• Womanizer

Svenska tjejer - ett socialt förfall

Bästa Familjeliv,

När jag för några år sedan träffade en kvinna från Ukraina som tillfälligt jobbade som tolk i Sverige fick jag en helt annan syn på jämställdhet. Idag är vi ett lyckligt par sedan några år och för henne är det otänkbart att jag som man ska laga mat, städa eller utföra annat hushållsarbete. Hon ser det som sin plikt som kvinna på samma sätt som det är min plikt att försörja oss. 

Kvinnan jag är tillsammans med ses av mina vänner som lite av en trophy-wife (vi är dock inte gifta).  Detta då hon är en sådan som andra män stannar upp och vänder sig om på gatan för att beundra. För henne är det naturligt att göra sig vacker varje dag och att klä sig snyggt. Hon berättade att en kvinna är mannens visitkort, och därför vill hon alltid göra ett vackert intryck. Själv är jag knappast något modell men har samtidigt aldrig haft svårt att träffa svenska tjejer tidigare.

I början var det lite ovant att lära mig förstå hur denna kvinna fungerade. Som svensk man var jag van med att göra det mesta i samförstånd med min respektive. Detta förklarade hon dock efter ett tag att jag skulle sluta med. I öststaterna ses det som direkt omanligt att rådfråga sin kvinna vilken film hon vill se, eller om det är okej för henne att jag bjuder hem några vänner eller kollegor. En man i hennes ögon är inte rädd för att ta dessa initiativ själv och kvinnan följer efter. 

När vi hade varit tillsammans en tid bjöd jag hem några kollegor. Hon var väldigt glad över detta eftersom hon då gavs chansen att visa hur duktig hon var i köket och hur bra kvinna hon var. Middagen blev en festmåltid värd nobellmiddagen och hela tiden servade hon våra gäster och var lyhörd inför att de skulle må så bra som möjligt. En av tjejerna i sällskapet började sedan prata skit om mig på kontoret eftersom hon ansåg att jag var en mansgris som förtryckte denna kvinna. När jag berättade det för tjejen blev hon för första gånger helt vansinnig. Hon var i princip beredd att ringa upp denna tjej och läsa lusen av henne. 

För henne var jag en drömkille. Jag dricker mig aldrig berusad, har ordnat ekonomi, gör henne glad med små presenter och skulle aldrig drömma om att slå henne. Inte heller springer jag till prostituerade eller går på porrklubb vilket är väldigt vanligt förekommande för ukrainska män. Jämställdhet för henne handlar inte om dela på hushållssysslorna utan om att båda tar delat ansvar för helheten. Hon som kvinna sköter hemmet, och jag som man sköter ekonomin. 

Hon jobbar förvisso lite fortfarande som översättare, och drar också in pengar. Detta är dock enbart för att hon tycker det är roligt, och hon gör det enbart några timmar i veckan som en hobby eftersom hon talar och skriver flera språk flytande. 

Varje morgon när väckarklockan ringer kliver hon upp för att ordna kaffe och frukost åt mig samt stryker skjortan om det behövs. När jag kommer hem möter hon mig i hallen med ett leende och hänger upp min kavaj. Maten står alltid uppdukat på bordet och som regel är det flera rätter att välja på. Efter maten vet hon att jag gillar att byta till bekvämare kläder luta mig tillbaka i favoritfåtöljen och läsa DI. Varje gång kommer hon ut med kaffe och efterrätt, eller något fruktfat. 

Sex blir aldrig en förhandlingsfråga som det kan bli i andra förhållanden. Trots att vi nu varit tillsammans ett par år har vi sex varje dag, och ibland flera gånger varje dag. Bättre sexliv har jag aldrig haft! Går vi ut, om det så bara är till affären ska både sminket, håret och kläderna fixas till innan. Det är dock något hon gör varje dag på rutin så det är väldigt sällan jag behöver vänta någon längre tid innan vi kan lämna hemmet. 

Finns det nackdelar? Jodå, det gör det. När hennes morfar blev sjuk åkte hon dit och var borta i två veckor för att ta hand om honom. Kvinnor från öst är väldigt familjeorienterade och familjen är alltid viktigt och högt prioriterad. De har kommit och hälsat på 2 ggr och det blir lite väl intensivt för min smak. 

Fördomarna från omgivningen fanns naturligtvis där, och finns så även idag om än i mindre omfattning. Allt från nedlåtande blickar till en kvinna som mer eller mindre förklarade mig som en värsta sortens våldtäktsman som utnyttjade försvarslösa fattiga kvinnor. Att hon sedan tjänade nästan lika bra som mig eftersom hon var anställd på ett internationellt företag spelade ingen som helst roll. Att hon dessutom var snygg var tydligen ett problem också eftersom jag (tydligen i egenskap av ful) inte hade rätt att ha en snygg kvinna.

