• solstikkan

rädd inför födseln

Hejsan jag är verkligen jätte rädd inför förlossningen, jag har varit det egentligen innan jag ens blev gravid. Jag får panik när man inte vet vad som kommer att ske eller hur man ska kontrollera det eller om något går fel. Jag är rädd för att spricka under förlossningen och att jag måste sys eller att dom klipper i mig, vilket verkar göra sjukt ont. Om man sys får man ingen bedövning då? Jag tycker det verkar vara många som bara har haft lustgas. Jag är även rädd att tappa mycket blod eller att jag eller bebisen ska dö under förlossningen. Är det vanligt att känna så? Jag ser verkligen en mardrömsbild framför mig om hur ont jag har och hänger över en stol och bara spyr och att de aldrig går över. När jag ser på tv om fölossning då gråter jag varje gång för att jag blir rädd samtidigt som det är ett fantastiskt ögonblick.

• Svar på tråden rädd inför födseln
  • lena2012

Hej !
    Ja, du är rädd  och har många  tankar om hur det kommer bli.
    Men tankar  och verklighet är inte samma sak !
    Det är mycket vanligt att man  målar upp ett scenario  till sin egen nackdel.
    Men det finns dätt att hjälpa dig och för dig att kunna ta in info  som kan  stödja  och minska din rädsla.
    Jo , man får bedövning om man behöver sy.
    Jag återkommer till detta  i många inlägg: tala med din barnmorska, beskriv din rädsla  och få stöd  och hjälp  .
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden rädd inför födseln