Någon som hyrt ut lägenhet till någon med försörjningsstöd?
Hej!
Jag har min 2,5 till uthyrning på Blocket i Malmö. Den är på 1 år ca i ett andrahandskontrakt. Jag valde att inte ha något nummer i annonsen utan endast mail. Jag får ett 50-tal mail varje dag och jag har fastnat för några. Många har jobb, fasta och fina inkomster, kan betala mer i hyra, betala ett halvårs deposition och liknande. Har många att välja och vraka mellan men mitt bland alla mail fastnade jag för en kvinna som jag har haft lite kontakt med.
Hon är ganska ung och har ett litet barn och är bostadslös. Hon är arbetslös, har betalningsanmärkningar och t.om hyresskulder som hon haft innan barnets tid och hon har varit bostadslös sedan hon separerade från barnets Pappa för 1,5 år sedan. Ingen optimal hyresgäst men mitt hjärta gråter för barnets skull, som får utstå att hoppa mellan olika hem, vänner och bekanta. Hon har mailat kopia på ett intyg hon har från socialen att dem hjälper henne med hyra och hon har borgensman, en släkting till henne. Min bostadsrättsförening har kollat upp allt och allting stämmer, nu är det upp till mig att bestämma mig huruvida jag vill hyra ut min lägenhet till henne eller inte.
Jag undrar om någon annan har hyrt ut sin lägenhet i andra hand, eller som hyresvärd i förstahand, till någon som har socialbidrag? Hur har det gått? Sköter SOC hyresbetalningarna som dem ska?
Tacksam för snabba svar då jag lovat den unga kvinnan svar idag innan kl 16.
Mvh Eva.