När jag träffade denna tjej var jag helt själv om det på kontoret. Nu har två andra manliga kollegor gjort precis samma sak, och de säger båda samma sak: Aldrig mer en svensk kvinna!

Detta är inte på något sätt ett försök att trycka ner svenska tjejer, utan ett sätt att få igång diskussionen om könsroller på riktigt. Feminister vill gärna framhålla sig som jämställda samtidigt som jag sällan hör någon feminist kritisera det faktum att det idag finns ett tiotal lagar i Sverige som aktivt diskriminerar män. Inte heller det faktum att deras kamp om jämställdhet resulterat i att män idag gör mer av det som tidigare främst sågs som kvinnans uppgifter (ta han om hem, matlagning och ungar) medan typiska manliga sysslor fortfarande utförs av främst män. Hur ser ni på det? Berätta gärna om ni är en han/hon eller hen och vilken ålder ni har så blir det enklare att se om det finns något mönster. 

Tack för ordet. 

• Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall
  • Rödnäbba
    Womanizer skrev 2012-06-19 13:23:39 följande:
    Som jag skrev tidigare sätter jag undan pengar till henne varje månad i konton som hon står på. 
    Får ni lika mycket?
  • Fnattan

Det låter underbart! Var träffar jag en sån partner? Dvs en man som vill vara mitt visitkort och står med middan klar, nyduschad och snyggt klädd varje dag när jag kliver in i mitt hem efter jobbet? Som vill vara värd för mina spontant påkomna fester och laga en festmåltid på nolltid? VAR FINNS HAN?

• Womanizer
    Justus skrev 2012-06-19 12:18:53 följande:
    "en utopi"... OK, det säger väl allt! Du vill alltså gärna se en sån utveckling, som skickar in Sverige i en nedåtgående spiral. Tack och lov att de flesta kvinnor har helt andra värderingar än din kvinna har!

Att du under en period av ditt liv klarade av att leva på 17000 innebär inte att det skulle gå i längden och för alla. Du läste tydligen inte vad jag skrev om vad som händer om alla skulle göra likadant! Vi skulle hamna i en ekonomsik regression som skulle radera ut alla förutsättningar för vårt välfärdssamhälle. Sånt som är bra om man inte har så hög lön är t.ex. att utnyttja är mängder av statliga och kommunala inrättningar, som t.ex. kollektivtrafik, vägnätet, tåg etc. men det skulle inte kunna finansieras om hälften av arbetskraften valde att stanna hemma. Stora delar av vårt samhälle skulle få stänga ner eftersom vår BNP skulle minska dramatiskt.

Att ni kan välja att leva på det här sättet och fortfarande ha det fantastiska svenska samhället kvar som fond till ert liv beror på att det är en massa andra som INTE lever som ni gör och därmed får det att fungera. Ni är helt enkelt parasiter på den svenska jämställda samhällsmodellen. Åk till Ukraina och lev där istället, du kommer säkert att stormtrivas!
    Jag skriver att det är en utopi, dvs det har aldrig varit så och det kommer aldrig att inträffa att 100 procent av kvinnorna slutar arbeta. 
  • MissCat
    MissCat skrev 2012-06-19 13:26:51 följande:
    Dina pengar du får som är skattade är redan skattade flera gånger om, konstigt ja men så är det. Ja om summan överstiger 16.800 per år , 1400 per månad bör de skatta för dem.
    Förlåt det är 18.612 man får tjäna utan att deklarera eller betala skatt.
  • Lingonbär
    Womanizer skrev 2012-06-19 11:43:59 följande:
    Kvinnor har arbetat i alla tider, om än i mindre utsträckning så det är inte något revolutionerande att en svensk kvinna förvärvsarbetar. 

