• Linnéa S

Vad är det som inte funkar på BB?

Hej kära FL-are.  När man läser resultaten från utvärderingsenkäter inom vården får BB , altså eftervården, alltid sämst betyg. Söker man här på familjeliv på "BB upplevelser" så får man mestadels fram negativa inlägg. 

Jag läser till barnmorska men då jag har en termin kvar får jag jobba denna sommaren som sjuksköterska 100% på BB. Jag tänkte engagera mig lite grann och utforma tidernas bästa BB vård

Jag har ganska fria händer att utforma arbetspasset själv, oftast har jag hand om ca 7 familjer på ett pass och kan då lägga krutet där jag tycker att det behövs bäst. 

Så, vad har ni för förslag till mitt förbättringsarbete?

• Svar på tråden Vad är det som inte funkar på BB?
  • Lena

Lita på att även förstagångsföräldrar kan ha koll. Det var jobbigast gång ett att bli behandlad som en idiot som aldrig hade sett ett barn innan.

• Linnéa S
    Lena skrev 2012-06-18 21:57:30 följande:
    Lita på att även förstagångsföräldrar kan ha koll. Det var jobbigast gång ett att bli behandlad som en idiot som aldrig hade sett ett barn innan.
    Ok, berätta gärna mer. Var det för att Bm visade dig saker som du redan kunde eller hade hon en nedlåtande ton mot dig? Jag visar ofta första blöjbytet tex, en del kanske tycker det är löjligt men det är svårt att hinna få en uppfattning om vad alla har med sig sedan tidigare. Men visst, individanpassad vård och lyhördhet för för varje persons förmågor, det ska jag ta med mig. 
  • CoolJen

Jag gillade inte att de skulle komma in i tid och otid, varje gång låg vi och sov. På morgonen var det ronden(då man kanske varit vaken halva natten) sen kom det alltid in några under dagen.
    Visst att doktorn ska komma och kolla på barnet men det kan man väl få en ungefärlig tid för istället och bli lämnad ifred resten av tiden.

• CoolJen

Bra att visa blöjbyte, man är ju väldigt handfallen med ett sånt litet knytte men jag tycker att du ska fråga om de vill ha hjälp först.

Berätta även gärna när, var, hur man får frukost/mat och kan ta emot besök.

Se till att mamman har fått ett bra samtal om förlossningen innan hon får åka hem

• Bling1975

Överlag var BB toppen! Men mitt största problem var att personalen inte kommunicerade med varandra och hade så olika rutiner.

När det gällde bebisskötseln kan jag tycka att det är ganska ok för det är ibland bra med flera infallsvinklar och tips för att tex få amningen att fungera. Ibland var det också skönt med de äldre som "tog över lite" och hjälpte till och klappade en på kinden när gråten kom på tredje dagen och ibland var det bra med de yngre som mer peppade och såg till att man fixade det själv.

Men när det gällde min egna eftervård med smärtstillande etc efter snittet så hade det varit bättre om alla gav samma. Nu fick jag ibland sprutor, ibland tabletter på schema, ibland inget om jag inte ringde på klockan beroende på vem som arbetade. På utskrivningssamtalet fick jag instruktioner om vilka preparat jag skulle hämta ut på apoteket och hur jag skulle ta dem (3 olika). Men nästa morgon när vi åkte så fanns inga recept alls på apoteket. Jag gick tillbaka upp och fick svaret att jag bara kunde köpa receptfri alvedon. Då blev jag faktiskt riktigt sur.

Annars var det bara en personal jag riktigt ogillade. Tyvärr jobbade hon natt när man är som mest sårbar. Jag fick ofta ont på natten och hade jätteproblem med amningen. De andra BM skällde för att jag ringde för sällan men hon såg alltid väldigt irriterad ut om jag ringde och svarade knappt på mina frågor. Hon hjälpte heller aldrig till genom att titta hur min dotter låg utan hon ville bara därifrån så fort som möjligt även fast jag bad henne titta. Samma när min dotter hade något blodliknande i blöjan och vi blev oroliga, hon sa bara att det var ofarligt och gick. Det är annars viktigt tycker jag, att man får ordentliga svar om man är orolig över något. Inte bara höra att det är inget. De andra var väldigt bra på att förklara varför saker var som de var så man slapp oroa sig.

• lövet2

När jag fick mitt 7:e barn, så var det inte mycket som funkade. Tydligen ansågs det att jag borde kunna och veta allt redan, så personalen var inte ens in i mitt rum. Jag hade svår järnbrist och orkade inte själv ge mig ut och leta rätt på personal, så jag hade uppskattat om någon åtminstone kommit in och informerat mig om t ex mattider och vilken tid läkaren var där (eftersom jag hade inskrivet i journalen att jag skulle få järndropp). Jag tyckte inte heller det var särskilt kul att bli utslängd 2 dygn efter förlossningen. Med tanke på att jag hade 6 barn som väntade hemma och dessutom knappt kunde stå på benen utan att svimma, så kunde de ha varit lite mer flexibla och låtit mig stanna ett par dygn extra.

• Linnéa S
    CoolJen skrev 2012-06-18 22:04:10 följande:
    Jag gillade inte att de skulle komma in i tid och otid, varje gång låg vi och sov. På morgonen var det ronden(då man kanske varit vaken halva natten) sen kom det alltid in några under dagen.
    Visst att doktorn ska komma och kolla på barnet men det kan man väl få en ungefärlig tid för istället och bli lämnad ifred resten av tiden.
    ok, hade du uppskattat om bm sa "Här på BB får ni ringa på klockan så fort ni vill att vi kommer in, så slipper vi störa er när ni vilar"

Barnläk däremot kan jag ju inte styra, dom kommer när dom kommer men det är oftast bara en gång under bb tiden som man behöver störas av det.
  • CoolJen

Ja jag hade iaf uppskattat det! Därtill en genomgående information när man kommit dit så man vet vart allt finns och funkar.
    Sen är ju alla olika men jag ville sova när bebis och jag sov

• Lena

Det var sällan undrar du, behöver du hjälp med utan istället så här gör man. Det var den ansvariga BM som trodde hon hade alla svar, jag undvek henne. Hon ville dessutom inte låta oss åka hem.

• CoolJen

Vi var på väg att bli utskrivna innan läkarn hann kolla på sonen...det tyckte ju inte läkaren var så bra, som dessutom hittade blåsljud på hjärtat och vi fick vara kvar nåt extra dygn

Svar på tråden Vad är det som inte funkar på BB?