Spökstäder och övergivna hus
djmugg: om du hittar några övergivna hus här i krokarna kan du ju hojta till
.
djmugg: om du hittar några övergivna hus här i krokarna kan du ju hojta till
.
Förresten, finns det inte någon skola som står tom någonstans i Jönköping/Huskvarna?
Polkagrishuset som ligger vid en av avfarterna till Gränna, det är ju rätt övergivet. Ligger på höger sida om man kommer från Jönköping.
Det finns nog flera övergivna stationeri Sverige, kanske inte som i Kymlinge.
Strandängen heter det området som ligger där, det byggdes på -60 talet för husera utvecklingsstörda...
Stora delar av Strandängen används idag.
I Göteborg finns en liknande station som Kymlinge... Hade jag INGEN aning om... susning.nu/Rannebergen
Verkligen.... Ska verklligen hålla ögon och öron öppna ett övergivet nu. Har fått upp ögonen för det ikväll... Spännande!
Okej, jag har läst på lite . Har inte ens bott här i Jönköping i tre år, så kan inte så mycket historia, än det man hört.
Ebba Ramsay hade någon slags institution där tydligen.
Hittar också på den här sidan lite om Strandängen:
www.btu.se/fou/forskinfo.nsf/alfs/08b722f59f31e2f0c12568a3002cabdc
"Bebyggelsen inom södra Strandängen
är kulturhistoriskt intressant med vård- och institutionsbyggnader
från olika tidsperioder, 1870-1970
tal."
Känns som om man ta sig dit och kika lite mera på området...
Polkagrishuset tror jag inte längre ägs av något polkagrisföretag. Det köps och säljs, köps och säljs. De har planer, men sen blir inte så mycket av det hela.
I JP i veckan stod det om en öde banvaktarstuga som ska rivas. Den ligger mellan Vaggeryd och Jönköping, Bratteborgs station.
hmm, jag gick igenom tisdagens, onsdagens och torsdagens tidningar på jobbet eftersom jag inte jobbat då. Så någon av dem, det var en bild på huset, längre ner på sidan...