• Anonym (rädd)

Tandvårdsrädsla

Alldeles precis gick en av mina tänder sönder För tillfället har jag 4 trasiga tänder i min mun och många fler är på väg att gå sönder. De senaste 10 åren har jag varit hos tandläkaren 2 ggr för att jag haft så ont. Båda gångerna har jag ringt till tandläkare som skulle varit bra med personer med tandvårdsrädsla men båda gångerna har bara förvärrat allt.

Rent genetiskt har jag jättedåliga tänder. Emaljen är porös och det blir lätt hål.
    I ett års tid har jag till och från haft svår tandvärk i en tand. Jag tror att nerven ligger helt öppen. Kan inte bita på den sidan för kommer nåt i närheten av tanden gör det så ont så jag gråter. Jag tar ofta smärtlindring.

Jag skäms så fruktansvärt mycket över min mun. Jag ler aldrig med öppen mun utan jag döljer alldid mina tänder. Jag hatar min mun!

Jag måste ta kontakt med en tandläkare men bara jag tänker tanken börjar jag gråta. Dessutom kommer jag aldrig ha råd att åtgärda allt i min mun.
    Allt detta ger mig sån ångest och jag mår så dåligt!!

Ville bara skriva av mig lite...

• Svar på tråden Tandvårdsrädsla
  • Anonym

Vill bara säga att det är lite obehagligt hur man ibland blir bemött,,jag tog mig i kragen o gick till en tlk,,o sa redan på telefon hur illa det var o hur rädd jag var...men det skulle inte vara nåt problemm,,,vet ni vad denna tandläkare gör,,,Jo,,hon skickar en signal till soc att så illa ställt i munnen kan det inte vara om man inte drogat..!!!!!!!!! TAck för den,,på detta följer soc kontakter,utredningar mm pga att jag har barn....Jag har aldrig rört droger i hela mitt liv....
    Hur tar man sig iväg till en ny efter det??????

• Anonym (Tanden)

Jag fick tipset av min tandläkare att kontakta dom, men tandläkaren skickade själv iväg remissen.
    Jag gick till en privat tandläkare, men det funkade inte alls. Satt i stolen som ett litet barn och vägrade öppna munnen.

Jag fick träffa en psykolog som gjorde en bedömning, sen tog det ett par veckor så ringde dom. Så för mig gick det väldigt fort.

Jag betalar 80:-/ gång oavsett vad tandläkaren gör. Det är ju en sporre det med.

• Anonym

O jag gick oxå i kbt,,,o det hjälpte mycket,,under behandlingen o så länge jag fick gå på kbt,,,sen ska man gå själv,,o där brast det,,,gick 10 ggr,,är vad som gäller om landstinget går in o betalar din kbt.....

• Anonym

Men är det för obegränsat antal besök.? Hos tdlk ?

• Anonym (rädd)

Anonym 6543166
    Jag har också varit utsatt för en del konstiga tandläkare. För det mesta har jag fått höra att jag är barnslig och löjlig. Tandläkarna har varit hårdhänta och hemska.

• Anonym (Tanden)

Jag får gå på 14 sessioner, och om det behövs flera så får man ansöka om det.

• Anonym

Är det i sthlm? Gick själv på huddinge sj,,deras spec mott,,o 10 besök,,that`s it...

• Anonym (rädd)

Jag bor i Sthlm så jag kanske också kan få hjälp med KBT eller nåt. Vet bara inte vem jag ska ta kontakt med fast. Folktandvården kanske är ett bra ställe att kontakta.

• Anonym (Likadant)

Tycker synd om dig,har precis likadant. Jag skada mina tänder,i allafall framtänderna i en cykel olycka för 8 år sen ca,det har blivit värre och nu har jag knappt inga framtänder alls,gnislar tänder med så..Nu har jag äntligen tagit mod till mig att ta kontakt med en tandläkare,för 2 veckor sen drog dom ut en kindtand under bedövning på käkkliniken på sjukhuset,gick jätte bra och hade inte ont. Tandläkaren min tycker jag är sååå rädd så nu har hon fixat en remiss till sjukhus tandvården så mina framtänder ska fixas under narkos. Det känns jätte bra.

Lycka till du med

• Anonym

Ring till deras mott på h.s....är nog bra o kolla där först...

• Anonym

O jag skulle göra vad som helst för att få hjälp med detta,,,är ju så att det präglar hela ens vardag liksom,,,hu,,jag vill inte umgås med folk längre ifall nån skulle råka se...

• Anonym (rädd)

Tack för alla som har svarat i tråden. Även fast jag önskar att ingen ska behöva vara tandvårdsrädd så är det ändå skönt att inte vara ensam
    Jag hoppas att vi alla kan få den hjälp vi behöver!

Svar på tråden Tandvårdsrädsla