• Anonym

Kraftig huvudvärk v 38, råd?

Är i v 38 (37+0) idag och har fått sådan fruktansvärd huvudvärk. Sovit 2 timmar nu på em och det var betydligt värre efter det. Dock väldigt ont i halsen och nyser, dvs förkyld.
    Men slår ju tanken mig havandeskapsförgiftning. Hade tendens förra graviditeten med detta, fick lite äggvita i urin och högt blodtryck då riktigt i slutet.

Denna gång har blodtrycket varit bättre och ingen äggvita visats, var hos bm för 2 v sedan. ästa gång.Inbokad om 8 dagar nästa gång. Bebisen är lugnare men känner rörelser flera ggr per dag, lite ändrade rörelse (mer svepande). Haft en gång det flimmrat för ögonen för 4 dagar sedan, men det var efter jag reste mig upp fort och blev arg... Haft 3 väldigt intensiva dagar nu med kalas, besök osv.

Vad har du för råd? Mkt tacksam för svar! 

• Svar på tråden Kraftig huvudvärk v 38, råd?
  • Anonym
    Aleksandra Barnmorska skrev 2012-06-19 16:48:45 följande:
    Mitt råd är att ringa förlossningen så fort du läser detta. Lycka till

Ringde och fick komma på koll. Gjordes en lång kurva på bebis som mådde bra, tack och lov!
    Däremot hade mitt blodtryck på 15 dagar höjts från 132/68 till 169/94. Hade även äggvita grad/steg 1 i urin. Men läkaren sa att det var ok och jag fick åka hem. Har en bm tid om exakt 1 v. Bm jag träffade sa att om jag känner mig sämre och huvudvärken håller i sig så kunde jag komma in igen på koll.

Jag tycker det känns långt bort och känner mig orolig. Har fruktansvärd huvudvärk idag också, men dunder förkyld. Vad tycker du?    
  • Aleksandra Barnmorska

I och med att huvudvärken håller i sig ska du ringa in igen. Har du ont i epigastriet/magen? Är du illamående? Känner du dig mer svullen? Är du darrig, skakig el frånvarande? Känner du dig sjuk?

• Anonym
    Aleksandra Barnmorska skrev 2012-06-20 11:35:10 följande:
    I och med att huvudvärken håller i sig ska du ringa in igen. Har du ont i epigastriet/magen? Är du illamående? Känner du dig mer svullen? Är du darrig, skakig el frånvarande? Känner du dig sjuk?
    Jag har inte ont i magen eller är illamående. Inte mer svullen heller.

Kanske något mer frånvarande och VÄLDIGT förkyld! Tog 2 alvedon 9.30 och huvudvärken lättade men finns ändå kvar. Är snorig och nyser.

Tänker låna en blodtrycksmätare i em och kolla. Har blodtrycket stigit åker jag in. Hur låter det? Är just blodtrycket en säker indikation på att det inte står rätt till? Eller kan det bero på annat?

Tusen tack för att du tar dig tid!    
  • Anonym
    Aleksandra Barnmorska skrev 2012-06-22 22:33:47 följande:
    Hej!

Tog du något tryck? 
    Haft en blodtrycksmätare hemma som visat bra värde. Fick veta igår att blodtrycksmätaren på fl var det fel på... så jag har aldrig haft högt blodtryck- skönt men väldigt oroande med att få veta något som dessutom ej stämmer.

Äggvitan och huvudvärken berodde nog på min kraftiga förkylning och mkt fllytningar. Var till bm idag och hade ett tryck på 124/70 och ingen äggvita. Bebis fixerad så bara vänta :) Mår fint!
    Tack.  
Svar på tråden Kraftig huvudvärk v 38, råd?