• Anonym (rädd)

Tandvårdsrädsla

Alldeles precis gick en av mina tänder sönder För tillfället har jag 4 trasiga tänder i min mun och många fler är på väg att gå sönder. De senaste 10 åren har jag varit hos tandläkaren 2 ggr för att jag haft så ont. Båda gångerna har jag ringt till tandläkare som skulle varit bra med personer med tandvårdsrädsla men båda gångerna har bara förvärrat allt.

Rent genetiskt har jag jättedåliga tänder. Emaljen är porös och det blir lätt hål.
    I ett års tid har jag till och från haft svår tandvärk i en tand. Jag tror att nerven ligger helt öppen. Kan inte bita på den sidan för kommer nåt i närheten av tanden gör det så ont så jag gråter. Jag tar ofta smärtlindring.

Jag skäms så fruktansvärt mycket över min mun. Jag ler aldrig med öppen mun utan jag döljer alldid mina tänder. Jag hatar min mun!

Jag måste ta kontakt med en tandläkare men bara jag tänker tanken börjar jag gråta. Dessutom kommer jag aldrig ha råd att åtgärda allt i min mun.
    Allt detta ger mig sån ångest och jag mår så dåligt!!

Ville bara skriva av mig lite...

• Svar på tråden Tandvårdsrädsla
  • Pellerbom

Stackars dig! Finns det ingen du litar på, kompis, pojkvän, mamma, som kan följa med dig och stötta?

• Anonym

Förstår precis hur du känner, gick runt i två års tid med en glugg fram bara för att jag var så himla rädd för tandläkaren.
    Till slut ledsnade jag på att aldrig våga le mot folk, ständigt vända mig bort o behöva tänka på hur jag skulle röra munnen för att glipan skulle synas minst så jag tog kontakt med en tandläkare och redan vid tidsbokningen så talade jag om att jag var paniskt rädd för allt vad tandläkare heter o att jag inte varit hos en tandläkare på över tio år.

När jag väl kom dit på min bokade tid så visade det sig att tandläkaren var jordens goaste människa som verkligen tog sig tid för mig o min rädsla - nu sitter jag här med en helrenoverad mun och bara älskar livet
    Det är så skönt att kunna prata med folk utan att ständigt behöva skämmas för sin usla tandhälsa.

Försök att få tag på en tandläkare som är van att behandla tandvårdsrädda patienter och du, man kan söka hjälp från soc. om man behöver hjälp till att laga tänderna.

• No 1

Hej..jag vet vad du går igenom delvis..
    jag har en ruskig tandläkarskräck!
    Fick det för ca 5 år sen när min ena visdomstand skulle dras...jag fick 4 sprutor men det hjälpte inte...det gjorde såååå jävla ont när världens mest hårdhänte tandläkare först skulle dela på tanden o sen dra den....jag skrek...det slutade i tårar o hårda ord..o tanden fick sitta.
    Den sitter än..

• Anonym (rädd)

Pellerbom
    Jag har min man som är mitt stöd men tyvärr behöver jag mer hjälp för att övervinna detta.

anonym
    Vad härligt det låter med en helrenoverad mun Jag hoppas att jag också kan le ordentligt snart.

Olausson
    Vad hemskt!

• Anonym (Tanden)

Jag vet hur det känns TS. Men det finns hjälp att få.
    Jag genomgår just nu en behandling bekostad av landstinget som ger mig tandvård samt KBT (Kognitiv Betende Terapi).
    Jag kommer att få helt nya tänder. Men det är ändå inte skoj, för till tandläkaren måste man ju gå. Psykologen följer med och stöttar, samtidigt som vi tillsammans försöker bryta gammalt mönster (Anledningen till att jag är rädd).

Prata med tandläkaren, kanske finns lika hjälp att få för dig, så kan vi skratta tillsammans sen.

Styrkekram.

• Anonym

Vill bara säga att du o jag kan lida tillsammans... ..jag har ett h-e med mina tänder... Har oxå usel emalj,,dom har gått av,,för 5 år sen gick jag i terapi för detta ,,o sen var tanken att jag skulle gå själv...yeah,,right,,visar aldrig min mun,,skrattar bara till mina vänner via telefon,,osv,,,jag är maniskt rädd o svimmar bara jag kommer in på en praktik...men vi kanske kan stötta varandra,,,med våra gluggar,,,(har en jag med,,,,)
    Kram,,,,lilla jag....

• Anonym (rädd)

Anonym (Tanden)
    Jag har läst lite om KBT i samband med tandvårdsrädsla. Hur kom du i kontakt med det? Ska man ringa till folktandvården och prata med dom eller?

• Anonym (rädd)

Anonym
    Vi får starta en klubb för oss med gluggar

• Anonym

Jag fick min på remiss,,från st eriks tandakut i sthlm....tror dom bara tar remisser,,,

• Anonym (rädd)

Anonym (Tanden)
    Tycker du att KBT fungerar?

Svar på tråden Tandvårdsrädsla