Hur definierar du "mitt barn kan gå"?
Jag har märkt att olika personer definierar "mitt barn kan gå" på helt olika sätt. Vad är din definition?
Jag har märkt att olika personer definierar "mitt barn kan gå" på helt olika sätt. Vad är din definition?
Hmm..Har aldrig funderat över det. Min son släppte bordet och gick mellan möblerna när han var 10 månader. Han vägrade krypa. Då sade jag att han kunde gå men han kunde ju inte gå ut och promenera till affären.
Jag tycker inte att barnet prompt behöver kunna resa sig själv, alltså utan stöd av t.ex. soffan för att man ska säga att det kan gå, men någorlunda stadigt inomhus är att barnet kan gå, enligt mig. Sen håller jag med om att jag nog säger att barnet BÖRJAT gå, när det tagit några enstaka steg utan stöd.
"Tar enstaka steg utan stöd och reser sig själv". Sonen gick vid 11 månader. Han kunde gå tvärsöver rummet utan stöd så länge som han inte insåg vad han höll på med. Inte förrän en månad senare drygt föredrog han att gå utan stöd framför att hålla i sig eller krypa.
Många som tycker att man måste kunna resa sig själv för att kunna gå!...hur tänker ni där?
När man kan resa sig utan stöd och gå relativt obehindrat. Alltså inte ta 5 steg mellan två möbler.
När barnet kan gå några steg utan stöd.