprodukter.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-18 11:23:32 följande:

www.omv.lu.se/uppsatsdb01/updf/2004/1215_2004...
    Nej, jag har inte fel. Under graviditet har man mycket stort järnbehov under kort tid och då räcker inte kost för att fylla det behovet. Du tar på dig ett rätt stort ansvar som går ut med råd på detta sätt. Antar att du inte är läkare?
    Din (?) sjukskörteskeuppsats handlar inte om gravida utan om lättare järnbrist hos icke-gravida.
  • Anonym

Är 96 ett så lågt värde?

Jag hade 87 i järnvärde och kände mig pigg. Min BM sa att jag skulle ta två järntabletter ihop med apelsin och det gjorde jag. Då kom jag upp på 95 och låg kvar där tills barnet föddes.

MIn BM sa att det inte var någon fara för barnet utan att man skulle ha bra järnvärden vid förlossningen av någon anledning (minns inte vilken).

• Barbabok

Jag blev nekad järndropp/spruta då jag efter KS hade 87 i hb, mina depåer var 9 vid inskrivning BVC så de lär varit superlåga med orden att det fick jag äta tabletter för att fixa. Detta bara för snart 4v sedan. Ska då tilläggas att jag har ulcerös kolit samt är vegetarian. Tål inte tabletterna. Jag har dessvärre inga bra förslag.

• astro

Du har fått många bra tips redan - skulle säga att de bästa är:

c-vitaminrik mat och dryck
    Inget kaffe, inget te.

Skulle vilja tillägga att du kanske skulle vilja testa LCHF - eftersom man plockar bort all "tom" näring (t ex ris, gryn, potatis) ur den kosten så har de flesta på LCHF mycket bra järnvärden. Särskilt om man äter relativt liberalt dvs mycket bladgrönt och gröna grönsaker. Själv lägger jag till fullkornsbröd då och då som gravid, likaså torkade aprikoser. 

Sedan blir man också lite piggare av att inte gå runt med onödigt mycket vatten i kroppen. Och vatten binder man lättare om man äter socker, även fruktsocker, och stärkelse. 

• ChiMi

Hej!
    Jag är också lågt blodvärde, ligger nog på 80. Enligt läkare så förväntas det inte gå upp av järntabletterna. Tydligen är det påfyllning av röda blodkroppar som jag behöver eftersom jag har mutation i mina. Ja låter jätteknasigt, men jag ska iaf få blodtransfusion. Är gravid i vecka 25.

• Anonym (Rebecka)

Hej ja usch jag fick också jätteont i magen av Blutsaft :( Jag gick till en Life-butik och frågade om de hade något annat som är bra och då rekommenderade de Femineral istället, den skulle vara bättre mot järnbrist också Glad efter en vecka kände jag mig både piggare och inget ont i magen hittills! Har fortfarande bra järnvärden, tog en kur och nu tar jag bara ett par ggr i veckan, hoppas slippa järnbrist framöver...ta i trä! hoppas den funkar för dig också :)

• Anonym (Ät järn förebyggande)

Man kan ta tabletter, få sprutor eller dropp. Även blodtransfusion är en lösning.

Nått många kanske inte vet är att man faktiskt kan få missfall av att ha en alldeles för låg depå från början och kroppen kräver järn på grund av graviditeten. Om det inte tillförs tillräckligt så kan det sluta med att kroppen skyddar sig själv och tar döden på "parasiten" som tar det lilla man ha kvar. Ett bra hb kan vara missvisande dessutom. Och så länge man mestruerar så förlorar man järn varje månad.

Förlorade ett barn på grund av bl a låg järndepå.

Svar på tråden Svår järnbrist