• Mellanmjölkens land

Hur definierar du "mitt barn kan gå"?

Jag har märkt att olika personer definierar "mitt barn kan gå" på helt olika sätt. Vad är din definition?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur definierar du "mitt barn kan gå"?
  • jodå
    lövet2 skrev 2012-06-18 20:10:22 följande:
    Kan ungarna gå 3 steg utan stöd, så kan de gå. De kanske fortfarande väljer att krypa för det mesta, men de kan gå.
  • Mariohn

Hmm..Har aldrig funderat över det. Min son släppte bordet och gick mellan möblerna när han var 10 månader. Han vägrade krypa. Då sade jag att han kunde gå men han kunde ju inte gå ut och promenera till affären. 

• MarrebarreW

Jag tycker inte att barnet prompt behöver kunna resa sig själv, alltså utan stöd av t.ex. soffan för att man ska säga att det kan gå, men någorlunda stadigt inomhus är att barnet kan gå, enligt mig. Sen håller jag med om att jag nog säger att barnet BÖRJAT gå, när det tagit några enstaka steg utan stöd.

• Fru Bult

"Tar enstaka steg utan stöd och reser sig själv". Sonen gick vid 11 månader. Han kunde gå tvärsöver rummet utan stöd så länge som han inte insåg vad han höll på med. Inte förrän en månad senare drygt föredrog han att gå utan stöd framför att hålla i sig eller krypa.

• Dr Mupp
    stickkontakt skrev 2012-06-18 19:54:28 följande:
    Röstade "Tar enstaka steg utan stöd och reser sig själv" men jag tycker nog att det ska vara mer än enstaka steg (enstaka steg för mig är upp till 5 eller så). Jag sa att min dotter kunde gå när hon reste sig upp någorlunda själv och kunde gå runt i lägenheten. I början gick hon dock mellan olika saker, började vid soffan och gick till bordet där hon stannade upp, sen vidare till fotöljen, sen till TV-bänken osv. Och ramlade hon kröp hon ofta vidare istället för att resa sig och gå.

Håller med om att det verkar väldigt olika vad man menar med "kan gå". Blir så konstigt när någon menar gå längs möbler och någon annan menar helt obehindrat med skor. Min tjej gick längs möbler vid 7 månader och det är först nu vid 12 månader hon kan gå någorlunda bra ute med skor på sig.
    Och våran son gick stadigt utan stöd vid 9 månader, vägrade skor tills tills han var långt över året.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mellanmjölkens land
    Dr Mupp skrev 2012-06-18 20:55:56 följande:
    Och våran son gick stadigt utan stöd vid 9 månader, vägrade skor tills tills han var långt över året.
    Vilket fortfarande innebär att det kan bli lite fel om man vet att din son kan gå och ens egen definition är att kunna gå ute med skor. Hade jag vetat att din son kunde gå sen några månader tillbaka skulle jag mycket väl kunnat plannera för att vi skulle gå ut och stampa i vattenpölar när ni hälsade på Jag säger inte att någon definition är bättre än någon annans men det blir lätt komplikationer när olika personer menar olika saker med samma ord.
  • jodå

Många som tycker att man måste kunna resa sig själv för att kunna gå!...hur tänker ni där?Förvånad

• Äppelpaj80

När man kan resa sig utan stöd och gå relativt obehindrat. Alltså inte ta 5 steg mellan två möbler.

• Dr Mupp
    Mellanmjölkens land skrev 2012-06-18 21:04:45 följande:
    Vilket fortfarande innebär att det kan bli lite fel om man vet att din son kan gå och ens egen definition är att kunna gå ute med skor. Hade jag vetat att din son kunde gå sen några månader tillbaka skulle jag mycket väl kunnat plannera för att vi skulle gå ut och stampa i vattenpölar när ni hälsade på Jag säger inte att någon definition är bättre än någon annans men det blir lätt komplikationer när olika personer menar olika saker med samma ord.
    Han hade gärna stampat i vattenpölar, men då i sina vattentäta krypbyxor. För han gick ute hela vintern utan skor. Hade varma tossar och vattentäta krypbyxor över dem. Problemet var nämligen så att när han lärde sig gå så var det dags för klumpiga vinterskor ute och de var de han vägrade ha på sig. När våren kom och det var dags för lättare skor så accepterade han dem direkt. Kan ju säga att jag var mycket glad att han inte gick på dagis den vintern. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Litet My

När barnet kan gå några steg utan stöd.

Svar på tråden Hur definierar du "mitt barn kan gå"?