… svensk lag på ett tiotal punkter diskriminerar män?
    … det finns statligt starta eget-bidrag som bara kan sökas av kvinnor?
    … det finns statligt stöd för att göra film som bara kan sökas av kvinnor?
    … det finns rehabilitering med statliga pengar som bara är tillgänglig för kvinnor?
    … det finns statligt stöd för kvinnor, men inte män, som vill organisera sig?
    … det finns särskild karriärhjälp för statstjänstemän som bara är tillgänglig för kvinnor?
    … det finns en särskild statlig satsning på att förbättra kvinnors arbetsmiljö?
    … Försvarsmakten rekryterar kvinnor även om dessa har sämre testresultat än män som också har sökt?
    … regeringens regleringsbrev till ett flertal myndigheter föreskriver att kvinnor ska prioriteras?
    … Kronofogdemyndigheten har en särskild satsning på kvinnor med skuldproblem, trots att fler män än kvinnor är drabbade?
    … den statliga myndigheten Skogsstyrelsen arrangerar kurser som bara är öppna för kvinnor?
    … det statliga bolaget Sveriges Radio söker en sportreporter, men skriver i annonsen att bara kvinnor får söka?
    … många universitet och högskolor ger kvinnor snabbspår i den akademiska karriären
    … den statliga myndigheten Vinnova under fem år har delat ut 500 miljoner kronor till disputerade forskare – under förutsättning att de har kvinnligt kön?
    … Diskrimineringsombudsmannen (DO) ofta väljer att avstå från att agera när företag ger kvinnor ”tjejrabatt” på varor och tjänster, eller ger kvinnor bättre villkor än män?
    … det finns diverse statliga och kommunala ungdomssatsningar som bara är öppna för tjejer?

....Kvinnor diskrimineras? 

Ok jag kan hålla med om att flera av punkterna kan ifrågasättas. Men alla satsningar som görs är ju för att hjälpa gruppen kvinnor. Att då vara avundsjuk på det, det blir lite som att gnälla över att det finns speciella satsningar för invandrare som inte vanliga svenskar kan få ta del om. Man glömmer då att det är samhällsnyttiga satsningar, att det finns ett större perspektiv på längre sikt än vad den enskilda individen kanske uppfattar. Sen förstår jag också att det väcker ont blod hos såna som dig och då kanske får omvänd effekt då du uppenbarligen vill straffa alla svenska kvinnor genom att insinuera att vi är socialt förfall och inget att ha. Det är en avvägning man måste göra vid alla sorters investeringar. För- och nackdelar, möjligheter och risker. Uppenbarligen har någon räknat fram att det bör löna sig att stödja kvinnor då de flesta män inte resonerar som dig.

Sen undrar jag, ser du verkligen ingen vinst i att en människa, oavsett kön, är självförsörjande och kan välja sitt liv fritt, utan att hamna i skiten om han/hon inte vill leva med sin partner längre? Jag tycker det är viktigt och även om man tänder på att vara slav åt sin partner så bör man se till att skydda sig själv ändå. Nu verkar ju din kvinna ha sitt på det torra då hon både har ett jobb och du sparar åt henne. Kvar blir då endast att ni gillar eran uppdelning och andra gillar annan sorts uppdelning. Och det kan man knappast klaga på folk för.
  • Womanizer
    Anonym (??) skrev 2012-06-19 12:42:42 följande:
    Så du jämför att hon har sex med dig med att du går till ditt arbete. Innebär inte det att hennes arbete är att ha sex, dvs prostitution?
    Ungefär lika intelligent som att påstå att giftemål bara är en variant på prostitution. 
  • TheLightOfMyLife

Å fy lämna om hon börjar gå hemma i mjukisbyxor... Det var det värsta jag hört på länge. Vad händer när ni får barn? Hon går upp i vikt och hinner inte ta hand om sig de första 2-3 månaderna. Ska du slänga ut henne då? Jisses!
    Det är inte kärlek i mina ögon... Jag gick upp hör och häpna 30 kg under min graviditet... Och min make lämnade inte mig. Visst jag har gått ner alla kilon 5 mån efter förlossningen men inte skulle han lämna mig om jag inte hade gjord det!

• Anonym (valet står fritt)

Håller med vissa andra, om att valet står var och en fritt, så länge man inte påtvingar sitt synsätt och sitt levnadssätt på andra. Var och en, man eller kvinna, har rätt att leva precis som de vill, så länge det inte skadar någon annan och alla inblandade är nöjda med situationen. Jämställdhet är så mycket mer, än hur man fördelar hushållssysslorna. Enligt mig handlar det lika mycket om att respektera var och en som person, oavsett kön.

Du, TS, måste väl ändå inse att din sambo/fru är en produkt av sin uppväxt, kultur och det synsätt som råder i hennes hemland? Precis som vi alla här i Sverige är en produkt av att ha växt upp i vårt sekulariserade och mer eller mindre jämställda samhälle? Bra eller dåligt, på gott eller ont, det är upp till var och en att tycka. Själv är jag som 40-årig, gift, kvinna med fyra barn evinnerligt tacksam över att vara svensk, då jag därmed känner en grundtrygghet i att jag själv kan påverka och göra mina livsval - helt beroende på min läggning, personlighet och fallenhet. Ingen bestämmer över mig och samhället ger mig en grundtrygghet att i stort göra dessa val, tack och lov - och än så länge.

