• Duckan

Få bort plopp från icke tvättbar soffklädsel?

En öppnad plopp har lämnats i vår soffa och toffén har runnit ut till en pöl av klet. Klädseln är icke tvättbar. Tips för att få bort det?
    Låta det torka in och sen rugga bort det var min första tanke, men efter 2 dagar är den fortfarande bara kletig och svår att få bort. 

• Svar på tråden Få bort plopp från icke tvättbar soffklädsel?
  • Millan91

Om kuddarna eller klädseln går att ta av, så släng in det i frysen några dagar, prova sedan försiktigt att skrapa av.

• Duckan

Den tanken slog mig också, men det är på två klädslar och de går inte in i vår lilla frys dessvärre. Ska överväga att tömma frysen dock så kanske det går. 

• Millan91

Ja, för det är bra med frysen, det gäller samma sak med tuggummin :)

Hoppas det löser sig för dig. 

• Masalian

Frysspray finns väl... men vet inte vart man får tag i det. Annars prova med frysklamp uppepå och sedan skrapa?!

• Duckan

Frysklampar kanske funkar, problemet är att så fort de börjar smälta är det kört, vatten lämnar fläckar på tyget.

(Ja, vem är så dum att de köper en sån soffa, jo vi som inte läste på ordentligt, grrr) 

• LaFontaine
    Duckan skrev 2012-06-18 11:55:33 följande:
    Frysklampar kanske funkar, problemet är att så fort de börjar smälta är det kört, vatten lämnar fläckar på tyget.

(Ja, vem är så dum att de köper en sån soffa, jo vi som inte läste på ordentligt, grrr) 
    Frysklamp i fryspåse?

(Misströsta inte, mina föräldrar skaffade vit tygsoffa när jag föddes. Den kräktes jag blåbärspuré på sen...) 
  • La Lola
    LaFontaine skrev 2012-06-19 10:02:42 följande:
    Frysklamp i fryspåse?

(Misströsta inte, mina föräldrar skaffade vit tygsoffa när jag föddes. Den kräktes jag blåbärspuré på sen...) 
    Vitt tyg är ju dock kanonbra för sånt går ju (oftast) att bleka.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Duckan

Frysklamparna gjorde inte så mycket för den sega kolan, låter skiten torka in och hoppas på det bästa.
    Tack för alla bra svar! 

• supersemlan

Ok klädseln går att ta av skulle jag ta den till en kemtvätt och fråga om de kan göra någonting. 

• Duckan

Står iofs icke tvättbar men kemtvätt kanske är annat?
    hur som, turligt nog sitter fläckarna att de går att dölja ganska bra  bakom en kudde. 

• La Lola
    Duckan skrev 2012-06-19 10:49:16 följande:
    Står iofs icke tvättbar men kemtvätt kanske är annat?
    hur som, turligt nog sitter fläckarna att de går att dölja ganska bra  bakom en kudde. 
    Jepp.
    sv.wikipedia.org/wiki/Kemtv%C3%A4tt
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Duckan

Alltså jag vet vad kem innebär, men klädsen anger att ingen tvätt alls kan göras på den (om jag inte minns fel).

Svar på tråden Få bort plopp från icke tvättbar soffklädsel?