• Inabsentia

Bruten fot

Hej!

Så här lagom till semestern har jag lyckats få en fraktur i foten, vid fotleden på insidan. Ska vara hemma i en vecka och får sedan någon sorts sjukskrivning som ger taxi t o r till jobbet i 6 v, fast jag kommer att ha semester fyra av dem. Så här efter ett par dagar gör det inte lika sjukt ont, men det är ju otroligt opraktiskt att inte kunna gå med två småbarn hemma.

Så - ni som lyckats med samma bedrift, hur lång tid tog det innan ni kunde gå igen, överhuvudtaget och som vanligt? Efter hur lång tid får man belasta foten minsta lilla? Hur länge var ni gipsade? Behövs det sjukgymnastik sedan? Hur slipper jag få så ont i händerna och den fot och det knä som jag nu belastar dubbelt? Dela gärna med er av alla tips och erfarenheter!

• Svar på tråden Bruten fot
  • Vinterankan

Jag har brutit en väldigt massa saker och fotleden är en av dom. Jag cyklade efter en dag, gick på gipset efter två dagar och började arbeta som servitris efter 5 dagar. Beror lite på var brottet sitter och hur det ser ut hur mycket man kan belasta. Min fotled gick av precis ovanför fotknölen med ett brott som var bara rakt av. Jag hade sönder gipset litegrann så att foten gick att böja upp och ner (inte i sidledes) vilket gjorde det lättare att gå. Gjorde också att jag hade en väldigt bra rörlighet i fotleden efter att gipset togs bort. 

• Inabsentia

Ojdå, det låter ju lovande. Fast jag får inte lov att belasta alls på en vecka, så mitt har nog placerat sig lite sämre. Var tydligen en glipa på en mm, så de ska röntga om en vecka och se om operation krävs eller om det kan läka ändå. Men då kanske det finns hopp om att kunna göra något vettigt i alla fall sista semesterveckan, om ca fem veckor.

• SphynxMaja

Jag bröt fotleden i december förra året. En fraktur på utsidan strax ovanför fotknölen. Jag opererades och de satte in en platta samt 5 skruvar. Hade gips i 6 veckor.
    Under de första 4 veckorna fick jag inte belasta foten alls. De sista två fick jag endast "punktmarkera" dvs sätta ner foten som stöd.
    Jag släppte kryckorna helt 4 dagar efter att gipset var borttaget men haltade väldigt mycket och det gick inte fort att ta sig fram.
    Började med sjukgymnastik veckan efter att gipset var borta. Och kunde gå normalt efter ca 1½ månad. Hade dock fortfarande ont och var svullen. Eftersom smärtan satt kvar 3 månader efter att gipset var borta och jag tyckte mig känna en av skruvarna tog jag kontakt med ortopeden igen. De bokade in en ny operation för att ta bort "skrotet" och nu 1½ månad senare har jag inte alls lika ont. Känner knappt av det i vardagen, däremot är det forfarande smärtsamt att springa, men förhoppningsvis kommer detta att försvinna med tiden. Jag går fortfarande på sjukgymnastik.

Det är svårt att ge en uppfattning om hur lång tid det kommer att ta innan du är helt återställd för det är väldigt individuellt och beror såklart även på hur frakturen ser ut. Jag anser att min väg tillbaka har varit lång men min sjukgymnast tycker inte det. Han säger att det är normalt vid den här typen av skada. Det är ju trots allt en led och foten belastas ju varje dag. Så... mitt tips till dig är. Ha inte för brottom, var beredd på att det kommer att ta tid.

Jag fick också ont i händerna av kryckorna och i ryggen och benet jag belastade under tiden jag var i gips. Man felbelastar ju hela kroppen så det är inte så konstigt. Mitt råd till dig är att sätta fast mjuka kuddar på kryckornas handtag (finns att få på sjukhuset eller köpa på apoteket) det gör det skönare för händerna. Mycket mer råd än så kan jag tyvärr inte ge.

• Inabsentia

Det låter jättejobbigt, men vad bra att det inte känns av lika mycket nu. Då får jag hoppas att jag slipper operation. Tiden det tog för dig att släppa kryckorna stämmer rätt så bra med min sjukskrivningstid, men jag får hoppas att det går snabbare... Just nu känns det som om det kommer att ta en evighet... Att ligga hemma i soffan är dessutom så otroligt tråkigt. Tur att jag har ett kontorsjobb och kan jobba med gipset när det slutat göra alltför ont.

De där kuddarna ska jag genast skicka sambon för att skaffa, tack för tipset!

• Vinterankan

Ja det beror som sagt på hur brottet är. Jag hade den "bästa" typen av brott. 

Angående kryckorna så skaffa sådana där kuddar som nämns ovan (eller bara ta och klipp till skumgummi och knyt fast med ett snöre). Sedan så är det en viss teknik med kryckorna. Man ska inte lyfta upp sig när man hoppar utan bara ställa i kryckorna och i princip "falla" framåt. Många har för långa kryckor och lyfter för mycket vilket ger en jobbig och onödig belastning på både armar och axlar. Eller för korta vilket ger en oergonomisk ställning för ryggen. Testa lite olika tekniker och längder så kommer du märka skillnad. Jag har totalt sett tillbringat säkert ett år av min tonårstid på kryckor då jag hade en benägenhet att skada mig i tid och otid så jag har övat en del på tekniken Glad

• Inabsentia

Tack för tekniktipsen. Jag är som sagt sjukt uttråkad här hemma, så jag ska testa lite olika längder. Och efter det här kommer jag att ta tag i benträningen igen, har väldigt skruttiga knän och fotleder, vilket säkert bidrog till det här eländet, så nu blir det träning. Kommer helt klart att uppskatta att kunna göra saker dessutom. Utan att vara hindrad av kryckorna. Kanske kan få det till att bli positivt i slutänden, även om det inte känns så nu.

• jossansthlm

Hej jag har en fråga vi var ute och plockade svamp idag och ramlade i mellan 2 stenar och gjort illa knölen innan för foten kan man bryta den ?

• Inabsentia

Aj då, ingen aning. För mig gjorde det så ohyggligt ont att jag inte hade en tanke på att inte gå till läkaren och kolla upp det. Så tror du att du kan ha brutit den så är det bara läkaren som kan svara, efter en röntgen. Man kan väl få frakturer i alla skelettdelar om det vill sig illa kan jag tänka mig. Hoppas du inte brutit något.

Jag är för övrigt på benen igen efter sex veckor i gips, sista veckan gick jag på benet trots gipset och hade bara kryckorna till att balansera med utomhus. Har fortfarande ingen känsel i hälen, foten svullnar och är stel och knät på andra benet blev dåligt, så jag riskerar att behöva operera det (igen, senast för 1,5 år sedan...). Tappade dessutom kraften i ett finger pga överbelastningen av kryckorna, men det är bättre nu. Slapp operation och behöver inte sjukgymnastik enligt läkaren, men ska nog gå till en sjukgymnast ändå.

• Inabsentia

Hade förresten brutit vadbenet, inte foten, långt ner mot fotleden. Lyssnade nog inte så noga eller var så hög på alla smärtstillande på akuten att jag inte fattade ;).

• jossansthlm

Får se hur de går under natten
    Men sjukvårdsupplysningen tyckte att jag skulle gå till vårdcentralen

Svar på tråden Bruten fot