Jag har en bra utbildning, och ett bra jobb, att falla tillbaka på, när jag själv önskar, men just nu har jag valt att satsa på mina små barn - tillsammans med min man. Vi har kommit fram till en livsstil som passar oss som familj, en som  vi kan stå för, främst inför våra barn, som kommer att påverkas av oss och vårt sätt att leva och vara. Jag hoppas att även du och din sambo/fru känner likadant med ert sätt att leva. Att ni båda tycker att det är okej att era eventuella framtida barn, söner och/eller döttrar, anammar och påverkas av ert synsätt. Mycket kan förändras, när man väl får barn och inte bara kan tänka på sig själv längre. För mig är det viktigt att mina barn, döttrar som söner, tillåter sig själva, och tillåts, att utveckla sina själva till sin fulla potential. Jag vill gärna se att vi kan ge dem en grundtrygghet i att göra sina egna val och stå för dem. Att de lär sig respektera andra som de är och sig själva. Du, TS, låter inte som en man som respekterar kvinnor, och dina medmänniskor, särskilt mycket. Bara de som är och tycker som du - eller kvinnor som väljer att leva på ett ganska självuppoffrande sätt. 

Det var någon som svarade dig med att fråga, om du älskar din sambo/fru, även om hon skulle bli som, gud förbjude, en svensk kvinna och vilja arbeta och satsa mer på sig själv? Om hon skulle vilja ändra arbetsfördelningen hemmavid och inte göra allt för att behaga dig? Eller vad skulle hända om du förlorade jobbet och saknade en stadig inkomst? Eller om någon av er blev allvarligt sjuk? Finns ni där för varandra då? Eller bygger allt på att hon behagar och du drar in pengarna?

Jag VET att min man och jag finns där för varandra i alla dessa sammanhang. Vi är jämställda på vårt sätt, ett sätt som innebär att vi ständigt kommunicerar med varandra och ändrar vårt levnadssätt efter de förhållanden som råder i vårt liv, just nu. Jag känner att han respekterar mig och jag respekterar honom, trots att han inte är en "karlakarl" som drar in stora pengar, sköter allt praktiskt och bossar runt här hemma med fru och barn. Jag är också säker på att han älskar mig för att jag är jag, inte för att jag sätter på mig en "mask" av makeup varje morgon, klär upp mig till tänderna för att visa upp mig för hans vänner och kollegor, lagar smaskiga middagar etc. Han är stolt över mig som person och jag över honom. Det är jämställdhet för mig - respekt för varandra, att se hela människan och älska den för det. Kvinnor och män må skilja sig på vissa områden, om man jämför generellt, men går du ner på individnivå, så är det svårt att generalisera på det sättet. Vi är alla individer. 

Slutligen har jag en liten undran. Tror du att du skulle platsa in i ett öststatsland - som svensk man? Tror du att du skulle trivas där? Varför tror du att din fru lever här och inte där, med en man från sitt eget hemland? Du är också en produkt av allt som anses vara "svenskt". 

• Moonis
    Womanizer skrev 2012-06-19 13:16:48 följande:
    Klart jag älskar henne, men glöm det där om villkorslös kärlek efter den inte existerar i verkligheten. Skulle min tjej gå upp i vikt, börja klä sig i mjukiskläder när hon ska ut på stan, börja strunta i hushållsarbetet ja då skulle jag lämna henne.  
    Tragiskt. Samma att hon skulle lämna dig om du förlorade jobbet.

Det är inte äkta kärlek för i äkta kärlek och respekt så stannar man hos varandra även i motgångar och hjälper varandra genom svårigheter.
    Sorgligt att du inte har fått vara med om den sortens kärlek.
  • Lingonbär
    Womanizer skrev 2012-06-19 13:27:44 följande:
    Kvinnor från öst vågar vara just kvinnor. De ser många ggr med avsmak på hur svenska tjejer (om killar) beter sig. För dem är det helt enkelt inte acceptabelt. Naturligtvis finns individer, men det är knappast svårt att se det mönster som ändock finns. 

Att leva på en lön går alldeles utmärk om man väljer bort att leva någon extravagant lyxliv.  

Och vi ser på dem med avsmak när de utan minsta egenvärde vill slava under en fet gubbe .

Jag ser ingen tolerans nånstans. Jag ser bara det gamla vanliga, människor vill olika saker och kan inte alls begripa att alla inte är som dem själva utan ersätter förståndet med förakt och avsmak. Det är lika illa överallt och du TS är inget undantag.
Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall