• Anonym (Eva)

Någon som hyrt ut lägenhet till någon med försörjningsstöd?

Hej!

Jag har min 2,5 till uthyrning på Blocket i Malmö. Den är på 1 år ca i ett andrahandskontrakt. Jag valde att inte ha något nummer i annonsen utan endast mail. Jag får ett 50-tal mail varje dag och jag har fastnat för några. Många har jobb, fasta och fina inkomster, kan betala mer i hyra, betala ett halvårs deposition och liknande. Har många att välja och vraka mellan men mitt bland alla mail fastnade jag för en kvinna som jag har haft lite kontakt med.

Hon är ganska ung och har ett litet barn och är bostadslös. Hon är arbetslös, har betalningsanmärkningar och t.om hyresskulder som hon haft innan barnets tid och hon har varit bostadslös sedan hon separerade från barnets Pappa för 1,5 år sedan. Ingen optimal hyresgäst men mitt hjärta gråter för barnets skull, som får utstå att hoppa mellan olika hem, vänner och bekanta. Hon har mailat kopia på ett intyg hon har från socialen att dem hjälper henne med hyra och hon har borgensman, en släkting till henne. Min bostadsrättsförening har kollat upp allt och allting stämmer, nu är det upp till mig att bestämma mig huruvida jag vill hyra ut min lägenhet till henne eller inte.

Jag undrar om någon annan har hyrt ut sin lägenhet i andra hand, eller som hyresvärd i förstahand, till någon som har socialbidrag? Hur har det gått? Sköter SOC hyresbetalningarna som dem ska?

Tacksam för snabba svar då jag lovat den unga kvinnan svar idag innan kl 16.

Mvh Eva.

• Svar på tråden Någon som hyrt ut lägenhet till någon med försörjningsstöd?
  • katalysator

Jag tror inte att du behöver oroa dig, soc brukar inte låta ett litet barn hamna på gatan utan prioriterar sådana ärenden. Det som däremot kan blir ett problem är att kvinnan kanske inte har buffert att täcka om någonting i lägenheten, mot förmodan, skulle gå sönder. Jag tänker att små barn i oövervakade ögonblick har en tendens att gå loss med tuschpennor på tapeterna till exempel Flört Men finns det en borgensman så är det ju absolut inga problem, bara att se till så att sådant slitage finns reglerat i ert avtal.

• Anonym (soc.)

Om jag vore som dig, så skulle jag kunna hyra ut under förutsättning att det finns en överrenskommelse med socialtjänsten och hyresgästen att de ska betala ut hyresdelen DIREKT till dig. Annars skulle jag faktiskt inte ens överväga att hyra ut till någon som har hyresskulder sedan tidigare, hur behjärtansvärt det än må vara.

• Ms H

Så fint av dig att vilja hyra ut till henne. Jag tycker att du ska ringa till berört socialkontor och fråga hur det fungerar.

• Anonym

Jag hade INTE hyrt ut till henne.....

• Anonym (Eva)

Hej!

Tack för era svar. Ja, jag står lite i valet och kvalet. Hon har varit inneboende med barnet på korta rumsuthyrningar och jag har varit i kontakt med dessa fyra personer där alla sagt att hon skött betalning bra, varit duktig med städning och hållt rent kring henne och barnet samt att dem är lugna båda två. Jag tvivlar på att en mamma som vill ha ett bra liv med sitt barn skulle strunta i att betala hyran. Hon verkar väldigt angelägen om att få starta ett nytt liv med sitt barn och alla barn borde få ha ett fast hem med sina föräldrar.

Jag var alldeles nyss i kontakt med hennes handläggare på hennes stadsdelsförvaltning och hon säger att kvinnan har skött sina aktiviteter i 3,5 år hos dem. Gör det hon skall och söker aktivit arbete. Hon har haft fasta utbetalningar och har redovisat kvitto på alla pengar som är utbetalda till så som hyra, medicin och andra räkningar.

Jag har beslutat mig för att hyra ut till kvinnan, alla är värda en andra chans! Nu ska jag gå och göra hennes dag

• Baby1112

Håller med Ms H. Ring socislkontoret och fråga. Tycket det är jättefint av dig att vilja hyra ut till henne!

• MickeN1973

Håll henne i öronen.

Se till att hyran går via autogiro eller automatisk överförsel.

Och givetvis ska hyresgästen själv betala sin hyra.

• katalysator

Åh, jättefint av dig TS! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym

Jag skulle tveka stort men skulle vilja prata med henne tillsammans med sochandläggaren och från det avgöra. När det gäller pengar tänk inte med hjärtat tänk med hjärnan.

• Cornellia
    Anonym (Eva) skrev 2012-06-18 11:22:19 följande:
    Hej!

Tack för era svar. Ja, jag står lite i valet och kvalet. Hon har varit inneboende med barnet på korta rumsuthyrningar och jag har varit i kontakt med dessa fyra personer där alla sagt att hon skött betalning bra, varit duktig med städning och hållt rent kring henne och barnet samt att dem är lugna båda två. Jag tvivlar på att en mamma som vill ha ett bra liv med sitt barn skulle strunta i att betala hyran. Hon verkar väldigt angelägen om att få starta ett nytt liv med sitt barn och alla barn borde få ha ett fast hem med sina föräldrar.

Jag var alldeles nyss i kontakt med hennes handläggare på hennes stadsdelsförvaltning och hon säger att kvinnan har skött sina aktiviteter i 3,5 år hos dem. Gör det hon skall och söker aktivit arbete. Hon har haft fasta utbetalningar och har redovisat kvitto på alla pengar som är utbetalda till så som hyra, medicin och andra räkningar.

Jag har beslutat mig för att hyra ut till kvinnan, alla är värda en andra chans! Nu ska jag gå och göra hennes dag
    Gud vilken härligt människa du verkar vara! Önskar att jag vågade vara lite mer som du!
Svar på tråden Någon som hyrt ut lägenhet till någon med försörjningsstöd?